Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skumma SMS-bokstäver


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Jag har ICQ2000b och tillhör dem som är såld på att skicka SMS via ICQ:n. Det är gratis och det är bekvämt att använda tangentbordet. Istället för att sitta och trycka dubbelt på en tangent för att få fram bokstäverna.

 

Problemet är bara att bokstäverna å, ä och ö blir lite skumma när mottagaren får mitt meddelande från ICQ:ns SMS-funktion. Tecknet blir en triangel med en streck i mitten. Meddelandet kan med lite vilja förstås, men det kan vara svårt

ibland. Likadant om någon svarar på mitt ICQ-SMS och skickar det tillbaka. Ovan nämnda bokstäver blir frågetecken både upp och ner samt på rätt håll.

 

Förstår att det kan ha med det engelska alfabetet att göra. De har inte å, ä och ö, men finns det något sätt att fixa det här?

 

Tack för svar på förhand!

 

/Stefan.E

 

 

 

**************************************************

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aloha!

Jo ICQ är rätt så smidig på SMS då man även får en trevlig bekräftelse på att det man skickat verkligen kommit fram. Men det där med åäö-tecknen tror jag inte det går att göra nåt åt då "manickerna" som skickar iväg ICQ:s SMS-meddelanden finns utanför Sverige och innehåller engelsk programvara. jag är inget proffs men det är min kvalificerad gissning... om man nu kan tänka sig att söka sig till andra SMS-tjänster på nätet finns ju en del svenska sajter som det går att skicka åäö med. Webaid är en "click-to-donate" sajt som skänker pengar till välgörenhet. ett SMS via dem ger nåra ören (eller om det nu var så mycket som en HEL krona...) till välbehövande. www.webaid.nu - klicka på Livgivande Tjänster. en nackdel med webaid är att antalet sms man kan skicka per dag är begränsat (minns inte hur många men inte MÅNGA iaf..). annars finns ju halebop m.fl. MSN:s SMS-tjänst var oxå jävligt smidig och där kunde man även skriva åäö. Men sen nåra 2-3 veckor tillbaks har de lagt ner den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Antokon!

 

Mm, kunde tänka mig det också! Att deras servrar med SMS-mjukvaran ligger utanför Sverige, därför de inte har å,ä och ö.

 

/Stefan.E

 

 

 

**************************************************

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...