Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista Home Basic


Cecilia

Rekommendera Poster

I Vista så är det så att RAM-minne är till för att användas, allt för att göra datorn snabbare. När du t ex avslutar ett program så ligger det kvar i minnet utifall att du snart vill använda det igen. Vista t o m lär sig vilka program du brukar använda och om det finns ledigt minne så kan den ladda in ett program "i förväg" så att det finns färdigt och klart den sekund du bestämmer dig för att du vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500

Hej. Har ett litet problem med att Windows Vista Home Basic och problemet är att Vista Home Basic rent ut sagt käkar upp i stort sätt hela mitt ramminne. För ett par dagar sedan laddade jag ner Windows Vista Home Basic från ThePirateBay bara för att testa hur Windows Vista beter sig på min dator, om den rullar på bra och inte för att jag ska använda Vistan olagligt. Men iallafall, när jag hade installerat drivrutinerna för mitt graffekort, ljudkortet, det trådlösa nätverkskortet och Norton Internet Security 2008 utan addon-packet(kör detta med testlicens) och var ute och surfade på internet med IE7 kollade jag hur mycket ram det var ledigt och där stod det 20 MB och jag har 2 GB(2048 Megabyte). Microsoft rekomenderar att man har minst 512 mb ram för home basic och jag har ju mer än dubbelt. Så lite ram ledigt med 2 GB ram låter defernitivt inte rimligt. Och då har jag dock 2 stycken växlingsfiler med 3800 mb i var växlingsfil aktiverade. Och då var även sidebar avaktiverat. Någon som vet vad detta kan bero på och hur man kan åtgärda detta problemet.

OBS!! Har ej vista home basic installerad just nu men kan installera igen om det är något jag ska testa att ändra på i vistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur Battlefield fungerar men Vista släpper ju minnet så fort som något annat begär att få minnet.
Tydligen så var det Superfetch det kallades.

Sedan så kan det ju vara så att en piratkopia inte beter sig som en riktig version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
I Vista så är det så att RAM-minne är till för att användas, allt för att göra datorn snabbare. När du t ex avslutar ett program så ligger det kvar i minnet utifall att du snart vill använda det igen. Vista t o m lär sig vilka program du brukar använda och om det finns ledigt minne så kan den ladda in ett program "i förväg" så att det finns färdigt och klart den sekund du bestämmer dig för att du vill ha det.

okej, men om t ex jag vill spela Battlefield 2142 som kräver att jag har minst 512 mb ram ledigt och där bara finns 20 mb ram kvar så kan jag ju inte spela det. och det som "laddar in program i förväg vid ledigt ramminne, kallas inte det verktyget Windows Vista Superfetch(är osäker om det stavas så eller om det heter så) och finns det någon möjligthet at stänga av detta verktyget/programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500

Nu har vi yttligare ett problem, när jag har komprimerat hårdisken vistan är installerad på så vid omstart precis innan windows startar så får jag följande felmeddelande: Bootmgr is compressed. Please press Ctrl+Alt+Del to reboot. och så gör jag detta och precis innan windows börjar laddas får jag samma felmeddelande igen. hur åtgärdar jag detta? måste jag ominstallera hela skitet eller går det att lösa på andra sätt? så på en engelsk sida att via vista dvd:n kan man komma åt en kommandoprompt så jag satt i vista dvd:n och när väl datorn startade med dvd:n så kommer det fram där man kan välja tre val, installationsvalet, något ramminnesdiagnostikprogram och sedan F8 för avancerade alternativ. valde då F8 och när jag komm till nästa sida där man ska välja så valde jag safe mode with commandoprompt. sen så kommer jag inte längre än till där man ska installera vistan. finns det verkligen inte något annat sätt att fixa dethär förbannade problemet än att ominstallera vistan? anledningen till att jag komprimerade hårddisken var att jag brukade göra detta i xp:n och inte ett ända problem uppstår men i vistan får jag detta felmeddelandet. eftersom vistan e ny så kan jag i stort sätt inget om vistan så jag visste inte att detta skulle hända. hadde jag vetat detta så hadde jag alldrig komprimerat disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
Nu vet jag inte hur Battlefield fungerar men Vista släpper ju minnet så fort som något annat begär att få minnet.
Tydligen så var det Superfetch det kallades.

Sedan så kan det ju vara så att en piratkopia inte beter sig som en riktig version.

Nä, att den skulle bete sig annorlunda bara för att det är en piratkopia låter inte rimligt. det enda han hade ändrat var att vistan skulle kunna köras i system som bara har 256 mb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500

men eftersom man måste använda kommadoprompten och jag inte kommer åt den så är enda utvägen att ominstallera vistan så jag får väl göra det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka att all påvisande om illegala kopier och program är förbjudna på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
Nu vet jag inte hur Battlefield fungerar men Vista släpper ju minnet så fort som något annat begär att få minnet.
Tydligen så var det Superfetch det kallades.

Sedan så kan det ju vara så att en piratkopia inte beter sig som en riktig version.

testade precis att köra battlefield i vistan och jag tycker nog att det rullade på ganska bra i vistan. inget lagg eller någonting. ska testa ett par andra spel i vistan innan jag bestämmer mig för hurvida jag ska köpa en vistalicens eller om jag ska gå tillbaka till xp:n. spelen jag ska testa är Doom 3, Gta San Andreas, Mafia, Harry Potter och Fången från Azkaban, Scarface och ett annat spel som jag inte just nu kommer på vad det heter men det är ett hyfsat tungt spel. Hur tror du dom är att köra i vistan? Och om det nu är så att jag bestämmer mig för att köpa en vistalicens, var kan jag då hitta en licens som inte bränner allt för stort hål i plånboken. den ska gärna inte kosta mer än 2 lappar(2000 kr).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
På sidan http://www.pricerunner.se/spi/47-375094801/Programvaror-product-info kan du för 1283 kronor beställa och få hemskickad en uppdateringslicens. Detta innebär att du måste ha en gilltig licens på din dator som är Windows XP och en dvd-läsare.


okej, tack för tipset. men vad är det bästa köpet jag kan göra? köpa en fullversion av vistan eller en uppgradering. för om jag köper en uppgradering och skulle behöva ominstallera vistan så måste jag ju först installera xp:n och sedan uppgradera till vistan. eller?? jag e inte så bra på just vistan. e mycket bättre på xp/2000.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vare sig spelar tunga spel eller har Vista så jag vet inte hur spelen fungerar.
På  Prisjakt vista home premium så kan du se priser för olika uppgraderingslicenser både den som Alexa nämner och studentuppgraderingar vilket du borde kunna utnyttja om din profil stämmer.
Eller var det Basic du vill ha? Sökresultat på vista home basic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500

har även en liten fråga angående Windows Taligenkänning. när jag ska starta den så får jag ett felmeddelande om att det aktuella språket inte stöds och då undrar jag om det finns något sätt man kan fixa detta. eller är det enbart den engelska versionen som stödjer windows taligenkänning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


okej, tack för tipset. men vad är det bästa köpet jag kan göra? köpa en fullversion av vistan eller en uppgradering. för om jag köper en uppgradering och skulle behöva ominstallera vistan så måste jag ju först installera xp:n och sedan uppgradera till vistan. eller??

Varje fall med uppgraderingsskivor till XP så räckte det att man kunde stoppa in en CD med Windows 98 under installationen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Cecilia!

Det är inga pirater som gör kopior på Vista eller XP! wink.png

En piratkopia av en till Vista eller XP, DVD respektive CD är precis som orginalet, en kopia och fungerar precis likadant, såvida den inte är manipulerad med uppdateringar eller aktiveringscoder och cracks för kunna användas illegalt. Det finns båda sorter att hämta på nätet. Men har man en licens, är ju en OEM att föredra. Det finns ju vänliga själar som bjuder på sådan kopior, eftersom tillverkarna av datorerna, har satt i system, att lägga en kopia för återställning direkt på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En piratkopia av en till Vista eller XP, DVD respektive CD är precis som orginalet, en kopia och fungerar precis likadant, såvida den inte är manipulerad med uppdateringar eller aktiveringscoder och cracks för kunna användas illegalt.


Vad det inte det jag skrev ungefär:

"Sedan så kan det ju vara så att en piratkopia inte beter sig som en riktig version."

Om den är manipulerad så beter den sig ju inte som en riktig version.

Denna Vista var tydligen manipulerad när det gällde minnesgränser, då kan man inte vara säker på att allt annat som har med minnesanvändning fungerar som det ska.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DonTommasso
Vill bara påpeka att all påvisande om illegala kopier och program är förbjudna på forumet.


Det är skillnad på testversioner och "crackade" versioner.
Vistan både kan och får installeras för en 30 dagars testperiod. Så länge man håller sig inom den ramen är det OK att tanka hem,testa och sen antingen avinstallera eller köpa en licens. Det är ju en fantastisk möjlighet Microsoft bjuder på. 30 dagars öppet köp !!

Har varit i kontakt med både Asus och Microsoft supporten angående mina egna problem och de rekommenderade faktiskt mig att ladda hem en  testversion från nätet. Skillnaden var ju förstås att jag redan äger en licens som är klistrad på datorns undersida.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
Vill bara påpeka att all påvisande om illegala kopier och program är förbjudna på forumet.


Det är skillnad på testversioner och "crackade" versioner.
Vistan både kan och får installeras för en 30 dagars testperiod. Så länge man håller sig inom den ramen är det OK att tanka hem,testa och sen antingen avinstallera eller köpa en licens. Det är ju en fantastisk möjlighet Microsoft bjuder på. 30 dagars öppet köp !!

Har varit i kontakt med både Asus och Microsoft supporten angående mina egna problem och de rekommenderade faktiskt mig att ladda hem en  testversion från nätet. Skillnaden var ju förstås att jag redan äger en licens som är klistrad på datorns undersida.


visst e det fantiskt. då har man ju möjlighet att se hur operativsystemet är att köra på datorn, hur det rullar på, om det rullar på bra så köper man bara en licens istället för att man först ska gå och köpa vistan för typ 2200 kr och sedan upptäcka att vistan inte funkar på ens dator. för det är ju isåfall samma sak som att ta 2200 kr och bara spola ner i toalettstolen. pengar man skulle kunna använda till annat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
Jag vare sig spelar tunga spel eller har Vista så jag vet inte hur spelen fungerar.
På  Prisjakt vista home premium så kan du se priser för olika uppgraderingslicenser både den som Alexa nämner och studentuppgraderingar vilket du borde kunna utnyttja om din profil stämmer.
Eller var det Basic du vill ha? Sökresultat på vista home basic



ja, det var home basic jag skulle ha
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista home basic är inget att ha.
Ska du köpa vista rekomenderar jag Vista Business.
Du får med mycket mera grejor+aero glass, inte så andvändbart men kul ett tag.
Men jag tycker nog att du ska fortsätta att köra XP.
Kör du vista så går det åt kapacitet och den kapaciteten behöver dina spel bättre än vad du behöver Vista. cool.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Jag vet inte om någon sagt det, men har du en DVD med Vista på, så ligger alla versionenr där. Även den dyraste Ultimate. Så du kan lugnt prova i 30-dagar vilken version du vill, utan att ange nyckeln, när du installerar och då kan du utvärdera om det är värt priset.

Alltså har du köpt en DVD med Vista Home Premium på, eller laddat ner den via nätet, så finns alla versioner av Vista på den DVD skivan. Något att tänka på med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
Windows Vista home basic är inget att ha.
Ska du köpa vista rekomenderar jag Vista Business.
Du får med mycket mera grejor+aero glass, inte så andvändbart men kul ett tag.
Men jag tycker nog att du ska fortsätta att köra XP.
Kör du vista så går det åt kapacitet och den kapaciteten behöver dina spel bättre än vad du behöver Vista. cool.png

ja, har bestämmt mig för att gå tillbaka till xp för med vissa spel och program har jag upptäckt vissa kompatibelhetsproblem och även vissa enheter har vissa kompatibelhetsproblem.. så jag går tillbaka till xp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Jag kör vista virtuellt i VMware Workstation sedan en tid och det funkar helt suveränt. Lite bilder på min installation. Normalt kör man i fullskärmsläge, men ska man dra filer emellan den fysiska och virtuella så kör man i programfönstret som på bilden. Man slipper strulet med dualBoot.

e988cdb4629c0385

661af00e60cf8cb7

Alla kan prova i 30-dagar om man inte vill köpa programmet, eller så förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är studerande vid gymnasium/högskola/universetet och dylikt och innehar ett sk. CSN-kort kan du köpa Windows Vista Ultimate (fullversion) för 1495 kr och Windows Vista Buisness (fullversion) för 995 kr här.

Jag har själv många gånger funderat på det, men jag fortsätter med XP ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScaniaR500
Om du är studerande vid gymnasium/högskola/universetet och dylikt och innehar ett sk. CSN-kort kan du köpa Windows Vista Ultimate (fullversion) för 1495 kr och Windows Vista Buisness (fullversion) för 995 kr här.

Jag har själv många gånger funderat på det, men jag fortsätter med XP ett tag till.

det var ju billigt för vista ultimate. men jag fortsätter liksom du ett tag till med xp:n.

någon som möjligtvis har något tips på program som motsvarar Windows Taligenkänning(finns inkluderat i Vistan) och som är kompatibelt med XP/2000/ME/98SE? det ska gärna vara gratis eller om det kistar lite så isåfall inte allt för mycket 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...