Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ställa in Netgearrouter


Terence Hill

Rekommendera Poster

Terence Hill

Hej har precis köpt en Netgearrouter för D-Link bara hängde sig lite när den ville. Men den nya verkar ha lite problem den också med nånting som ja inte vet va det e om. Internet explorer fungerar alltid när man dubbelklickar på den så kommer man fram till startsidan. Men ibland kan andra saker hänga sig som Msn kan loggas ut och det kan bli avbrott i anslutningen i Klienten till Internetpokern på svenska spel.

Denna sidan kommer den inte in på heller fast än det ska gå, så nåt skumt e de med den. http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/SWForetag.aspx

Någon vet hur man fixar de. Den kostade Ca 270 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Terence Hill!

Du kan gå in i routern och göra en återställning. Har inte haft problem med min Zyxel router på flera år, men häromdagen var jag tvungen att gå in i den och göra en restart som det hette och sedan kördes configureringen igen och allt funkade som vanligt efter detta. En del portar har jag öppnat, men dessa inställningar var kvar. Precis som du beskriver så började det hela med att jag inte kom åt vissa sidor och att det gick allmänt trögt att surfa.

Se också till att du har ett säkert lösenord till routern.

Dom flesta routrar har en logg som du kan kolla i och där finns allt som händer.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte routerns fel att du inte kommer till någon viss webbsida utan det beror nog på något i datorn. Men du kan ju kolla genom att ansluta datorn direkt till modemet utan att använda routern.

Har du sett efter om det finns några uppdateringar till routern på Netgears webbplats?
Samt motsvarande för nätverkskortet.

Det är inte alla routrar som klarar av att man kör torrent-klienter, detta på grund av att sådana program startar upp så många förbindelser så att routern blir överlastad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Cecilia!

Visst kan routern ställa till det, men oftast behöver man inte ens in i den för att configurera. Jag kom hur lätt som helst in på vissa sidor och märkligt nog var det dom sidor det annars gick trögt att komma in på. Ibland funkade det inte alls. Jag tror att det beror på mina experiment med virtuella maskiner som gjorde att routern havererade, vilket jag såg när jag kollade i routerns logg. Efter en restart i routern så funkar nu allt som vanligt igen. Virtuella maskiner behöver en IP-adress av routern och det var antagligen det som det blev nåt strul med. Kollar man loggen i routern så finns ju inloggningarna till nätet beskrivna, så det är lätt att se vad som hänt och att något hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terence Hill

Hej på er!

Routern krånglar fortfarande med de jag nämde innan och även andra små saker som nedladdningar med bitcomet kan stanna upp ibland. Det enda som alltid går är  internetexplorer att man kommer fram till startsidan.

Jag har uppdaterat både Firmwaret till routern nu och drivrutinen till nätverkskortet utan att jag märkt någon större skillnad mer än att den laddar startsidan fortare.

Denna sidan fungerar fortfarande inte   http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/SWForetag.aspx

Vad ska jag ändra i routern nu för den ska fatta?  Den laddar lite sen står det bara de vanliga att "den här sidan kan inte visas"

Cecilia..........

Med D-Linken som jag använde för några dagar sen fungerade den sidan perfekt så det har inget med datorn att göra vad ja vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort några inställningar i routern över huvud taget eller är den som ny sånär som på de inställningar som behövdes för att få internet att fungera?
För i många routrar finns ju möjlighet att blockera vissa webbplatser eller vissa ord, men det är ju inget som är gjort från början.

Hur uppför sig lysdioderna på routern och på modemet när t ex MSN blir utloggad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terence Hill

Hej!

Det enda jag har ändrat för från standard inställning var att jag valde dynamisk ip adress för att kunna använda internet.

Har inte modemet och routern i samma rum som datorn men ja vet inte om man kan se nåt speciellt för man kan logga in direkt igen efter att det har brutits.

Igårkväll när jag var inne på msn hände detta med ca 15 minuters mellanrum att det bröts och sen loggades jag in igen. Spelade även ett spel över internet där jag upplevde att det kom en del hack som jag inte är van vid så det kan nog bero på samma sak.

Jag tror bara den bryter delar av anslutningen för när det har varit en annan dator uppkopplad samtidigt med en annan msn har det hänt att min msn har loggats ut men inte hennes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terence Hill

Nu har det börjat hänga sig mer när det hänger sig och man kan inte ens få upp startsidan på internet längre när de hänger sig så den bryter allt nu och det händer ofta.

Är det något speciellt med denna hemsidan eftersom jag inte kan öppna den? www.di.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Terence Hill!

Har du inge typ wizard eller config du kan köra i routern, så att det du ändrat blir som när du satte igång den. Dom sidor du angett funkar utan problem och kommer blixtsnabbt fram. Du måste återställa routern och sedan köra den inbyggda configen, så borde det gå att göra i dom flesta routrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en netgear router och hade även samma problem låter det som.

Grejen var att jag köpte den här nu förra veckan för jag trodde det var problem på den förra routern.

Internet kom jag sällan ut på, utan problem.

Blocket var totalt omöjligt att ens starta. Anslutningen försvann och det blev nåt tjall med ip-adresserna.

Kan säga att jag hade Bitcomet installerat jag med.

Avinstallerade det efter att ha läst på nåt forum att flera hade problem att det segade ner datorn och vips !! nu fungerar allt igen.

Internet kopplar upp som det ska och inga problem att gå in på Blocket mer.

Aldrig mer Bitcomet för mig. Fast vad vet jag, det kan ju ha varit mina inställningar för det programmet som inte var som de skulle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...