Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa eller bygga ny/uppgradera dator (Age of Conan)


Tom_the_Viking

Rekommendera Poster

Tom_the_Viking

Hej jag har tänkt skaffa mig en vassare burk nu när jag ska börja spela

nya MMORPG spelet Age of Conan. Webhallens rekomendations krav är

följande

Rekommenderat:

Win XP/Vista Intel Core 2 Duo 2,4 GHz 2GB RAM Geforce 7950 GX2 25GB HD 4X CD-Rom 56K Modem.

Efter som jag är osäker på vad jag får för olika priser så skulle jag

gjärna höra vad man ska behöva lägga till/dra ifrån för att uppnå så

jag kan spela spelet med en del lag med lite lag och med inget lag /

högsta upplösning - lägst upplösning.

Efter som jag redan har en dator undrar jag då också om jag kan ha

användning utav något av det jag redan har i datorn för att kunna få ut

maximalt med grejer för pengarna, eller om det bara är att köpa helt ny

(onödigt att slänga/låta stå om man lika gärna kan använda det).

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF10a/37571-37773-39959-3
9959-39959-12149208.html

det där är min dator kunde tyvärr inte hitta någon bättre sida där det

står mer om datorns delar :( Jag har inte bytt något heller.

Så lägg gjärna upp olika svar på priser för datorn till mitt syfte och

modeller / delar (om de skulle blivit billigare att bygga).

Om nått är oklart skriv gjärna så rättar ja till de :) MVH Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att gradera efter "lag" kan du knappast få realistisk hjälp med. Dels för att det handlar om många detaljer som påverkar och dels för att olika spel har olika krav. Satsa istället på att du är ute efter en speldator och inget annat.

Eftersom du ska spela MMORPG så är en bra bredbandsuppkoppling ett krav. När det gäller grafikkort så är nVidia 8800GT ett bra kort som ger mycket för pengarna men du kan hitta snabbare kort om du är villig att spendera mycket mer pengar för lite extra prestanda. Att t.ex. köpa dubbla grafikkort monterat på ett grafikkort kräver ofta en stooor datorlåda för att ens rymmas då dessa kort ofta är väldigt långa.

Ett par jag känner köpte en gaming-maskiner från Pyrotech och är helnöjda. De spelar dessutom förstapersonsskjutare (FPS) som nog är det som kräver mest av hårdvaran. Titta t.ex. på http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=8969 Dett är en recension från i november men en motsvarande lite uppgradera modell bör finnas på Pyrotechs hemsida.

Vista kräver minimum 2GB. 3GB är att rekommendera. Vista liksom XP har en konstruktion som gör att Windows inte kan nyttja mer än dryga 3GB trots att du stoppar i mer så om inte 4GB är billigare än 3GB så finns det ingen mening att uppgradera. Man måste köra Windows 64 bit operativsystem för att kunna använda mer minne men 64 bit versionerna av XP och Vista plågas av dåligt stöd med drivrutiner då tillverkarna inte prioriterar arbetet med framtagning av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Eftersom du ska spela MMORPG så är en bra bredbandsuppkoppling ett krav."
Nu vet jag inte om just Age of Conan har några särskilda krav på bredbandshastighet, men eftersom Webhallen skriver att det går bra med uppringt modem, så är det väl inte troligt. Det gick alldeles utmärkt för min son att spela MMORPG även när vi hade 512 kbit/s bredband.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Eftersom du ska spela MMORPG så är en bra bredbandsuppkoppling ett krav."
Nu vet jag inte om just Age of Conan har några särskilda krav på bredbandshastighet, men eftersom Webhallen skriver att det går bra med uppringt modem, så är det väl inte troligt. Det gick alldeles utmärkt för min son att spela MMORPG även när vi hade 512 kbit/s bredband.

Jag var nog otydlig i min formulering. Det gäller att ha god kvalité på uppkopplingen, inte nödvändigtvis någon hög hastiget, för att slippa lag. 0,5 MBit funkar oftast alldeles utmärkt, men se upp med om det är strypt hastighet för att skicka saker till internet (ComHem har så t.ex). Dåliga bredbandsuppkopplingar skapar ofta irritation då karaktärer ibland kan ha en tendens att hoppar från ett ställe till ett annat en bit bort pga laggen som orsakas av datapaket som inte kommer fram i tid. I värsta fall drabbas man av fryslagg, dvs då inga paket skickas eller tas emot för en kort stund. Är man mitt i en strid så kanske man har otur och stryker med. Ett långsamt bredband blir också känsligare för om man tappar paket eftersom det tar längre tid att återhämta sig och det är färre datapaket som utbyts totalt sett. Det finns flera spel som sätter modem som minimikrav, men det är sällan kul att spela pga den låga kvalitén i spelupplevelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...