Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppstartningsproblem: DISK BOOT FAILURE


Jonatan13

Rekommendera Poster

Jag har tillfälligt en data med win 2000 som har stått ansluten till ett arbetsnätverk hela sitt articifiella liv fram till nu, men när jag första gången skulle starta den så kommer följande text upp utan att windows kommer igång:

revifying DMI Pool Data...

Boot from ATARI CD-Rom: Failure

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Det verkar enligt min uppfattning som att datan försöker starta från cd-spelaren, men eftersom det inte finns någon system disk i den så kan den inte sätta igång. Jag får även upp information om att det inte finns någon primary master diskoroligoledsen.gif. Jag vet att det finns en hårddisk eftersom den funkade när den var inkopplad till arbetsnätvärket. Hur ska jag få igång windows? Eftersom datan inte är min så får jag inte öppna chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får öppna datorn så skulle jag gå in i BIOS och kolla vad datorn hittar för diskar. Dessutom skulle jag kontrollera ordningen i vilken datorn försöker boota. Välj hårddisken som första enhet (tillfälligt om inte annat) bara för att eliminera ev. problem med CD-spelaren.

Notera att SATA-diskar inte alltid syns i BIOS då dessa ibland aktiveras efter BIOS via speciell hårdvara, men eftersom det är en Win2k burk så antar jag att den inte är fullt så ny och att det är PATA som gäller (dvs. gamla hederliga IDE-kontakter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...