Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

miljövänligare bärbar dator?! vilken?!


kissekatten

Rekommendera Poster

kissekatten

Nu har min far äntligen gått med på att vi ska köpa en ny dator :P

Men då kommer funderingarna...vilken?!

 

Hur ser man hur miljövänlig/energisnål en dator är?! tycker inte att det står nånstans:(

 

vill ha en dator med minst 80GB hårddisk och 1GB ram...och sån här duo processor....vad ska man mer tänka på?!

 

Det är jag som ska ha datorn, 16 årig tjej som ska läsa programering till hösten .........Gillar att redigera foton och hoppas på att lära mig hanskas med film också. Göra hemsidor, titta på nät tv och naturligtvis skolarbete, word och sånt. Lite spel, inte de värsta men...

 

Vad ska man välja för dator, snälla hjälp mig, vill verkligen ha en som är "bra" för miljön (bättre än andra)

och helst inte för dyr...under 10000:- gärna mindre, gärna runt 6000:- :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

holidayevent

Hej!

Finns jätte bra datorer för drygt 6000:-
Exempelvis denna: Acer Aspire 2920Z Vista
Fördelen med den modellen ifrån Acer är att den har inbyggt trådlöst WLAN, samt blåtand för kommunikation med mobiltelefoner, en del skrivare och andra blåtands enheter.
För Wlan är ju bra att ha när man är ute och reser, i många stora städer finns gratis statsnät även det wlan, eller andra mindre fria wlan att använda.

Andra fördelar med den datorn är att den har inbyggd kortläsare, om man vill slippa koppla digitalkameran till datorn och istället plugga in minneskortet på sidan utav datorn.
Andra bra fördelar är väl att den har en batteri-tid på ca: 3,5 timmar avrunda det till 2 timmar, den kommer med ddr2 minnen 1024mb.
nackdelen är väl att datorn har en 12,1 tum skärm men det kan i sej vara en stor fördel om man inte är ute efter att spela tungt krävande spel, men har man en gång suttit vid en dator med 17,19,22 tum skärm är det svårt att gå ner till 12 tum.

Annars en dator för ett bra pris (enligt mig): Acer Aspire 5715Z Vista
Det viktigaste är: batteri tiden, processor kraften, Minnestypen i form av DDR2, med minst 1-2 GB ram, en hårddisk på minst 100gb, dator med stöd för blåtand samt wlan (trådlöst nätverk/bredband). Viktigt att man skaffar en " Dual Core" "Core2Duo" processor, om den sedan har 1,5GHZ eller mer är bara fördelar, sålänge det inte är en AMD processor.  cool.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...