Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP, garantiärenden och reperationer.


Dennis_S

Rekommendera Poster

Det var i Juli 2007 min fru köpte en ny Compaq laptop. Den har fungerat

bra fram tills ungefär 2 månader sedan. I Februari 2008 köpte även jag

en ny dator, en HP laptop.

När jag kom hem med den lycklig i hågen och skulle börja med att göra

mina återställningsskivor märkte jag att det inte gick att bränna några

skivor. Inte bara i HP's "Recovery Manager" utan varken med Vistas egna

brännarfunktion eller i något av de förinstallerade brännareprogrammen.

Jag märkte samtidigt att det kom ett fruktansvärt irreterande oljud

ifrån chassit när datorn utsätts för vibrationer. När man skriver på

tangentbordet, cd'n spinner upp eller om någon i huset går tvärs över

rummet. Jag har nu lyckats lokalisera varifrån ljudet kommer och det är

ifrån den ena av de fjäderbelastade låsanordningarna som låser fast

skärmen mot datorn när man stänger den. Ett oljud som olyckligtvis

låter alldelesför mycket för att kunna nonchaleras.

Jag skrev till HP's support där jag beskrev båda felen så bra och

informativt jag kunde och fick ett proffsigt och hjälpsamt bemötande.

Inget att klaga på där. De bokade in en "service" på min dator. (Då ca

1 vecka gammal) Och sa att en budfirma skulle hämta min dator inom ett

par arbetsdagar. Sagt och gjort, jag packade ner datorn i sin

originalförpackning enligt konstens alla regler och det va när de kom

för att hämta den min första förvåning kom... Budkillen hade med sig en

bit bubbelplast att ta datorn i! Men sa, "-Åh vad bra, den är packad i

en kartong..." Undrar hur han hade tänkt transportera min dator

egentligen... Efter ca 2 veckor mailade jag HP's servicelämnare

InfoCares verkstad i Växjö och frågade hur det gick med min dator och

fick till svar att de väntade på den nya brännaren vilken de hoppades

på att få veckan efter det. Alltså vecka 3... Visst blir man lite

fundersam över att de fortfarande inte fått tag på en ny brännare redan

då HP's support bokat en tid hos InfoCare nästan en vecka innan de ens

hämtade datorn för byte av brännaren... Hur som helst så gick det

nästan 2 veckor till innan jag fick en paketavi på posten och kunde

hämta ut min dator. När jag packade upp den igen kände jag mig ändå

nöjd, men det varade inte länge... När jag tog ur datorn ur kartongen

såg jag direkt reporna på min "Imprish finish laptop". Inga grova men

väl synliga på min NYA dator. Vek upp skärmen och hela skärmen var

fylld med fingeravtryck. Startade upp den och datorn bootade in i ett

diagnosprogram, InfoCares diagnoscd satt kvar i brännaren. Vilket var

en väldigt repig och misshandlad sådan. Gav inte direkt ett seriöst

intryck... Och sen kommer nästa besvikelse, oljudet... Oljudet från

skärmlåset var oförändrat... För att byta brännaren på datorn lossas en

skruv på undersidan av datorn. Datorn i sig behöver alltså inte öppnas

och därför misstänker jag att de totalt skitigt i att försöka åtgärda

oljudet.

Testkör brännaren och lyckas bränna mina recovery skivor iallafall,

mailar HP's support om att jag inte är nöjd med InfoCare's behandling

och får tillsvar att ärendet är skickat till deras klagomålsavdelning.

Väntar ytterligare 2 veckor och har fortfarande inte hört något.

Samtidigt som jag får hem min egen dator så börjar min frus dator att

krångla. Den låser sig ibland när man stänger locket. Inte varje gång

men ungefär ett par gånger i veckan. Felet yttrar sig som så att när

man öppnar locket så förblir skärmen svart, det enda man kan göra för

att få liv i datorn igen är att hålla inne av/på-knappen tills datorn

stängs av och sedan sättas på igen så går den ett par dagar igen.

Mailade HP's support även om denna dator och hela historien upprepas

åter igen...

Först, en vänlig och fungerande support. Blir länkad till nyare

drivrutiner, uppdatering för bios och som sista åtgärd så görs en total

systemåterställning. Då så klart inget av detta hjälper bokas även

denna dator in för en liten spa-behandling hos InfoCare i Växjö...

Denna gången tog det också ca 1 månad och 2 veckor innan datorn kom

tillbaka. Packar upp datorn och upptäcker då att även denna dator fått

skador i locket. Och vad värre är, mycket grövre sådana. På lappen

InfoCare skickar med står det att man bytt moderkort och uppdaterat

bios. Bra, då är i alla fall felet åtgärdat trodde vi. Startar datorn

och möts direkt av ett felmeddelande: "PXE-E61: media check failure,

check cable". Inte det första man vill mötas av när man startar en

nyrepererad dator. Efter en stund fortsätter dock Vista att laddas och

datorn verkar fungera i övrigt. Börjar googla efter felmeddelandet men

har inte hunnit fördjupa mig ordentligt i det ännu. Visst är det i detta fallet så att BIOS va satt till att boota datorn via lan, men det ändrar man väl tillbaka innan man skickar tillbaka datorn?  Det är därför man undrar om den ens provat datorn...

Datorn står på i ungefär 10 timmar innan den sen låser sig på exakt

samma sätt som innan den skickades till InfoCare. Och efter omstart tog

det endast ett par timmar till innan det händer ännu en gång. Nu har

den gått i 2 timmar sedan den sista låsningen och ännu ett besviket

mail är skickat till HP's support.

Vet inte vad som är mest förvånande, att två datorer råkar ut för samma

behandling eller InfoCare's totalt nonchalanta behandling av deras

kunders hårdvara. Har de ens öppnat frugans dator och verkligen bytt

moderkort? Man börjar undra när de skickar iväg en dator som bootar med

ett felmeddelande den inte haft tidigare. Detta får oss att tro att de

inte ens har testat datorn för då måste de ha sett felmeddelandet och

har dom sett det och skickat iväg datorn utan att åtgärda detta är det

skandal!

Där är vi nu, i väntan på svar från HP's support... Igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux för Alla
Det var i Juli 2007 min fru köpte en ny Compaq laptop. Den har fungerat

bra fram tills ungefär 2 månader sedan. I Februari 2008 köpte även jag

en ny dator, en HP laptop.

transportera min dator

egentligen... Efter ca 2 veckor mailade jag HP's servicelämnare

InfoCares verkstad i Växjö och frågade hur det gick med min dator och

fick till svar


Dennis, jag bor i Växjö och passerar IC varje dag. Ibland utövar de kast med liten hårddisk. Bara skojar.

Kan stanna till om du har lust och kolla status apropå din notbok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sista mailet från deras support tyckte dom att jag skulle testa med ännu en systemåterställning och även om jag visste att det inte skulle hjälpa så gjorde jag ännu en återställning och självklart tog det inte många timmar innan symptomerna återkom...

Felmeddelandet hittade jag orsaken till och det va att boot-ordningen va satt till att boota via lan som första alternativ.
Fick idag kontakt med HP's support via telefon och de "kunde bara beklaga"... Vet inte iofs vad dom gör av detta bakom kullisserna men vore ju konstigt om dom inte gör någon sorts utredning för att rädda ryktet iaf. Min dator bokade han in på ännu en resa till växjö. (oljudet) Och frugans maskin bad han att få återkomma på måndag om. Nu fick han ju iofs höra oljudet i telefonen och det är ju iaf bra. :)

En annan konstig sak är att jag mailade InfoCare länken till detta inlägg så de kunde läsa själva om vad jag tyckte och de har inte återkommit med någon förklaring...

Nåja, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux för Alla

Dennis, jag bor i Växjö och passerar IC varje dag. Ibland utövar de kast med liten hårddisk. Bara skojar.

Kan stanna till om du har lust och kolla status apropå din notbok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux för Alla
@linux för alla, Har ingen dator där för tillfället tack å lov. Men det verkar som om de ska ner dit en sväng till. HP ska återkomma till mig i morgon då vi ska diskutera saken vidare. Att det ska reklameras och fixas backjobb hit och dit är klart. Men inte när/hur/var. Ska tala med HP's reklamationsavdelning i morgon också och försöka reda ut det här.


Sure thing! Jag var ofta där på den tiden de sålde IBM PC och Compaq och hette Owell. Blev nyfiken på att stanna till där no matter what...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@linux för alla, Har ingen dator där för tillfället tack å lov. Men det verkar som om de ska ner dit en sväng till. HP ska återkomma till mig i morgon då vi ska diskutera saken vidare. Att det ska reklameras och fixas backjobb hit och dit är klart. Men inte när/hur/var. Ska tala med HP's reklamationsavdelning i morgon också och försöka reda ut det här. Jag jobbar själv som kundansvarig på en verkstad och jag kan säga att jag hade blivit hängd om jag hade haft en kund som varit med om en liknande sak.

Vet inte vad jag stör mig mest på, att Infocare inte hört av sig med någon förklaring eller att man inte har hört något från någon på HP. Att HP's tekniska support inte "kan" göra mer förstår jag. Det är inte deras jobb. Men att inte någon annan på HP är mer angelägen om en nöjd kund verkar tafttligt. Skulle lätt ha köpt mer HP produkter men nu vettifan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vart det dags igen... Blev uppringd i Måndags av samma kille jag pratade med i Fredags. Och denna gången skulle vi åter igen ladda hem och installera nya drivrutiner... På datorn som just varit iväg 1.5 månader, fått sig flertalet systemåterställningar både före och efter moderkortsbytet.

Och visst, Det funkade ju bra. Not! 2 dagar tog det tills datorn låser sig igen. Hur länge har de tänkt att hålla på?! Och när man dessutom ber supporten via telefon om ett telenummer till deras reklamationsavdelning så svarar han "jag har inget nummer, och även om jag har det får jag inte lämna ut det..." Seriöst...

Idag hämtades HP'n. (igen) Nu skulle den ner till Infocare igen för oljudet. Får väl hoppas att jag får tillbaka den till semestern iallafall. Och att den då också är ok. Snart säger de väl att felen beror på "yttre påverkan" så som de har sett till att den skjutsats omkring. De få veckor den har varit hemma sedan jag köpte den har den stått helt still.

Och att det ska vara så förbannat svårt att få tag på någon vettig person på HP också då?

SUCK!

Var har vi tidningens "robert aschberg" Martin Appel när han behövs? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har din dator varit inne nu?
Normalt så brukar konsumentköplagen tolkas som att säljaren har tre chanser på sig att laga en apparat och sedan har man rätt att låta köpet gå tillbaka eller få apparaten utbytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har din dator varit inne nu?
Normalt så brukar konsumentköplagen tolkas som att säljaren har tre chanser på sig att laga en apparat och sedan har man rätt att låta köpet gå tillbaka eller få apparaten utbytt.

Nu är den nere för 2'a gången. Men iofs inte pga backjobb utan pga fel nr 2 som de inte fixade första gången.

Compaqen strular fortfarande precis lika mycket som den gjort sedan första gången jag kontaktade supporten ang den datorn så det blir till att ringa ännu en gång i morgon... Börjar bli tröttsamt det här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...