Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moment 22?


Dove_with_gun

Rekommendera Poster

Dove_with_gun
Har ett delikat problem som jag faktiskt inte vet hur jagska gå tillväga för att lösa.

Köpte en ny HP-dator i höstas från El-Giganten (med Vista). Ingen värstingburk, men inte den billigaste skiten heller.Uppgraderade den efter köpet med 4 GB Corsair internminne av den litedyrare sorten, köpt på Dustin. Kollade förstås innan så att minnet  skulle vara kompatibelt med datorn.

Datorn gick fint i några månader, sedan fick den spader ochstängde av sig vid minsta moment, som t.ex. vid sparning av ett Worddokument etteranslutning av en USB-kabel. Jag lämnade in den hos El-Giganten och den åkte iväg tillderas verkstad för garantireparation. På verkstaden hade man dock kommit framtill att ett av de 4 ramminnena inte längre fungerade, och enligt dem var detdetta som skapat alla problemen. För mig lät det lite märkligt, för datorn skulle ju i så fallha 3 st andra grymma ramminnen att förlita sig på, men jag nämnde inget om det,var bara glad att de gjorde ett undantag och inte fakturerade mig påmassa pengar, i och med att felet nu var något som inte HP skulle stå för då detvar en hårdvara inköpt från annat håll som strulade.

Jag fick datorn hemskickad igen, med det defekta ramminnetutplockat, och burken gick nu helt okej i någon månad. Sedan uppstod andraproblem i massor. Norton Antivirus bestämde sig för att sluta fungera, trots att jagbetalat ett abonnemang där med nästan ett helt år kvar. Jag försökte installera andra antivirus, men Nortonhade vägrat avinstallera sig helt och lämnat massvis med mappar kvar, vilketomöjliggjorde installationen av ett nytt antivirus. Till slut lyckades jag dockfå in AVG Antivirus, och efter scanningen så konstaterade man att jag inte hadenågra virus.

Provade att avinstallera massa skräpprogram och adware somlagt sig på datorn, men nu krånglade datorn så pass att den sällan eller aldrigville avinstallera någonting fullt ut. Småsaker som att t.ex. byta namn på en fil,flytta en fil eller deleta en fil, gör att momentet hänger sig, och jag kanbara avsluta det genom att ctr+alt+deleta. Kan fortfarande deleta saker, men det taralltså 10 ggr längre tid då man får ctr+alt+deleta för varje fil.

När jag kollar aktivitetshanteraren vid dessa tillfällen såverkar det varje gång som om ramminnena/processor får jobba till 100 % iställetför sina normala 1-10 %, vilket omöjliggör att göra något alls med datorn.

Tänket formatera om den, men HP har varit så smarta att devarken skickat med skivor med Windows eller har det färdiginstallerat på datornsom de tidigare haft. Istället ville de tydligen att man skulle göra egnarecovery-skivor på egenköpta  DVD-skivornär man installerade datorn, något som jag tvivlar på att Svensson verkligengör. Jag gjorde det inte i alla fall. Köper man en ny dator så bör det medföljaskivor tycker jag.

Jag kan inte heller göra systemåterställning eftersom denbara tillåter mig att gå en väldigt kort period tillbaka, då problemenfortfarande fanns.

Kan inte heller skicka in den, då HP/El-Giganten förmodligenkommer fakturera mig på massa pengar om de finner att det är ramminnena som strularäven denna gång.

Provat att installera massvis av rensprogram som CCommon,Aschampoo, Spybot, Revo m.fl men vissa kan inte installeras, och vissa gör ingen skillnad i datorns många irrterande fel.

Vad ska man egentligen göra?!

Extremt tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var du skulle jag först kontakta HPs kundtjänst och försöka beställa recoveryskivor. De flesta tillverkare brukar kunna tillhandahålla det för en avgift. Sedan skulle jag ta ur dina nya minnen och bara köra med originalminnena som kom med datorn för att få bort eventuella problem som kan vara minnesrelaterade.

Norton är ökänt för att strula och speciellt vara svårt att avinstallera pga alla deras buggar. Nu har inte jag personligen haft med Norton att göra de senaste två åren för jag har bojkottat deras säkerhetsprodukter pga allt strul med prenumerationer som slutar fungera utan orsak, avinstallationsproblem sin usla prestanda (de känner sig nödgade att skriva att de förbättrat prestanda som en ny funktion i sin reklam pga sitt rykte!).

Till sist skulle jag också testa att ladda hem och bränna en CD (lämpligtvis hos en kompis vars dator rullar stabilt) med MemTest86. Det är ett minnestestprogram som man startar från CD utan att starta Windows. Du hämtar programmet på http://www.memtest86.com/ (titta under Free Downloads och ladda hem en ISO-fil som du kan använda för att skapa en bootbar CD, t.ex. http://www.memtest86.com/memtest86-3.3.iso.zip ). Starta programmet och lämna det att köra några timmar så kan du se om det är något fel på dina minnen. Att Windows strular lär ju vara oundvikligt med de problemen du har och en ominstallation är verkligen att rekommendera om du bara kan få datorn att köra stabilt så att det inte är något hårdvarufel som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Dove_with_gun!

Kom ihäg nästa gång att säga till om programskiva när du köper dator, men jag undrar varför du inte gjorde en som du beskriver att du kunde göra, efter att datorn snurrat igång. Jag fick göra så på min Dell inköpt 2005 och det funkar hur bra som helst. Annars kan du ju hämta en på nätet via någon Torrentsida, vilket jag också gjort och det funkar också. Bara att tanka hem och bränna image-filen och du har en orginal-DVD med Vista på. Söker du på Windows Vista Torrents på Googles finns det många ställen att hämta på, bara att välja vilken version du vill ha. Du behöver förstås en TorrentClient och då rekommenderar jag uTorrent som är gratis.

http://blogg.tkj.se/gratis-program/fildelning/utorrent/

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dove_with_gun

Tack för alla svar. Du, JoAr, har nog rätt, det är väl bara att bita i det sura äpplet och beställa en skiva från HP, om inte idag så längre fram.

Men jag lyckades bli lite klokare på att nagla problemet. Tydligen är det inte RAM-minnet som spökar utan PROCESSORN. Den  jobbar 100 % för minsta moment, det är nästan som att burken agerar som om det inte finns någon processor. Tids nog får jag väl uppgradera även den, men den ska absolut inte vara så här förstås.

Finns det nåt bra sätt att deala med processorns nuvarande oduglighet? Jag gejmar sällan eller aldrig, blir mest surfning, ordbehandling och mindre filhantering.

Tack återigen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem CPU-Z från http://www.cpuid.com/cpuz.php (länk uppe till vänster) och kolla att alla inställningar är som de skall (dvs. kolla att BIOS är inställt rätt vad gäller processorhastighet, busshastighet, minneshastighet osv.). Du kan alltid posta länkar till skärmdumpar samt skriva exakt vilken HP-modell du har så att vi kan kolla vad som förväntas av datorn jämfört med hur inställningarna är gjorda. Datorn borde rimligtvis ställa in sig själv i BIOS, de flesta datorer fixar det idag, men har några manuella inställningar gjorts kan det strula till saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska spekulera lite i andra möjliga problem så slog det mig att processorkylaren kanske är dåligt monterad vilket leder till att värmen inte leds bort så bra. Beroende på vilken processor du har och vad moderkortet stödjer så kan vissa processorer helt enkelt skruva ner klockfrekvensen automatiskt så att den går långsammare och därmed genererar mindre värme. Resultatet blir givetvis att datorn går långsammare och ligger på 100% CPU utnyttjande. Tyvärr är det inte helt lätt att identifiera om kylaren är dåligt monterad utan att plocka bort den. Det är i praktiken en ommontering av kylaren som behövs genom att ta bort kylaren, göra rent med isopropanol, lägga på ny kylpasta och montera kylaren igen och se om det löser problemet. Det är dock inget som du ska behöva göra själv om service hade gjort sitt jobb ordentligt första gången datorn var inne på service. Misstänker att de inte gjorde någon sådan koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dove_with_gun
40dcca933cea4cac315e48b2f199d4f9 Översta bilden visar processorn överbelastning, nedersta är specen för processorn från programmet som du tipsade om.

Här är en länk till ett dokument som visar datormodellen och spec.

http://h20195.www2.hp.com/V2/default.aspx?status=obsolete&segment=ho&reg=se&lang=sv&pn=Station%C3%A4ra%20datorer%20och%20arbetsstationer/HP%20Pavilion%20a6100%20PC%20series/GJ337AA

Supertack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte riktigt vad som står i övre bilden då den är lite väl liten, men att döma av CPU-Z så rullar maskinen i rätt hastighet och rätt busshastighet enligt processorns specifikation så det är uppenbarligen inte fel i BIOS-inställningarna.

När du tycker att datorn går segt och CPU-lasten skenar, kan du kolla upp namnen på de processer som tar upp all kraft nästa gång? För detta så måste du givetvis titta i fliken med processlistan, inte listan över program som är startade, i aktivitetshanteraren. Med hjälp av processnamnen (vanligen namnet på exe-filen som kör men inte alltid) så kanske vi kan se vad det är för program som skenat och tar kraften ur processorn. Det är f.ö. inte helt ovanligt att webbläsaren spårar ur och drar massor av processorkraft pga all animerad reklam skrivet i Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dove_with_gun

Det är SearchIndexer.Exe som är den största boven då den står för 50 % av CPU-prestandan oavsett vad jag gör för åtgärd. Min CPU jobbar alltså minst 50 % även om datorn bara står och inte gör nånting.

Ingen aning om vad SearchIndexer.Exe är till för eller vart man stänger av den. Vet du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag säga att det är ett program som skapar index för att du snabbt ska kunna söka på din hårddisk. För att göra detta så ligger programmet och katalogiserar alla dina filer på hårddisken samt deras innehåll. Kolla om det finns något i lägg till / ta bort program som skulle kunna matcha. Ska kolla lite själv om jag hittar info om den produkten som exe:n tillhör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är Vistas inbyggda funktion för att indexera filer. Går alltså inte att avinstallera. Möjligen kan det gå att slå av hela indexeringstjänsten någonstans i Vista, men jag har inte Vista själv så det är lite knivigt att hjälpa då man är utelämnad till att söka på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat att det är rätt många fall där Vistas indexeringstjänst spårat ur pga olika filer. Ett var t.ex. en dll för japanskt språkstöd i Outlook.

Om du kan leva med att inte ha snabba sökningar i Vista så kan du slå av tjänsten helt genom följande:

Gå in på Start -> Kontrollpanelen -> System och underhåll -> Administrativa verktyg (jag översätter en engelsk beskrivning så namnen kan skilja sig lite från vad du ser i Vista).
Dubbelklicka på Tjänster. Får du en fråga om rättigheter så acceptera och fortsätt.
Leta reda på "Windows Sök" (Windows Search på engelska)
Högerklicka på den och välj Egenskaper.
Tryck på Stopp
Tryck på dropdownboxen intill "Uppstartstyp" och välj Inaktiverad.
Tryck OK

Skulle inte programmet stoppa när du trycker på stopp så får du slå ihjäl processen i aktivitetshanteraren först. Vanligen så autostartas processen efter ett litet tag men då bör den gå att stoppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dove_with_gun

Oj, det blev skillnad.

När jag styrde om så att processorn struntade att jobba med indexering, så funkade allt precis som tidigare. Inget mer strul längre alltså.

Jag tackar stort för din fantastiska hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite trist att du blir av med den snabba sökningen i Vista bara. Men bättre det än att bli av med all CPU-kraft. Har du installerat Vista Service Pack 1? Om inte så kanske den kan hjälpa till att få ordning på saker och ting i och med att den innehåller nära på 500 patchar om jag minns rätt. Tror att den finns på Windows Update redan, annars kommer den väldigt snart dit av vad jag läst på nätet idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...