Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

*Vem* utvecklar malware?


Linux för Alla

Rekommendera Poster

Linux för Alla

Heeej, gott folk!
Jag funderar ofta på *vem* som i Sverige eller annorstädes som de facto utvecklar malware, alltså virus/trojaner/spyware et cetera. Jag menar, hade jag haft sådan förmåga på programmeringsområdet att kunna kringgå alla möjliga hinder, hade jag hellre gjort något meningsfullt av mina kunskaper.
Det rimmar illa med verkligheten, där nya otyg ju dyker upp dagligen. Och AV-företagen (ingen nämnd...) suckar tungt, ojar sig över utvecklingen - men uppdaterar och säljer nya versioner av sina AV-program, och det bara fortsätter.

Tjänar de här företagen i själva verket på malware och behöver de malware för att försäkra sig om fortsatt framgång?

Finns det någon dold hemlighet? Jag är absolut ingen konspirationsteoretiker - men jag tycker - och har alltid tyckt - att det här luktar hund.

Jag vet vem som kan nysta upp en sådan här frågeställning, Freddy, och som besitter mod och kunskap och insiderinformation att ta reda på sanningen... :-)


Godspeed,
Dan Sandberg (http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/linuxforalla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast skulle jag kunna tänka mig att det är reklam firmor som vill köra reklam som just du skulle trycka på. tror det är exstremt vanligt. sen är det folk som vill se hur länge just deras lilla sak lever vidare. Tror inte det är någon konspiration alls i sådana fall finns det bättre sätt. Som dom tilllämpar oxå *vissel vissel*


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag funderar ofta på *vem* som i Sverige eller annorstädes som de facto

utvecklar malware, alltså virus/trojaner/spyware et cetera."
Det finns många som hellre tjänar stora pengar än gör något nyttigt, det gäller oavsett om det är brottslighet över internet eller gamla vanliga bedrägerier.

Det finns redan en del att läsa i ämnet på idg.se:
Virusmakare lägger ned verksamheten

Antalet nätbrott skjuter i höjden
om man kan få in 240 miljoner på bedraägeri bara i USA på ett år så skulle det nog märkas i antivirusföretagens finansiella rapporter om det var de som fick in pengarna.

Nya nätbrottstrenden - brottsvara som tjänst
Mer skadlig än nyttig kod
Mer än hälften av alla installerade program skadligaAntalet nätbrott skjuter i höjden
Iframe-attackerna fortsätter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux för Alla
Oftast skulle jag kunna tänka mig att det är reklam firmor som vill köra reklam som just du skulle trycka på. tror det är exstremt vanligt. sen är det folk som vill se hur länge just deras lilla sak lever vidare. Tror inte det är någon konspiration alls i sådana fall finns det bättre sätt. Som dom tilllämpar oxå *vissel vissel*

Hur menar du, "reklamfirmor"? Alla företag gör reklam, marketing, skulle det vara reklam att utveckla spyware/trojaner/virus som kanske letar upp kreditkortsnummer från en banktransaktion? Nyfikenheten är nog också tveksam som drivkraft - det är nog troligare att någon programmerar C++ på Linux än att utveckla otyg. Eller menar du att det här är en form av terrorism som blott och bart vill fördärva IT som företeelse och föra oss alla tillbaka till Anno Dazumal? Konspiration, ett laddat ord, men jag håller med dig - det tror jag inte heller på. Skulle en sådan konspiration ha genomskådats, skulle det ha inneburit slutet för allt som stavas "säkerhetsföretag".  Det hade ju varit som glasmästaren som låtit sin son panga fönster. :-)
Men trots det, någon här i världen med extremt goda programmeringskunskaper sitter timme efter timme och kodar tiotusentals kodrader, bara för att fördärva, stjäla och irritera - varför, är min fråga, och vem?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju för några år sen något företag som dom kom på hade gjort ett virus och företaget var stort. Någon statlig byrå tyckte det var konstigt att dom kom ut med en säkerhets uppdatering så snabbt. Så dom gjorde en "backtrack" och fann att det komm från just ett säkerhets bolag.

Men ofta är det till 80 % folk som är väldigt duktiga programerare bara.
Men i bland undrar man när Maskar virus och dylikt börjar bli så smara när dom annpassar sig. Men det dröjer nog inte länge innan det blir riktigt svårt att göra virus och vi ser en minskning i det hela. bara microsoft eller dylikt skulle göra något vättigt operativ system så. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det dröjer nog inte länge innan det blir riktigt svårt att göra virus och vi ser en minskning i det hela. bara microsoft eller dylikt skulle göra något vättigt operativ system så. :P

Det har börjat komma trojaner till Apples OS X.
Det spelar ingen roll vad det är för operativsystem, när folk gladeligen installerar falska codecs för att se avklädda kändisar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i bland undrar man när Maskar virus och dylikt börjar bli så smara när dom annpassar sig. Men det dröjer nog inte länge innan det blir riktigt svårt att göra virus och vi ser en minskning i det hela.

Nja, tyvärr är det redan en realitet. Programmen "muterar sig" per automatik, applicerar kryptering på sig själva, skräddarsys för riktade attacker och kan låta sig uppdatera sig via botnät så allt talar för att trojaner och annat utvecklarna av trojaner tar till smartare lösningar för att undvika upptäckt. Samtidigt så sitter en hel hord av talangfulla kodare och skapar virus/trojanutvecklingspaket som de sedan säljer som andra kan använda för att skapa sin egen variant av virus/trojan för spridning och som inte finns i antivirustillverkarnas signaturdatabaser. Det är nu man börjar prata om scriptkids, d.v.s. sådana personer som egentligen inte kan programmera mer avancerade saker än lite enkla skript men som med hjälp av dessa viruspaket kan skapa egna virus/trojaner utan egentliga kunskaper. Sedan finns alltid möjligheten att betala för att få en skräddarsydd phishingattack genomförd med syfte att roffa åt sig andras pengar från paypalkonton eller liknande. Detta görs då ofta genom spamutskick via kapade datorer som ingår i botnät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux för Alla

Men medge att företeelsen är in3ssant. Man kan se på malware ur flera perspektiv...

Psykologisk - någon bara vill och kan skapa något elände för att de kan och vill ställa till oreda, en utmaning. Eller kanske skulle jag ha skrivit psykiatrisk, eftersom de är sjuka.
Ekonomisk - någon vill helt enkelt bli rik på att förstöra för andra, sedan må andra vara konkurrenter eller bara sådana/sådant som ogillas.
Terrorism - hade jag varit Al Qaeda (Gud förbjude!), hade jag använt malware för att lamslå hedningar och otrogna och otroende som oss.

Själv skulle jag vilja få tag på några sådana här och utsätta dem för lite lämplig tortyr. De förstör så mycket. Det finns inga ursäkter för deras beteende, ingen förlåtelse. Bort virusmakare och andra relaterade malware-råttor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...