Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inte tillräckligt utrymme i C


Svedboy

Rekommendera Poster

Hej...

Jag försöker ladda ner drivrutiner för ljudkort. Drivrutinerna har jag fått som länk från HP/Compaq.

Först laddar den ner drivrutinerna. Sedan kommer det upp ett meddelande "There is no enough space on drive C:\ . To extract this package please free up 192,75 mb and click retry"

Men hur skall det gå till? Jag har ju redan 279 gb ledigt utrymme på C ! Vad menar dom?

Hjälp mig snälla - och tack på förhand // svedboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Om du har 279 gb på C så kan jag nog tänka mej att det är det som det beror på, själv brukar jag använda c:a 35 gb till C, som ref så tänker jag på att när jag försökte installera win 98 på en dator med 2 gb minne, "det fanns inte tillräckligt med minne"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Men var skall jag ha ledigt utrymme om inte på C. Var skall jag annars ha det? Det var ju så som datorn levererades, med allt minne på C.

Ursäkta min okunnighet, men vad menas med "låt datorn göra jobbet" ?

MVH // Svedboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så här att programmet du försöker installera (för det är väl en .exe du tankat?) "fattar" inte att det finns en sån stor disk. Alltså om det är ett gammalt prog.
Har varit med om program som tolkar en disk större än ca 512 Mb som överfull...

Har du en direktlänk till där du laddat din fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Har du Windows Vista så går du till diskhanteraren och väljer krymp partition, i xp måste du ha ett program som tex Partition Magic, eller så får du installera om Windows på en mindre partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju vara helt galet att behöva ändra storlek på partition och jag måste nog anse att det är ett dåligt råd att ge oxo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190
Måste ju vara helt galet att behöva ändra storlek på partition och jag måste nog anse att det är ett dåligt råd att ge oxo...

Det verkar som det finns en del hönshjärnor här på forumet som bara kan klaga på andras råd men inte komma med något vettigt själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är benägen att hålla med om att strula runt med partitionerna är inte det första man ska ge sig på. Det funkar visserligen för det mesta men jag har personligen drabbats av att Partition Magic kvaddade hela diskens innehåll då den misslyckades med att ta bort en partition och expandera en annan.

Angående problemet med "för lite diskutrymme" så misstänker jag att det kan vara en bugg in installationsprogrammet. Liknande fel har förekommit i ett par av Microsofts produkter genom åren och då var det relaterat till något i InstallShield som de använt för att skapa installationsprogrammet i det fallet. Då kunde det räcka med att fylla upp disken lite eller tömma den på lite data för det vara bara i vissa intervaller av ledigt utrymme som problemet uppstod. Du kan ju också se om det finns någon aningen äldre drivrutin som alternativ till den senaste. De äldre har kanske inte samma problem som den senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Hej...

Jag försöker ladda ner drivrutiner för ljudkort. Drivrutinerna har jag fått som länk från HP/Compaq.

Först laddar den ner drivrutinerna. Sedan kommer det upp ett meddelande "There is no enough space on drive C:\ . To extract this package please free up 192,75 mb and click retry"

Men hur skall det gå till? Jag har ju redan 279 gb ledigt utrymme på C ! Vad menar dom?

Hjälp mig snälla - och tack på förhand // svedboy

Jag tycker att du ska minska ner din c partition även av ett annat skäl också nämligen att Windows behöver ibland ominstalleras med formatering och dels så tar det väldigt lång tid att formatera en så stor partition och sedan så är det dålig säkerhet att ha all data att ligga på c , det är bättre att dela upp hårddisken i alla fall två partitioner en för operativsystemet och en för sparade data så att man inte förlorar dom när oset behöver ominstalleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Är benägen att hålla med om att strula runt med partitionerna är inte det första man ska ge sig på. Det funkar visserligen för det mesta men jag har personligen drabbats av att Partition Magic kvaddade hela diskens innehåll då den misslyckades med att ta bort en partition och expandera en annan.

Angående problemet med "för lite diskutrymme" så misstänker jag att det kan vara en bugg in installationsprogrammet. Liknande fel har förekommit i ett par av Microsofts produkter genom åren och då var det relaterat till något i InstallShield som de använt för att skapa installationsprogrammet i det fallet. Då kunde det räcka med att fylla upp disken lite eller tömma den på lite data för det vara bara i vissa intervaller av ledigt utrymme som problemet uppstod. Du kan ju också se om det finns någon aningen äldre drivrutin som alternativ till den senaste. De äldre har kanske inte samma problem som den senaste.

Partition Magic är ett helt suveränt verktyg, men som alla skarpa vertyg av den här typen så krävs en viss efarenhet, det är inte verktyget det är fel på utan användaren, man kan tex inte avbryta en pågående process bara för att man inte orkar vänta på att filer kopieras tex för förlorar man partitionen, men man kan inte med bil köra över sjön heller. Partition Magic är antagligen det bästa programmet som någosin skrivits, två program som ger en användare full kontroll över datorn är Partition Magic och Norton Ghost dom är ett måste för alla datoranvändare, har använt dom i tio år och är helt nöjd med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för goda råd....

Tyvärr kanske inte så lätt att förstå allt för en glad amatör, men jag skall försöka..

MVH // Svedboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...