Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa DLL-filer med ikoner


The Ninja

Rekommendera Poster

Standardikonfilen i Windows, C:\Windows\System32\shell32.dll, innehåller ju massa ikoner. Om man har några .ico-filer med personliga ikoner, borde man inte kunna lägga alla dom i en .dll-fil så man kan bläddra bland dom på samma sätt som bland Windows-ikonerna?

TACK på förhand ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du göra, men om ingen vet något program som gör det enkelt så behöver du t.ex. Microsofts programutvecklingsmiljö för att kunna kompilera en dll-fil, dvs. du behöver Microsoft Visual Studio 2008. Man lägger till ikonerna som s.k. embedded resources till sitt programprojekt och sedan kompilerar man det hela. Visual Studio väger nog in på ett några hundra MB när det väl är installerat även om om du installerar gratisversionerna. Dessutom är det väl en rätt omständig och kostsam lösning (diskutrymmesmässigt). Du kan väl lägga alla dina ikoner i en mapp på hårddisken och sedan välja att använda dem direkt därifrån istället om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det så nu, alltså ikonerna ligger som ico-filer i C:\Ikoner\. Men det hade varit bättre om jag kunde få fram en lista som den som poppar fram när man trycker på Byt ikon.... Jag fattade inte riktigt det du skrev xD  unsure.gif men ... Säker på att man inte kan få dom att visas i en "Windows-lista"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste vara hemma på hur Microsofts programmeringsspråksverktyg fungerar helt enkelt. Har man inte programmerat och skrivit windowsprogram tidigare så ska du nog inte krångla till dig utan håll dig till att ha ikonerna i en folder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en massa personliga ikoner. Det "bästa" måttet för en mapp ikon är 125 x 125 pixlar och att spara den i bmp format. Sen behöver du bara lägga den i C\WINDOWS. Tänk bara på att de ikonerna funkar bara på din egen dator, men ger du de till fler och de också lägger in de i C\WINDOWS så funkar de på andra datorer också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...