Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa Laptop


NickBomb

Rekommendera Poster

Hej! Jag har planerat att köpa en bärbar dator. Den ska fungera som skoldator (relativt låg vikt / skärmstorlek), men jag ska även kunna kolla film / spela äldre spel på den. Jag vill också att den ska vara snabb vid uppstart, vid kopiering av filer och vid start av program.

Min budget ligger runt 8000:-.

Här är en modell jag har tittat på:

ASUS M51SE-AS019C

Specs för er som är för lata att klicka:

 

Specs

Tillv. art.nr

M51SE-AS019C
CPU Intel Core 2 Duo T8100 2.10GHz
Chipset Intel PM965, Intel ICH8M
SODIMM fack 2 x 200-pin, max. 4GB
RAM 2GB (2 x 1GB ) DDR2 667MHz
Grafik ATI Radeon HD3470 256MB
Skärm 15.4 (WXGA+, Glare)
HDD 250GB SATA 2.5 (5400RPM)
ODD 8x Super Multi DL, LightScribe
LAN 1 x RJ45 (10/100/1000Mbps)
WLAN IEEE 802.11a/g/n
Ljud Sound Blaster Pro kompatibelt
Högtalare Stereo
Mikrofon Ja
Bluetooth Ja
Webbkamera 1.3MP
Operativsystem Windows Vista Home Premium
Batteri 6 cells
Dimensioner 365 x 230 x 28~40mm
Vikt 2.95Kg (inkl. batteri)

Anslutningar
1 x VGA
3 x USB 2.0
1 x eSATA
1 x Hörlursuttag (S/PDIF)
1 x Mikrofoningång
1 x RJ45
1 x RJ11
1 x IEEE 1394a
1 x DVI-D

Expansionsplatser 1 x Express Card
Kortläsare Ja

Medföljande tillbehör
- Väska
- Optisk mus

Övrigt
- TPM
- Fingeravtrycksavläsare

Garanti
2 år på dator
1 år på batteri

Pris: 8759:-


Kort sagt, är detta ett bra köp?
Om svaret på den frågan är nej, vet ni några andra alternativ i samma pris- och prestandaklass?

Tack på förhand! biggrin.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Ett par saker att kommentera (går inte in i detaljer på val av dator eller pris nu då jag har för dålig koll på bärbara alternativ).

Det första är att specen säger att det är två minneskort à 1GB och det innebär att det inte finns möjlighet att uppgradera minne utan att slänga ut en eller båda av de befintliga minnesmodulerna. Det känns lite onödigt. Vista anses behöva 2GB som minimum för att fungera smidigt (mer minne skadar inte) vilket också leder in på punkt nummer två, nämligen Vista.

Du nämner specifikt att filkopiering ska vara snabbt och det är ju ett känt elände med Vista, dvs. att det är långsamt i många lägen. Många datorleverantörer ger fortfarande möjligheten att nedgradera Vista till XP f.ö. Samtidigt sägs det att Vista ska klara av att spara ström bättre än XP så det kan vara ett skäl till att köra Vista. Vet inte om det finns några bra tester som styrker argumentet att batteritiden ska vara bättre på Vista än XP. Det förutsätter nog också att man stänger av det grafiska lullullet så att inte grafikkortet måste jobba en massa. Grafikkortet drar mycket ström när det utnyttjas för alla Vista Aero effekter.

Gamla spel kan dessutom strula i större utsträckning på Vista. Det är illa nog att många spel är struliga att få att fungera felfritt på bärbara datorer överlag eftersom grafikkorten oftast inte stödjs officiellt av speltillverkarna. Att då dessutom få Vista på det kan göra spel biten än mer problematiskt.

eSATA är bra för framtida behov, dvs. det "nya" gränssnittet för att koppla in externa SATA diskar. USB duger dock alldeles utmärkt om du tittar på andra alternativ. eSATA diskar kräver tyvärr extern strömförsörjning (liksom de flesta USB diskarna) i dagens eSATA standard vilket är lite synd.

Vikten på 3 kg är rätt mycket även om det inte låter så. Med väska och andra småprylar tillsammans med datorn springer vikten lätt iväg och du får kånka på en tung väska trots allt. Fundera och känn verkligen efter om det är ok. Väg upp 3kg och stoppa ner i din vanliga väska med övriga saker du brukar ha och känn efter. 1 kg mindre kan göra mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat mig, tack för hjälpen!

Jag har nu tänkt att köpa XPS M1530.

Är dessa specsen bra för det priset?

 

SPECS
PROCESSOR
Intel® Core 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)

OPERATIVSYSTEM
Äkta Windows Vista Home Premium - svenska

SINNESRO
1 års grundläggande garanti

VAL AV FÄRG
Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm

LCD-SKÄRM
15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife

BIOMETRISK IDENTIFIKATION
Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj

MINNE
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

HÅRDDISK
200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)

GRAFIKKORT
NVIDIA® GeForce Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER)
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

PRIMÄRT BATTERI
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Summa: 7891:- (inkl. frakt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Synd att ingen svarade på mitt senaste inlägg, men jag har iallafall beställt den nu! (XPSen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
luffarreset

Om man vill köpa en bärbar och gör avkall på allt som heter grafik, töntiga spelfaciliteter, stilistigt utseende, blåa punkter, röda linjer, blinkande lampor, vad köper man då. En sådan dunderburk borde väl bara kosta 2 Tkr. Men vem säljer den ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...