Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ta bort svartakanter 16:9

Alexa

Recommended Posts

Jag har spelat in en film som är i 16:9-format, men är sparad i 4:3-format. Finns det något program eller sett att göra så att filmen sparas i formatet 16:9 så att de svartakanterna försvinner över och under.

Jag har tillgång till Nero 6 Reloade och Windows Movie Maker XP. Jag kan även tänka mig om det finns en demoversion av något annat program, helst på svenska.

Kan det här programmet kanske vara något? Har inte provat det själv men att ta bort svarta kanter ingår i funktionsbeskrivningen. Webbplatsen är en guldgruva om man inte är rädd för att ge sig i dust med freeware-program för att hantera film i alla möjliga format och former. Den har tillhört min bookmarklista i många år.

http://www.digital-digest.com/software/FF_Player.html

Kollade lite mer på de ställen jag brukar jaga info om videoomkodning men jag hittar inget som klockrent stämmer in på det du vill göra. Cinema Craft Encoder och Adobe Premiere Pro nämns ofta men de är kommersiella program som kostar en massa pengar att köpa. Tror nog att det blir google för din del alternativt så letar du fram ett forum som riktar sig mot videoomkodning och frågar där. Prova t.ex. forumen på www.doom9.org . Där kan du nog hitta hjälp.De täcker in mer än DVD i forumen även om förstasidan kan ge ett annat intryck.

- Svårt det där.

Går ju att göra i Adobe Premiere Pro eller Adobe After Effects .Omforma bilden på filmen tex.Men då blir filmen förstorad och med sämre kvalitet.

Även i Photoshop CS3 .Beskär filmen.Även då blir filmen förstorad och med sämre kvalitet.

Om jag kommer på något annat sätt att bli av med svarta kanter i filmen hör jag av mig.

Kenth Michael

Tyvärr är det lönslöst att hoppas kunna konvertera din film från ditt sparade 4:3 format till 16:9 som du egentligen filmade den i.

Problemet ligger i att du en gång för alla sparade den i ett annat format än det du filmade i. Varje omkodning du gör till 16:9 kommer resultera i att den (som andra här har påpekat) då får sämre bild.

Har du originalet kvar?
Vad är det för film?
Har du själv filmat eller är det en inspelning/ kopia av någons dvd?
Var 4:3 formatet standard att spara i, eller kunde du inte välja 16:9 istället?
Kanske insåg du att det blev fel format först efteråt?

Det är inte kul att få dessa besked, men jag kan inte tänka mig att det kommer gå att konvertera den till 16:9 utan kvalitetsförluster. Tyvärr.

Filmen spelas in i 4:3 format men med 16:9 utseende. Det är eget inspelat med videokamera och går tyvär inte att välja att spela in i 16:9 format. Det är en film som jag gjort i skolan med skolanskamera. Våran kamera hemma fungerar det alldeles utmärkt och spelar in i 16:9 format. Valde jag att spara i 16:9 blev det kanterna uppe och nere samt höger och vänster.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...