Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SQLEXPRESS


Paul R

Rekommendera Poster

Jag har fått en liten ikon brevid klockan nere i högra hörnet som ser ut som en liten dator, när lägger muspekaren på den så står det: SQLEXPRESS-MSSQLServer är det någon som vet vad detta är för något? och om man kan ta bort den utan att för den skull krascha hela windows?

wub.gif wub.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet, så är det bara serverdatorer som har det programmet!

Så det är lite underligt om din dator inte skulle råka vara en serverdata med det förinstallerat?

Eller att den skulle kunna funka som en server...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SQL Server Express är gratisversionen av Microsofts databas som utvecklare av mjukvara kan använda i sina program. Den har alltså troligen installerats tillsammans med något annat program du installerat. Däremot har jag aldrig sett att den kan orsaka att en ikon kommer upp nere till höger då SQL Server kör som en service (eller ett par stycken faktiskt) i bakgrunden utan någon form av användargränssnitt.

Windows har inga problem (åtminstone inte XP) att klara sig utan SQL Server då det inte ingår i Windows (mest största sannolikhet inte Vista heller) men om du går in och avinstallerar programmet så kan något annat program sluta att fungera som använder sig av databasen.

BTW. Den fullstora versionen (dvs. inte Expressversionen) kostar pengar och installeras vanligen endast på servrar eller på datorer som mjukvaruutvecklare använder för just utvecklingssyften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...