Just nu i M3-nätverket
Jump to content

WPA eller WEP?

Nisse_Nisse

Recommended Posts

Nisse_Nisse

Hej!

Jag ska kryptera mit trådlösa nätverk hemma.

Vilken metod ska jag använda WPA eller WEP? Vilket är bäst att anväda sig av?

Nisse_Nisse

Hej igen!

Jag tror att jag använder WPA då. Är det någon som vill hjälpa mig. Jag vet inte roktigt hur jag ska göra, så här ser det ut i routern:

07fb54eddc549dc7

Vet inte om det går att läsa men...

Har du inte instruktionsmaterialet kvar till routern? När jag installerade syrrans router så kom det med en väldigt detaljerad steg för steg guide med hur man konfigurerade upp sin router tillsammans med Windows. Om du inte har den så lär du nog kunna hitta manualer och hjälp på http://www.support.zyxel.se/ . Själv har jag ingen Zyxel router så jag kan inte hjälpa dig med den. Dessutom kan det skilja sig mellan XP och Vista hur man gör inställningarna där och du nämner inte vilket operativsystem du använder. Börja med att kika på supportlänken och se om du hittar något lämpligt. Stöter du på mer problem är det bara att fråga vidare här smile.png

Nisse_Nisse

Hej!

Jag hittade en pdf, user manual för min router. Jag fattar inte riktigt allt där. Är det någon som vill hjälpa mig att förklara lite enkelt på svenska, Fattar inte riktigt vad det är för IP-adress och server nummer och allt vad det var. Skulle vara väldigt tacksam.
Här är länken till Manualen

Du ska fylla i något efter SSID. SSID fungerar som ett namn på ditt trådlösa nätverk, så att du vet att dina datorer som ansluter trådlöst verkligen ansluter till ditt nätverk och inte till någon annans.

Som Security Mode väljer du WPA-PSK (eller WPA2-PSK om det fungerar för datorerna).
Efter Pre-Shared Key så fyller du i krypteringsnyckeln, bestående av 8 till 63 bokstäver, siffror, skiljetecken etc, enklast och säkrast är att välja en mening bestående av några ord.
Standardvärdena på de tre följande raderna kan du nog låta stå kvar.

Nisse_Nisse

Hej Cecilia!
Jo men SSID och det har jag jag tog bara bort det i bilden. Det var bara lite det med standard-värderna jag undrade över. Jag provar mig fram. Går det åt pipan är det ju bara att återställa routern.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...