Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka kunskaper krävs för eget datorbygge?


Jonatan13

Rekommendera Poster

Jag har börjat att fundera på om det lönar sig att personligen sätta ihop en data, istället för att köpa en färdig. Med tanke på priset så är ju det förstnämnda bäst, men man är förstås rädd att göra ett misstag under monteringen och förstöra hela grejen. Jag undrar därför vad jag ska veta och kunna för att bygga en egen.rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobbe_w580i

Det är jätte lätt jag tex är en 15 åring kille som beställde delar från komplett och byggde ihop min dator vet inte om det blir så mycket ( lite billigare blir det ju ialla fall) billigare men det skoj och bygga ihop den och så är inte bios låst så man kan överklocka  laugh.png Här är en bra guide iallafall  http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Intressant fråga "Vilka kunskaper krävs för eget datorbygge?". Jag tror att det är kunskapen som kräver ett eget datorbygge egentligen, för annars så är det faktiskt bättre att köpa en färdig dator. prisskilnad på en färdig och delar på tex komplett har jag sett ligger på bara  en 500ing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det verkar som att det finns olika åsikter om detta. Men tack för data-bygge-guidenrolleyes.gif , den kan nog komma till användning i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Om man vet hur komponenterna ska sitta, det kan man se efter i en annan dator så kan man ju köpa en dator i delar om man nu bara vill bygga en dator själv, och då kanske man kan säga att kunskap är väldigt mycket samma som pris, ju dyrare desto bättre brukar det ju vara, viktigt är att använda antistat-länk när man sätter ihop den bara och använder rätt mängd kylpasta till processorkylaren om det inte är förinstallerat sådan på.

Frågan är hur bra dator du behöver, även detta är kunskap att fundera på.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10301

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör ju veta vilket moderkort som passar i ett visst chassie (eller tvärtom).
Att nätagreggatet är tillräckligt kraftfullt.
Man bör veta att just den processorn och just det moderkortet och just det grafikkortet och just de minnena verkligen fungerar tillsammans, allihop.

Sen kan man ju leta absolut billigaste komponenterna men då får man kanske fem olika leverantörer och därmed fem fraktkostnader.

Kanske står i guiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger så här.
Du kanske inte spara några pengar på att bygga själv men du får det du behöver.
Om vi tänker oss att du är berädd att lägga ut 5000kr på din dator.
Hos exempelvis komplett får du en dator som klarar spel medans OnOff dator bara klarar internet.
Är du ingen spelfanatiker kan du ju satsa på mera minne och ett enklare grafikkort så behöver du aldrig tänka på att uppgradera datorn i framtiden.
Om du tänkte köra 64bitars os rekomenderar jag 8GB ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut att du ska pröva att bygga dator, jag har själv gjort det och den fungerar jättebra! Men en sak som är nyttig att veta är att datorn kanske inte startar på första försöket. När min inte startade blev jag mycket uppjagad och tänkte att den hade gått sönder helt, men så var givetvis inte fallet. För att undvika detta, dubbelkolla alltid att allt sitter på rätt plats innan du startar.

Efteråt så blev jag helnöjd! Så för att svara på din fråga så tror jag att bara man de mest grundläggande kunskaper (hårdvara) så kan man bygga en dator! Och att använda en guide är aldrig fel! Den  som bobbe w580i skriver om är den jag körde efter!

PS kolla paketerbjudanden på komplett eller liknande och du vill vara säker på att allt passar. OBS! som du märker följer det inte med ett operativsystem, så det får du köpa (windows) eller ladda ner (linux, rekomenderar då ubuntu). DS.


Lycka till! (Oj, vad långt det blev!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...