Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn piper


K Olagus

Rekommendera Poster

Min lilla volymkontroll har plötsligt börjat uppföra sig konstigt. Eller snarare är det väl något i min datorburk som har fått fnatt. Ljudkortet? När jag vill höja eller sänka volymen piper nämligen datorn. Datorn alltså, inte från högtalare eller hörlurar.Ett ljud jag visserligen har hört någon gång, men då i samband med uppstart (tror jag). Några problem med ljudet i.ö. har jag dock inte märkt. Ljudkort RealtekAC'97 for VIA ®. Inga fel indikeras heller i Enhetshanteraren.

 K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det funkar också om ljudkortet är integrerat med moderkortet? Moderkortet är Asus A8V De Luxe. Har för mig att jag har läst nå'nstans att man då skall kolla med moderkortstillverkaren, men jag är inte säker. Din länk till Realtek funkar dessvärre inte. Kanske tillfälligt?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Hittade förvisso drivrutiner på Asus, men frågan är om de kanske är ganska gamla? De drivrutiner jag har för ljudkortet heter 5.10.0.5530. Jag tycker inte att jag kan hitta något som påminner om dessa på Asussidan. Beteckningarna förvirrar...Jag har Windows XP home och har ändå påbörjat nerladdning av den 15,2 MB stora zipfilen "Realtek AC'97 Driver A3.57 WHQL"  - version 3.57 , men det står uppdaterad 8 juni 2004, vilket var ungefär när jag lät bygga min dator, så jag undrar om jag inte har de senaste då. Har du några bra tips på vad man skall tänka på då man lägger in drivrutiner på ett integrerat ljudkort? Hjälper en återställningspunkt om det skulle gå illa?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En återställningspunkt är bra. Men i Enhetshanteraren (Högerklick på Den här datorn - Hantera) så finns också möjligheten att återställa till en tidigare enhet så det kan man lämpligen använda i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...