Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fssm32.exe slöar ner min dator


Jonatan13

Rekommendera Poster

Jag vet inte vad fssm32.exe är, men när jag installerade f-secure från pc-föralla-cdn så blev internet mycket segare, antagligen eftersom varje hemsida kontrollerades. Med föräldrakontrollen på så gick det inte ens att öppna ett mejl. Om din dator har låg prestanda (som min) så kan antivirus slöa ner datorn rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hr nyligen installerat F-Secure PC Protection Plus. Datorn har tappat farten under långa perioder, troligen beroende på en process som heter fssm32.exe. Jag misstänker att det är F-Secure som jobbar.

Vad göra för att återställa normalfart i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fssm32.exe är, precis som du misstänker, en del av F-secure.

Många sådana här paket med antivirus, brandvägg, föräldrakontroll och annat kräver en hel del av datorn, som Jonatan13 skriver, så har man en äldre dator framför allt en som inte har så mycket minne så får man tänka lite på hur man väljer att skydda datorn. Du kan kolla om det finns några funktioner i F-secure som kan inaktiveras.

Om du har en kraftfull dator som har blivit seg av F-secure och fssm32.exe tar mycket CPU-tid så kanske det har blivit något fel och en ominstallation av F-secure kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är hyfsat modern med Intel Core2 CPU 2,13 GHz och 2 GB Ram men tappar MYCKET fart när fssm32 rullar av någon anledning. Den schemalagda genomsökningen ska ske varje Fredag kl 0,00 då datorn varit oanvänd i 5 minuter. Då är frågan, vad sysslar fssm32 med en timme på torsdag eftermiddag?

Det som är aktiverat är Virus- och spionskydd (normal), Internet-sköld (Kontor, skrivar-/fildelning) och automatiska uppdateringar. Får nog fundera på ominstallation tydligen om inte någon har ett bättre förslag. Eller återgå till Panda kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fssm32.exe verkar vara realtidsskyddet, det som söker igenom alla filer som öppnas, och inte skanning på begäran, som din fredagsskanning. Var det något annat som pågick i datorn samtidigt? På http://support.f-secure.se/swe/corporate/supportissue/av-cs/usage/usage-issue-2004012000.shtml föreslår de indexeringsprogram eller liknande.
Fler tips:
//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1035544
http://pcforallasmart.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=3&rootid=480402&key=
Google:
Fssm32.exe CPU
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fssm32.exe involveras även när uppdateringar görs av signaturfiler vilket görs flera gånger om dagen (tror det är ca 4 timmar mellan varje koll efter nya definitionsfiler). Finns det nya filer så jobbas det på rätt bra under ett par minuter. Detta kan upplevas som att datorn segar ner sig extra mycket om man surfar/kollar e-post samtidigt eftersom kontrollen av filer + kontrollen av nätverkstrafiken blir långsammare då jobbet med att jämka ihop de nya signaturerna med den befintliga signaturdatabasen. Under denna tiden så går både CPU och minnesutnyttjandet upp mycket för fssm32.exe. 100-120MB minne är inte ovanligt under ett par minuter tills allt är klart då det sjunker tillbaka till några 10-tal MB igen. CPU kan hoppa upp till max om du har en kärna i din processor eller dryga 50% om du har två kärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"100-120MB minne är inte ovanligt under ett par minuter " - Just nu har fssm32.exe tufffat på en timme med 70-120MB.

Ett tips från F-Secures hemsida var att program typ Windows Desptop Search kunde gör att F-Secure jobbade. Jag har avsinstallerat/stängt av indexeringsprogrammen i både Windows och Google. Det hjälper inte.

Mitt program heter F-Secure PC Protection Plus vilket är det verison man får gratis om man helårsprenumerar på PC för Alla. Det programmet finns inte på F-Secures hemsida, man kan alltså undra vad man fåttwacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det löjligt att behöva betala för externa produkter för att någorlunda säkert kunna köra Microsoft Windows. Vilken leverantör av någon annan produkt kommer undan med detta?

Å andra sidan, räcker det med Windows Defender för att känna sig säker? Eller ska man prova Windows Live OneCare - gratis under 90 dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara komplettera med att supporten på F-Secure (en eloge - bra svar ganska snabbt) rekommenderade avinstalltion med ett speciellt "avinstallationsverktyg" som jag fick ladda ner, därefter ominstallation. Verkar just nu att ha löst problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var allt detta besvär förgäves. När jag installerar F-Secure-varianten från PCförAlla visar det sig att det bara går att köra på EN dator. Alltså helt värdelöst erbjudande för alla som har mer än en dator hemma. Vilket borde ha framgått med stora bokstäver. Som vanligt, bara ett sätt att locka oss kunder att betala ett årsabonnemang. Dålig stil PfA! mad.png

Det vanliga abonnemanget för F-Secure, Panda m fl omfattar TRE datorer. Hur många hushåll i dag har bara en dator! mad.png

Cecilia - länken till avinstallationsverktydet för F-Secure är

ftp://ftp.f-secure.com/support/tools/uitool/UITool3-380.zip 

Just nu testar jag Avast gratisversion kompletterat med Zonealarm. Det verkar vara ett bra alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var allt detta besvär förgäves. När jag installerar F-Secure-varianten från PCförAlla visar det sig att det bara går att köra på EN dator. Alltså helt värdelöst erbjudande för alla som har mer än en dator hemma. Vilket borde ha framgått med stora bokstäver. Som vanligt, bara ett sätt att locka oss kunder att betala ett årsabonnemang. Dålig stil PfA! mad.png

Det vanliga abonnemanget för F-Secure, Panda m fl omfattar TRE datorer. Hur många hushåll i dag har bara en dator! mad.png

Cecilia - länken till avinstallationsverktydet för F-Secure är

ftp://ftp.f-secure.com/support/tools/uitool/UITool3-380.zip 

Just nu testar jag Avast gratisversion kompletterat med Zonealarm. Det verkar vara ett bra alternativ?

AVG free 8 samt comodo firewall är en helt suverän kombination, eller Zone Alarm Free....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...