Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Siba/onoff/power/elgiganten = Fujitsu Skit?


holidayevent

Rekommendera Poster

holidayevent

Jag tycker det är sjukt att vanliga Tv-affärer som siba, onoff, elgiganten, power får lov att sälja stationära samt bärbara datorer.

Anledningen till att jag tycker detta är för de skampriser de sätter på datorerna, en vanlig svensson som är 40+ besöker gärna en tv-affär och blir lurad bakom gardinerna utav försäljarens dåliga info om datorerna de säljer.

Det är ju med största sannolikhet klart att man får köpa datorn från vilken affär som helst men jag tycker det är "sjukt" att tv-affärerna kan lura till sig pengar på att ha försäljare anställda som kan lê lite och rekommendera en dator till ett skampris beroende på vad konsumenten ifråga är ute efter.


Ett exempel är en dator jag idag köpte ifrån en kompis för 3000 :- varav han för en månad sedan köpte ifrån SIBA för ca: 5000:-
Datorn vid namn: Fujitsu Siemens Amilo La1703-30B.
Dator med hårvarukomponenter som:

 

 

 

Processor

 

 

 

-Processortyp

Sempron 3600+

 

 

 

-Hastighet

2.0 GHz

 

 

 

-Cache

0.256 MB

 

 

 

Hårddisk

 

 

 

-Hårddisktyp

SATA

 

 

 

-Hårddiskstorlek

160 GB

 

 

 

Internminne

 

 

 

-Typ

DDR II 667MHz

 

 

 

-RAM-minne

1024 MB

 

 

 

-RAM uppgraderingsbar till

2048 MB

 

 

 

Grafikkort

 

 

 

-Grafikkortstyp

VIA Chrome9 HCTM DX9 Graphics

 

 

 

-Grafikkortsminne

128 MB
1. Processorn är totalt värdelös, inte värd att räknas in i dators pris för nästan 5000:-
2. Ett grafikkort som inte äns är känt som samtidigt är så dåligt att man mår illa
3. Datorn har en design som får varje person som ser datorn att tro att den är 20 år gammal.

Jämför man denna dator mot exempelvis datorn som en riktig datorförsäljare för nästan samma pris, dock en tusenlapp mer men vad får man inte för en 1000 lap mer jämfört med ifrån en tv-affär?
Du får denna: acer-aspire-2920z
Denna dator har, inbyggd kortläsare, blåtand, trådlöst wlan, bra processor, bra ram minnen, bra skärm för den som inte skall spela krävande spel

Alla har ett val när de ska välja dator efter användandet, men det är otroligt konstigt att det finns datorer som är intill värdelösa men säljs för 5000:- eller mer.

 

 

 


 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datordanne

En liten fråga.
 Vad skall du med en dator som har en "processor som är totalt värdelös" och ett "grafikkort som gör att du mår illa"? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

holidayevent

Jag köpte datorn även fast jag inte hade någon info om hur den var, eftersom kompisen med är väldigt datorkunnig så kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro att han kunde köpt en dator likt denna ifrån siba som är så otroligt dålig samtidigt som den har ett skampris.

Det är ju direkt lureri att lura på konsumenter i dagens läge att köpa en sådan dator, datorer ska inte få säljas i detta skick när vi lever i 2008, när riktiga dator återförsäljare säljer datorer för ett bra pris med bra prestanda.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Köp på Dustin, men välj ett annat märke än Fujitsu Siemens. Testa även att bygga ihop en på Dell, som fått mycket skit för sina metoder. Jag byggde en dator på Dell 2005 och den har funkt felfrit sedan dess. Att få hem datorn till dörren är perfekt och troligen gör jag samma sak igen, nästa gång jag köper nytt. Köper du på Dustin så välj ett av deras affärsystem av märket HP, det gjorde jag 2001 när jag köpte min Compaq Evo 310 som fortfarande funkar precis som den gjorde då.med XP Pro som aldrig ominstallerats eller kraschat. compaq finns ju inte längre, men HP,s affärsdatorer håller en högre klass än Paviliion, som också säljs på Expert, OnOff och Elgiganten.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

holidayevent

han gav mig ett pris på 2000 helst 3000:- för datorn och jag tog det.
Men det var väl värt 3000 för den datorn istället för att köpa den för 5000.
han köpte en acer laptop för 21.000 och ett halvår senare köpte jag den utav honom för 9000, uppgraderade den med nytt minne samt bättrre batteri för drygt 2000 och ett halvår senare sålde jag den för 5700:- en dator med 21tum skärm får man inte äns för 10.000 i dagens läge biggrin.png

men tycker det är dåligt att siba e.t.c kan lura kunderna, vet en släkting som köpte en dator för 9000 en stationär hp, och det var för två år sedan han köpte den och när han visade datorn för mig och sa priset så vågade jag inte säga att han hade blivit lurad för jag köpte för samma pris dock valde jag mina hårdvarukomponenter hos inet.se och lät dom bygga datorn och den hade 640gb hårddisk istället för släktingens med 80gb. mad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datordanne

Din kompis verkar byta datorer som en galning.
Att gå från en acer för 21000:- till en Fujitsu Siemens Amilo för 5000:-.
Gillar han att bytta för byttandes skull eller?
Det är lätt att skilja en dåre och hans pengar. Styggt sagt men lite lurig verkar han vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

Väldigt datorkunnig jo jo ändå anser sej lurad ? man lurar sej själv om man köper det man inte vill ha,,, Om han nu är så kunnig hade han väl kunna bygga ihop en själv ? Men det är lätt att slå sej själv på bröstet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

holidayevent

vad jag vet så kan man inte bygga sig en egen bärbar dator ^^

Han vann 70.000 :- på internet poker fast det var väl för ett år sen nu, men efter att ja köpte den acer datorn för 21.000 köpte han någon ny HP med 500gb hårddisk och fingerlås eller vad det kallas för som öppnar datorn om man har rätt finger på blink.gif

han blev dock lite galen när han vann så mycket på internet poker, köpte stor plasma tv på 42 tum men senare sålde den för 7000 på blocket blink.gif men denna datorn för 5000 från siba hade han köpt för att "ha något att leka med" men priset för den kvaliteten är lureri tycker jag, oavsett om du ska ha en sån skit dator till att mäta solfångare eller andra grejor nä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Dove_with_gun
Hej!

Jag jobbar inom en av dessa kedjor du tar upp, och det stämmer att det oftast är lite dyrare att köpa där än på nätet. Det är nödvändigtvis inte jämnt så, för ibland kan du göra riktiga fynd i butiken, men generellt är det så som du beskriver.

Men det finns en förklaring, och det är att kostnaderna är så mycket större för en fysisk butik än för en affär på internet. Man har utställning, mer personal, större hyra, etc etc.

I gengäld så får kunden service och personligt bemötande. Många människor, särskilt de av den äldre generationen, är beredda att betala lite extra för att få träffa en människa av kött och blod när de köper nytt elektronik. De är vana vid fysiska affärer och vill ha det så.

Sen kan jag även tillägga att det en återförsäljare tjänar på att sälja en elektronikprodukt är extremt lite. Många kunder skulle nog bli förvånade om de visste siffrorna.

Men som konsument har du ju ett val, och det är att handla där du anser det vara bäst. Jag gör som dig, jag tar där det är bäst och billigast, och då blir det ofta på nätet man handlar. Jag tror vi kommer få se en ökning av sådana som dig och mig, i takt med att den äldre generationen försvinner mer och mer, och yngre köpare blir fler och fler. Till slut kommer de fysiska butikerna tvingas omvärdera alltifrån koncept till prisnivåer om de vill överleva.

Mvh/Anställd 237
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är sjukt att vanliga Tv-affärer som siba, onoff, elgiganten, power får lov att sälja stationära samt bärbara datorer.

Anledningen till att jag tycker detta är för de skampriser de sätter på datorerna, en vanlig svensson som är 40+ besöker gärna en tv-affär och blir lurad bakom gardinerna utav försäljarens dåliga info om datorerna de säljer.

Det är ju med största sannolikhet klart att man får köpa datorn från vilken affär som helst men jag tycker det är "sjukt" att tv-affärerna kan lura till sig pengar på att ha försäljare anställda som kan lê lite och rekommendera en dator till ett skampris beroende på vad konsumenten ifråga är ute efter.


Ett exempel är en dator jag idag köpte ifrån en kompis för 3000 :- varav han för en månad sedan köpte ifrån SIBA för ca: 5000:-
Datorn vid namn: Fujitsu Siemens Amilo La1703-30B.
Dator med hårvarukomponenter som:
Processor -Processortyp Sempron 3600+ -Hastighet 2.0 GHz -Cache 0.256 MB Hårddisk -Hårddisktyp SATA -Hårddiskstorlek 160 GB Internminne -Typ DDR II 667MHz -RAM-minne 1024 MB -RAM uppgraderingsbar till 2048 MB Grafikkort -Grafikkortstyp VIA Chrome9 HCTM DX9 Graphics -Grafikkortsminne 128 MB
1. Processorn är totalt värdelös, inte värd att räknas in i dators pris för nästan 5000:-
2. Ett grafikkort som inte äns är känt som samtidigt är så dåligt att man mår illa
3. Datorn har en design som får varje person som ser datorn att tro att den är 20 år gammal.

Jämför man denna dator mot exempelvis datorn som en riktig datorförsäljare för nästan samma pris, dock en tusenlapp mer men vad får man inte för en 1000 lap mer jämfört med ifrån en tv-affär?
Du får denna: acer-aspire-2920z
Denna dator har, inbyggd kortläsare, blåtand, trådlöst wlan, bra processor, bra ram minnen, bra skärm för den som inte skall spela krävande spel

Alla har ett val när de ska välja dator efter användandet, men det är otroligt konstigt att det finns datorer som är intill värdelösa men säljs för 5000:- eller mer.


Håller med dig fullständigt, samtidigt att de lurar ovetande med massa antiviruslicenser 3st till min far som är helt ovetande, vill bara kräkas på dessa försäljare bakom disk som tror att alla är ovetande inkompententa människor " här ska vi lura samt sälja skit"...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik



Håller med dig fullständigt, samtidigt att de lurar ovetande med massa antiviruslicenser 3st till min far som är helt ovetande, vill bara kräkas på dessa försäljare bakom disk som tror att alla är ovetande inkompententa människor " här ska vi lura samt sälja skit"...

Hade han inte 3datorer? då har han ju lurat sej själv.. men det borde han ju hålla reda på.Är faktiskt så att kunden bestämmer själv om han ska köpa. Om man inte är omyndigförklarad och har en god man.Ingen måste köpa för att säljaren tycker det. Köper man nåt man inte behöver får man skylla sej själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...