Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande vid uppstart av XP


LEVA

Rekommendera Poster

Hej!

I samband med uppstart av min dator så får jag ett felmeddelande enligt nedan. Finns det någon som kan reda ut detta och eventuellt ha en lösning på problemet.

FELMEDDELANDE I LOGGBOKEN
Felaktigt program sqlservr.exe, version 2005.90.2047.0, felaktig modul kernel32.dll, version 5.1.2600.3119, felaktig adress 0x00012a5b.

Dessutom undrar jag om det finns någon förklaring på följande: I samband med uppstarten så går datorn direkt till administratörskontot utan att stanna upp vid välkomstmenyn med samliga användare. Kan det vara så att det finns en markering någon stans som gör att kontot loggas in direkt i ett konto??

Tacksam för svar // Lennart..rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller MS SQL Server. Har du prövat att ominstallera programmet, installera en äldre eller nyare version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller MS SQL Server. Har du prövat att ominstallera programmet, installera en äldre eller nyare version?

Hej! Nej det har jag inte gjort, det verkar vara förinstallerat, finns inga skivor eller något sådant med. Vilken funktion har denna applikation, är den på något sätt kopplat till några andra applikationer?

// Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett program för databaser, det är inte något som ingår i en normal Windows-installation i alla fall. Finns det något i manualen om det eller i FAQen för din dator på tillverkarens webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du kan reparera SQL Server 2005 service pack 1 (vilket versionsnumret skvallrar om) genom att uppgradera till SQL Server service pack 2. Frågan är dock varför det ligger en SQL Server på datorn, för det är som Cecilia säger inte vanligt att den databasen installeras på en personlig dator. Det är ytterst få konsumentprogram som använder den mjukvaran då den vanligtvis är installerad på servrar.

Finns SQL-server 2005 i Lägg till / Ta bort program? Borde i så fall att prova att reparera installationen med hjälp av installationsprogrammet.
Finns det fler processer som börjar på sql som kör på datorn?

Att du kommer in automatiskt i Windows utan att behöva logga in eller ens välja användare kan fixas med tips på följande sida om du kör Windows XP och behärskar lite engelska: http://windowsxp.mvps.org/noautologon.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du kan reparera SQL Server 2005 service pack 1 (vilket versionsnumret skvallrar om) genom att uppgradera till SQL Server service pack 2. Frågan är dock varför det ligger en SQL Server på datorn, för det är som Cecilia säger inte vanligt att den databasen installeras på en personlig dator. Det är ytterst få konsumentprogram som använder den mjukvaran då den vanligtvis är installerad på servrar.

Finns SQL-server 2005 i Lägg till / Ta bort program? Borde i så fall att prova att reparera installationen med hjälp av installationsprogrammet.
Finns det fler processer som börjar på sql som kör på datorn?

Att du kommer in automatiskt i Windows utan att behöva logga in eller ens välja användare kan fixas med tips på följande sida om du kör Windows XP och behärskar lite engelska: http://windowsxp.mvps.org/noautologon.htm

Hej på Er!

Jag kan inte se SQL Server 2005 i Lägg Till / ta bort program. Jag är också konfunderad över varför det finns på datorn över huvudtaget (Lenovo Think Pad T61). Frågan är om det går att ta bort direkt i utforskaren eller på något annat sätt eftersom det inte finns i Lägg Till/ta bort.

Vad jag kan se så finns det ingen process som börjar på sql i Aktivitetshanteraren.?!

Autoinloggningen avhjälptes med ett av tipsen i ditt länktips. STORT tack för det tipset. //LEVAlaugh.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inga processer finns med SQL i början av namnet och det inte finns något i Lägg Till / Ta Bort Program så kan det röra sig om en SQL Server 2005 Compact Edition. Den versionen kan program använda för att få en minidatabas att lagra programdata i. Inga tjänster behöver installeras (mao så rullar ingen SQL Server konstant i bakgrunden, redo att svara på databasförfrågningar) utan det räcker oftast med en bunt distributionsfiler och själva filen som innehåller databasens data. Frågan är i så fall vilket program som inte är riktigt friskt och som är den som använder SQL Server 2005.

Finns det något med SQL i Kontroll Panelen -> Administrativa Verktyg -> Tjänster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inga processer finns med SQL i början av namnet och det inte finns något i Lägg Till / Ta Bort Program så kan det röra sig om en SQL Server 2005 Compact Edition. Den versionen kan program använda för att få en minidatabas att lagra programdata i. Inga tjänster behöver installeras (mao så rullar ingen SQL Server konstant i bakgrunden, redo att svara på databasförfrågningar) utan det räcker oftast med en bunt distributionsfiler och själva filen som innehåller databasens data. Frågan är i så fall vilket program som inte är riktigt friskt och som är den som använder SQL Server 2005.

Finns det något med SQL i Kontroll Panelen -> Administrativa Verktyg -> Tjänster?

Följande finns i Tjänster under Administrativa tjänster.

SQL Server (MSSMLBIZ)
SQL Server Active Director Helper
SQL Server Browser
SQL Server VSS Writer

I övrigt funderar jag på om det kan finnas några kopplingar mot Office 2007, det finns nämligen en förinstallerad prova på version av Office 2007 som inte är aktiverad på datorn. Inte heller denna går att se i Lägg Till/Ta bort program menyn. Det var bara en tanke som slog mig men jag kanske är helt fel ute.

Jag ska kolla på länken om SQL och Lenovomaskiner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du på något sätt se om du har Business Contact Manager för Outlook installerat? MSSMLBIZ skvallrar nämligen om att du har det och jag tror att det är det programmet som använder sig av SQL Server. Troligen finns det ett val att även avinstallera SQL Server i installationsprogrammet för Business Contact Manager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du på något sätt se om du har Business Contact Manager för Outlook installerat? MSSMLBIZ skvallrar nämligen om att du har det och jag tror att det är det programmet som använder sig av SQL Server. Troligen finns det ett val att även avinstallera SQL Server i installationsprogrammet för Business Contact Manager.

I utforskaren kan jag hitta mappar som innehåller Contact Manager, däremot så kan jag inte hitta det i Lägg Till / Ta bort program, där finns det inte.

Jag har inget officeprogram (inkl Outlook) installerat än på datorn eftersom jag har en prova på version som måste aktiveras med en produktkod från Microsoft vilket jag inte gjort än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så är Business Contact Manager en pluginmodul till Outlook så har du inte Outlook installerat så är det lite skumt. Har du haft Outlook installerat och vilken version i så fall (2003, 2007 eller någon annan). Är det en ny dator du har eller dök bara ditt problem upp en dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så är Business Contact Manager en pluginmodul till Outlook så har du inte Outlook installerat så är det lite skumt. Har du haft Outlook installerat och vilken version i så fall (2003, 2007 eller någon annan). Är det en ny dator du har eller dök bara ditt problem upp en dag?


Datorn är helt ny och jag har precis nu intallerat Office 2007 inklusive Outlook, jag ska sedan ta och ansluta Business Contact Manager till Outlook så får vi se vad som händer. Om det möjligen kan lösa problemet?!

Problemet fanns så fort jag gjort konfigureringen första gången på datorn, det finns en hel del förinstallerade program på datorn förutom SQL och prova på verison för Office 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så är Business Contact Manager en pluginmodul till Outlook så har du inte Outlook installerat så är det lite skumt. Har du haft Outlook installerat och vilken version i så fall (2003, 2007 eller någon annan). Är det en ny dator du har eller dök bara ditt problem upp en dag?


Datorn är helt ny och jag har precis nu intallerat Office 2007 inklusive Outlook, jag ska sedan ta och ansluta Business Contact Manager till Outlook så får vi se vad som händer. Om det möjligen kan lösa problemet?!

Problemet fanns så fort jag gjort konfigureringen första gången på datorn, det finns en hel del förinstallerade program på datorn förutom SQL och prova på verison för Office 2007.

Trots installation av Outlook kvarstår problemet, jag har försökt att manuellt associera Business Contact Manager men det går inte det heller. Nu har jag gjort följande; I Kontrollpanelen, Administrationsverktyg, Tjänster så hittade jag  tjänsten SQL Server MSSMLBIZ och där ändrade jag från automatiskt till manuellt. Efter detta så är felmeddelandet borta vid uppstarten. Problemet är inte löst men borta, frågan är bara vad det egentligen är för ett problem i botten. Och frågan om varför SQL finns på datorn kvarstår också men det kanske klarnar framöver.

Tack för ert engagemang på mina frågor. // Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag kan passa på att beskriva skillnaderna på Automatisk, Manuell och Inaktiverad (heter Disabled på engelska, vet inte exakt vad den svenska översättningen är).

Automatisk innebär att tjänsten startar i samband med att Windows startar.

Manuell innebär att tjänsten kan starta vid behov för att något annat program begär tillgång till tjänsten. Detta innebär alltså att tjänsten kan starta på datorn lite senare även om den inte startar i samband med att Windows startar. Att köra tjänster som manuella innebär att man sparar lite systemresurser så länge som man inte använder program som är i behov av de tjänster som är satta till manuell. Gå nu inte och sätt alla som manuella för det kan skapa andra problem.

Inaktiverad innebär att tjänsten är helt avslagen och inte kan startas av något annat program heller. Om något annat program är beroende av tjänsten som inaktiveras så kommer det programmet att få felmeddelande tillbaka från Windows och troligen resulterar det i sin tur med ett felmeddelande till användaren.

Som exempel så har jag själv satt tjänsten iPodService som är en process som Apples iTunes behöver, men eftersom jag sällan har programmet igång så behöver jag inte heller iPodService igång för jämnan. Om jag startar iTunes så kommer programmet starta iPodService åt mig. Tjänsten Apple Mobile Devices som iTunes också installerar har jag inaktiverat helt för jag har ingen iPhone och därmed inte behov av den processen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag kan passa på att beskriva skillnaderna på Automatisk, Manuell och Inaktiverad (heter Disabled på engelska, vet inte exakt vad den svenska översättningen är).

Automatisk innebär att tjänsten startar i samband med att Windows startar.

Manuell innebär att tjänsten kan starta vid behov för att något annat program begär tillgång till tjänsten. Detta innebär alltså att tjänsten kan starta på datorn lite senare även om den inte startar i samband med att Windows startar. Att köra tjänster som manuella innebär att man sparar lite systemresurser så länge som man inte använder program som är i behov av de tjänster som är satta till manuell. Gå nu inte och sätt alla som manuella för det kan skapa andra problem.

Inaktiverad innebär att tjänsten är helt avslagen och inte kan startas av något annat program heller. Om något annat program är beroende av tjänsten som inaktiveras så kommer det programmet att få felmeddelande tillbaka från Windows och troligen resulterar det i sin tur med ett felmeddelande till användaren.

Som exempel så har jag själv satt tjänsten iPodService som är en process som Apples iTunes behöver, men eftersom jag sällan har programmet igång så behöver jag inte heller iPodService igång för jämnan. Om jag startar iTunes så kommer programmet starta iPodService åt mig. Tjänsten Apple Mobile Devices som iTunes också installerar har jag inaktiverat helt för jag har ingen iPhone och därmed inte behov av den processen.

Tack för förtydligandet, detta är ett perfekt forum för att få svar på frågor och fel som dyker upp, helt perfekt att kunna slänga ut en fråga i etern och få svar från engagerade och kunniga personer.......

Tack än en gång....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...