Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga angående Säkerhetslösningar och Msn-liknande program


ScaniaR500

Rekommendera Poster

God förmiddag alla datornissar. Jag har två frågor. Den första gäller säkerhetslösningar och den andra gäller ett msn messenger-liknande program. Då börjar vi med frågan om säkerhetslösningar. Har ni något tips på något bra säkerhetsprogram(jag syftar då på Virus/Spyware program)? Säkerhetsprogrammet ska helst ha både antivirusskydd,spywareskydd,brandvägg,integritetskydd,spamskydd,anti-hackerskydd och även föräldrakontroll(parental control) då min stationära dator ibland används av min syrra. PC optimering är inte ett måste men hadde varit bra om den hadde haft det. Och programmet ska helst inte kosta allt för mycket. Om det finns någon slags trailversion av programmet hadde detta också varit bra. Och vad gäller msn-programmet. Jag har hört att det finns ett msn messenger-liknande program som när den man chattar med skriver ett meddelande så kan man se vad han/hon skriver innan han/hon hunnit skicka det. finns något sådant program och isåfall, vad heter det och är det gratis eller kostar det att använda/skaffa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittills sett något "Internet Security"-paket som har ett bra antispionprogram. Vill man ha ett bra antispionprogram så är det SUPERAntiSpyware eller Malwarebytes Anti-Malware som gäller.

Antihacker-skydd har jag ingen aning om vad det skulle vara för något, jag tycker det mest låter som en brandvägg, dvs ett skydd för att någon inte ska kunna hacka sig in i datorn. Integritetsskydd är ju också ett luddigt begrepp som inte säger särskilt mycket vad det är egentligen.

Alla vanliga "Internet Security"-paket finns för en kortare tids utprovning. Här är en lista med "Internet Security"-paket som innehåller de antivirusprogram som har fått bäst betyg vid tester.
ESET Smart Security (Nod32)
Avira Premium Security Suite
G DATA InternetSecurity
Kaspersky Internet Security
F-secure
Norton IS eller 360 deras föräldrakontroll kommer inte med i paketet utan får laddas ner separat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittills sett något "Internet Security"-paket som har ett bra antispionprogram. Vill man ha ett bra antispionprogram så är det SUPERAntiSpyware eller Malwarebytes Anti-Malware som gäller.

Antihacker-skydd har jag ingen aning om vad det skulle vara för något, jag tycker det mest låter som en brandvägg, dvs ett skydd för att någon inte ska kunna hacka sig in i datorn. Integritetsskydd är ju också ett luddigt begrepp som inte säger särskilt mycket vad det är egentligen.

Alla vanliga "Internet Security"-paket finns för en kortare tids utprovning. Här är en lista med "Internet Security"-paket som innehåller de antivirusprogram som har fått bäst betyg vid tester.
ESET Smart Security (Nod32)
Avira Premium Security Suite
G DATA InternetSecurity
Kaspersky Internet Security
F-secure
Norton IS eller 360 deras föräldrakontroll kommer inte med i paketet utan får laddas ner separat

Sen finns ju denna från McAfee. lite intresserad av deras McAfee Total Protection: http://us.mcafee.com/root/package.asp?pkgid=275&cid=24809 eller Aviras Preminum Security Suit som du länkade till. Vilken av dessa tror du ger bäst skydd? Avira Preminum Suit har något sorts skydd för Drive-By nerladdningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee har inte fått toppresultat i antivirustesterna på http://www.av-comparatives.org/ för övrigt så är det hopplöst att jämföra produkters skydd.

Vad du än bestämmer dig för så finns det några småprogram som arbetar förebyggande som SpywareBlaster, IE-SpyAd, MVPS Host-fil, tillägget NoScript till Firefox etc.
Råd utan att ta resurser i datorn så du bör ju komplettera med sådana om du inte är absolut säker på att samma funktionalitet finns i programpaketet du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee har inte fått toppresultat i antivirustesterna på http://www.av-comparatives.org/ för övrigt så är det hopplöst att jämföra produkters skydd.

Vad du än bestämmer dig för så finns det några småprogram som arbetar förebyggande som SpywareBlaster, IE-SpyAd, MVPS Host-fil, tillägget NoScript till Firefox etc.
Råd utan att ta resurser i datorn så du bör ju komplettera med sådana om du inte är absolut säker på att samma funktionalitet finns i programpaketet du väljer.

jag tror att jag börjar med att testa Aviras säkerhetslösning då den har ett särskilt Game Mode och jag spelar ju mycket. Men som jag fattade det så har inte denna stöd för Home Network Protection och sån som kan kolla websidor. om dom är säkra att besöka eller inte. men för det finns väl något extra gratis program som tillhandahåller dessa komponenter. men så har heller inte som jag fattade det McAfee Total Protection något skydd för Drive-By nerladdningar. Jag har ju testat Kaspersky Internet Security, Norton Internet Security 2008/360 och även Panda Internet Security och dessa får faktiskt av mig ett ganska bra betyg. För dessa produkter skulle jag nog ge minst en 8. Men dessa säkerhetslösningarna saknar två komponenter jag vill ha och dessa är support för home network protection och verktyg för kontroll av webbplatser. Den enda produkt jag testat som har detta är Norton 360. Så jag står i valet och kvalet mellan Aviras säkerhetslösning och McAfees Total Protection. Men jag testar nog båda två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee har inte fått toppresultat i antivirustesterna på http://www.av-comparatives.org/ för övrigt så är det hopplöst att jämföra produkters skydd.

Vad du än bestämmer dig för så finns det några småprogram som arbetar förebyggande som SpywareBlaster, IE-SpyAd, MVPS Host-fil, tillägget NoScript till Firefox etc.
Råd utan att ta resurser i datorn så du bör ju komplettera med sådana om du inte är absolut säker på att samma funktionalitet finns i programpaketet du väljer.

jag tror att jag börjar med att testa Aviras säkerhetslösning då den har ett särskilt Game Mode och jag spelar ju mycket. Men som jag fattade det så har inte denna stöd för Home Network Protection och sån som kan kolla websidor. om dom är säkra att besöka eller inte. men för det finns väl något extra gratis program som tillhandahåller dessa komponenter. men så har heller inte som jag fattade det McAfee Total Protection något skydd för Drive-By nerladdningar. Jag har ju testat Kaspersky Internet Security, Norton Internet Security 2008/360 och även Panda Internet Security och dessa får faktiskt av mig ett ganska bra betyg. För dessa produkter skulle jag nog ge minst en 8. Men dessa säkerhetslösningarna saknar två komponenter jag vill ha och dessa är support för home network protection och verktyg för kontroll av webbplatser. Den enda produkt jag testat som har detta är Norton 360. Så jag står i valet och kvalet mellan Aviras säkerhetslösning och McAfees Total Protection. Men jag testar nog båda två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koll av webbsidor kan du få med det fristående tillägget SiteAdvisor från McAfee, finns åtminstone till Internet Explorer och Firefox.

Vad menar du med Home Network Protection och Drive-by nerladdningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive-By nerladdningar.
Jo, men behövs det något särskilt skydd för det? Antivirusprogram brukar t ex upptäcka det som att webbsidan är infekterad (om de har skydd för just den infektionen) när html-sidan skrivs ner i webbläsarens cache, det vet jag att mitt antivirusprogram hittade lite då och då för flera år sedan.

Home Network Protection
Okej, lite som en företagsversion då som har en central dator som håller koll på alla datorer i nätverket. Det har jag aldrig varit intresserad av så det har jag ingen aning om. Här får var och en ansvara för sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koll av webbsidor kan du få med det fristående tillägget SiteAdvisor från McAfee, finns åtminstone till Internet Explorer och Firefox.

Vad menar du med Home Network Protection och Drive-by nerladdningar?


Okej. Tack för tipset. Visste inte att den fanns som extra tillägg.

Drive-By nerladdningar. Svårt att förklara. en bättre förklaring hittar du här: http://en.wikipedia.org/wiki/Drive-by_download

Det jag menar med Home Network Protection är ett verktyg som kollar så att inte övriga datorer i ditt hemmanätverk inte är infekterade. så fattar jag det som
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee Total Protection tycker jag faktiskt var ganska bra. Jag ger nog den minst en 7:a. Jag ska testa Kasperskys nya version av Internet Security. tror den heter 2008 eller något i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror Kaspersky Internet Security vinner. bågon som vet var man kan få tag i det för en billig peng? Hos mig växer nämnligen inte pengar på träd direkt. Just nu kör jag Kaspersky som testversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koll av webbsidor kan du få med det fristående tillägget SiteAdvisor från McAfee, finns åtminstone till Internet Explorer och Firefox.

Vad menar du med Home Network Protection och Drive-by nerladdningar?


Vad gäller tillägget SiteAdvisor har vi ett litet problem med. Problemet är att när jag har installerat SiteAdvisor för IE 6 så när jag har startat om IE så kommer jag till en quick start sida för siteadvisor som på en bild visar var siteadvisorn finns i webbläsaren men siteadvisor syns ej där. går in på visa.menyn och verktygsfält och klickar på mcafee siteadvisor men när det är gjort visas den ändå inte. och jag har testat att starta om IE. Några förslag?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...