Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

krach i vista


vista personen

Rekommendera Poster

vista personen

hej

När jag startar datorn så står det att systemkomponenten shell32.dll inte kan hittas.

Jag kan inte logga in, skärmen blir bara vit och jag kan inte köra systemåterställning eller någonting.

När jag startar om den igen så tar det ovanligt lång tid tills att jag  kommer fram till en text där man kan välja felsäkert läge och att starta windows normalt.

När man väljer felsäkert läge kommer man till en låguplöst välkomstskärm och när man loggar in blir skärmen svart och inget händer.

När man startar windows normalt loggar man in och skärmen blir vit och inget händer.

jag har tre återställningsskivor men det står på dom att allt på hårddiskarna raderas om man kör dom.

jag har en toshiba sattellite a2010  med windows vista home premium sp1

jag kunde inte spara någon fil i något program innan den krashade eller skicka filer i messenger och administrationsverktygsknappen, skrivarknappen och datorknappen i start menyn bytte språk till engelska fast jag har svenska.

tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått rätt. Du kan inte starta datorn vanligt för när du loggar in blir skärmen vit? När du försöker med felsäkert läge och loggar in så blir skärmen svart?

Har du provat med att välja att starta datorn med senaste fungerande konfiguration i samma meny som när du väljer felsäkertläge?

Om du inte vill använda återställningsskivorna för att dom tar bort allt på hårddiskarna kan du flytta över hårddiskarna till en anna dator och kopiera över dom viktiga filerna till den. Sen sätter du tillbaka hårddiskarna och gör en systemåterställning med skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

holidayevent

These kind of error messages can occur when the HD is heavily

fragmented. The files required for booting get highly fragmented and

located beyond the areas accessible by BIOS. Boot up problems can be

reduced by running a defrag regularly.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vista personen

men hur ska jag göra för att föra över filerna till en annan hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur ska jag göra för att föra över filerna till en annan hårddisk?

Du tar ur hårddisken ur din dator och sätter i den i en annan sen är det bara att börja att föra över filerna från den isatta hårddisken till den andra hårddisken på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vista personen

men det är så svårt att komma åt hårdiskarna i bärbara datorer, jag vet ju inte ens hur man öppnar datorn.

även om jag  skruvar upp alla skruvar så kommer jag inte in för att luckan sitter kvar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är så svårt att komma åt hårdiskarna i bärbara datorer, jag vet ju inte ens hur man öppnar datorn.

även om jag  skruvar upp alla skruvar så kommer jag inte in för att luckan sitter kvar ändå.

Du har en bärbar dator då blir det svårt att flytta hårddisken det håller jag med omdry.png

Då vet jag inte just nu vad du kan göra men jag ska se om jag får fram nånting till imorgonwink.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns linux som man kan bränna till en bootbar CD och starta datorn med. Därefter kan du säkerligen jacka in en usb-disk eller helt enkelt bränna det du vill spara från din nuvarande hårddisk. Minns inte vilken linux distribution som gäller men det kan du enkelt få svar på i linuxforumet skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns linux som man kan bränna till en bootbar CD och starta datorn med. Därefter kan du säkerligen jacka in en usb-disk eller helt enkelt bränna det du vill spara från din nuvarande hårddisk. Minns inte vilken linux distribution som gäller men det kan du enkelt få svar på i linuxforumet skulle jag tro.

Senaste Ubuntu är det som gäller.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...