Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag vill gömma World of Warcraft i min dator!


Martin W

Rekommendera Poster

Varför vill jag gömma WoW i min egna dator? Jo...
Det är så här det ligger till. Mina föräldrar avskyr att se mig spela WoW och blir förbannade om de skulle upptäcka att jag gjorde det.

Så grejjen är den att jag vill gömma WoW på datorn, på ett idiotsäkert sätt så att den inte kan upptäckas med en sökning, så att den inte syns om man öppnar filen den ligger i.

Alla tips på hur man kan som bäst dölja WoW mottages väldigt tacksamt! Inget tips är för korkat, för jag är ännu mera inkompetent på datorer än något tips kan vara!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga säkra sätt att gömma ett spel, kan Windows hitta spelfilen när du ska spela så kan spelfilen hittas i t ex Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är villig och experimentera så kan det tänkas fungera att först installera TrueCrypt. Det är öppen källkod och används för att skapa filer som fungerar som en krypterad disk fast det egentligen är en stor fil på din vanliga hårddisk. Genom att installera spelet på den krypterade disken (den krypterade filen läggs upp som en disk under valfri enhetsbokstav när man öppnar den genom truecrypt) och sedan stänga ner den krypterade disken när man spelat klart så finns bara en stor fil i en folder som du själv valt som kan heta t.ex. swap.tc eller något annat kreativt. Om spelet accepterar detta är en liten stötesten då spel är rätt känsliga för udda konfigurationer. Dessutom kostar det en del prestanda att kryptera och dekryptera data men har du en lite kraftfullare dator än vad spelet kräver så borde inte det vara ett problem. Till sist så måste du vara medveten om att om någon raderar den krypterade filen så är hela spelet borta också. Om spelet automatiskt installerar antifuskprogram som startas med datorn så kan det också skapa problem eftersom spelfoldern inte finns tillgänglig vid uppstart. Det är mycket om och men alltså. Programikoner måste givetvis också tas bort.

Tror du inte att det går att komma fram till en kompromiss med dina föräldrar istället. Föräldrar retar sig ofta på att det spelar för mycket och för länge, inte spelet i sig. Hur det är i ditt fall vet inte jag. Men spela lite mindre, kompensera med att göra lite nyttigt för att få spela lite mer osv. kanske kan lösa problematiken utan stuliga lösningar. Föräldrar brukar inte vara helt omöjliga att ha att göra med. Att gömma spelet skyddar ju inte mot att de kommer på dig med handen i kakburken så att säga, dvs. när du väl sitter och spelar så finns ju inga skydd i världen. Att gömma installationen av spelet skyddar bara mot om någon snokar runt på datorn och hårddisken. Men sådant kan man ju lösa genom krav på inloggning i Windows och där bara du känner till administratorlösen samt att du sätter rättigheterna på foldern så att bara du har tillgång till att titta på innehållet.

TrueCrypt finns f.ö. på länken nedan och jag använder det själv för att skydda filer och det fungerar alldeles förträffligt. Gratis är det också.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.126283

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du kan ju köpa en extern hårddisk, (lite sådär i hemlighet från dina päron), och kopiera över hela WoW-katalogen dit. Fungerar tydligen utmärkt att köra WoW via USB-porten. Bara att ansluta, spela, sen ta bort usb-hårddisken och gömma på lämpligt ställe. Har en kompis som gör så, han har dock inga problem med sina föräldrar men istället en spelhatande fru. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit du, hade jag dolt mappen genom att högerklicka på den, välja egenskaper, och sen kryssa i rutan "Dold" och verkställa det.

Sen skulle jag klicka på "Verktyg", "Mappalternativ" och sen fliken Visning. Kolla så att alternativet "Visa inte dolda filer och mappar" är ikryssat. Dina föräldrar kan nu inte hitta WoW med en sökning, men om de trycker på knappen mappar, kommer de kunna hitta det.

Därför döper du om mappen där till något helt neutralt, som Winsystem. Såna filer brukar folk hoppa över att kolla i. Sen byter du namn på alla ikoner, eller tar bort dem helt, för att de inte ska synas på startmenyn eller skrivbordet.

Nu minns inte jag om WoW sparar användardata i Mina Dokument, men isåfall borde du kunna dölja dem på samma sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

holidayevent

Kan du inte bara göra en genväg till .exe filen som du lägger i C: eller i "mina dokument" och därefter så väljer du att dölja mappen i windows, högerklicka -> egenskaper -> dold, så att wow mappen är dold.

Därefter byter du namnet på genvägen till exempel norton antivirus eller något, samt högerklickar -> egenskaper -> byt ikonen på genvägen
happy.png

se även till att inte det är inställt så att dolda mappar visas i datorn laugh.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så hemma i spel men det som DJ-72 föreslog med en extern hårddisk verkar vara en bra idé. Men jag tänkte att det kanske går med ett USB-minne också. Jag vet inte så bra med det men tycker att det bör funka och det är ju inte så stort fast det kan rymma 8GB. Bara en tanke men jag har kanske fel. USB-minnen är kanske inte byggda för sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så hemskt mycket för alla tips och råd ni gett mig. De har sannerligen hjälpt!

och ett viktigt meddelande till PCFÖRALLA!!! Publicera INTE detta i tidningen då min farsa alltid läser denna tidningen >.<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse
Jag tackar så hemskt mycket för alla tips och råd ni gett mig. De har sannerligen hjälpt!

och ett viktigt meddelande till PCFÖRALLA!!! Publicera INTE detta i tidningen då min farsa alltid läser denna tidningen >.<


Är du säker på att han inte läser här på PFA:s hemsida eller i detta forumet då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...