Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

funkar denna kabel?


Puppisen

Rekommendera Poster

Tänkte koppla datorn till tv. eftersom ja har en gammal burktv så tänkte ja skaffa VGA till SCART. hittade denna

http://www.outlet24.se/?p=4007249431981 

men det står "Ansluter enheter med Scart OUT till enheter med 15-pin HDD IN"

kommer det funka?

det ska väl vara VGA OUT till SCART IN? eller?biggrin.png

har använt S-video innan men deet är helt kasst.

stämmer det att VGA-scart är bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon får väl rätta mig om jag har fel nu, men videosignalen från datorn är inget som TV:n kan visa då det är en annan signaltyp än den som SCART använder. Kabeln du har letat rätt på är för att skicka ut videosignalen från datorn till en projektor och dessa har stöd för VGA-signalen från datorn. Vissa TV-apparater kan ta emot VGA-signal direkt, men det är endast ett fåtal och då oftast LCD-TV. S-Video är nog det som du måste använda om du inte kan se i din TV-manual att din TV kan ta emot VGA-signaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan nog tänkas fungera, men jag tror inte att du ska förvänta dig att få så revolutionerande mycket bättre bild. Problemet är att en TV har rätt låg upplösning om man ser till antalet linjer. Du har bara 576 synliga (625 totalt) linjer i en vanlig TV (signalstandarden PAL begränsar) och det innebär att du får ut en upplösning på max 800x600. Dessutom är TV:n större än din monitor (antar jag i alla fall) vilket gör att den låga upplösningen blir mycket mer märkbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som A7043VMS190 säger så blir det troligen "samma kassa bild" med VGA-adaptern som med S-Video kabel. Det är TV:ns begränsade bildupplösning som är problemet.

Är det långa kablar involverade kan även dessa påverka negativt på bildkvalitén. Om du köper den där adaptern, se om det går att få öppet köp för att testa den. Blir det inte bättre så lämna tillbaka den. Får du inte öppet köp så skulle jag personligen fortsätta med S-Video kabel. Det använder jag själv för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...