Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SP3 problem


A7043VMS190

Rekommendera Poster

Försöker att installera sp3 ..men si det går inte. Får ett felmedelande om att filen atapi.sys inte kan kopieras..sökvägen dit är c:\windows\system32\drivers..Filen finns men kan inte kopieras.. Antar att det har någonting med hdd eller cd/dvd romen eller..ja någonting har det väl att göra med .. Går det att göra någonting åt filen.. typ någon hotfix eller någonting..Eller är det kört *snyft* så att jag aldrig kan lägga in sp3

Pleace... finns det någon som kan. å har lust. å tid. att hjälpa mig

P.s Kan visserligen hoppa över den filen och ignorera den och fortsätta installationen..Men på nått sätt känns det som att jag kommer att få problem framöver om jag skiter i den..eller så har det kanske  mindra betydelse..ja jag vet inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki..jag ska prova att göra så ..Fast jag reagerade lite på storleken..När jag försökte ta den från win update så var filen bara drygt 60 MB..Men den här är 305 MB Så jag antar att jag får 260 MB mera bekymer *L* Men jag provar att lägga in den så får jag se.  Stort tack för hjälpen

"Tja..inte kan jag räkna heller såg jag 245 MB ska det vara"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm..Skulle villja fortsätta här .Vill nämligen veta vad systemet använder atapi.sys till. har försökt att googla på det men inte hittat något bra svar på det. Varför jag frågar..ja ...När jag startar datorn så piper moderkortet till villket har tillkommit på senare tid " pipet från moderkortet allså" .. som jag har fattat så används atapi.sys av typ grafikkortet, hdd ,cd/dvd rom.Eller är jag ute å cyklar..Tänkte om det hör ihop på något sätt.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190
"SVAR: atapi.sys problem

px.gif
px.gif 

Har du installerat SP2?
...där ska vara en atapi.sys fil i det paketet.

Glöm inte att installera en brandvägg eller slå på XP:s inbyggda innan du besöker internet med datorn. Annars kommer datorn att dra till sig allt skräp som finns i form av trojaner, maskar och elände utan brandvägg.

En mer komplett SP2 kan du få härifrån:
http://preview.tinyurl.com/6b9su

NOTERA: Ändra språk till det språket ditt XP är.

...via WindowsUpdate får du bara utvalda delar. Ovan får du hela SP2.

---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright"

--------------------------------------------------------------------------

Det var tydligen samma problem med sp2 när den kom, men det är tydligen en fil som saknas i  viss typ av sp 1,2,3 som finns i en mer fullständig version. Och att moderkortet piper en gång vid uppstart, det ska det göra en del piper 1 gång + en gång till och det kan hända att pipet försvinner och kommer tillbaks, det är säkert inget att bry sig om.

http://support.microsoft.com/kb/197667/sv


Atapi.sys är tydligen den drivrutin som gör att man kan ha stora hårddiskar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Om några veckor så funkar det nog bättre med Windows update, då får du exakt din språkversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...