Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hårddisken är borta?!!

Clou_Perra

Recommended Posts

Hej
Jag har tre stycken hårddiskar i min burk, varav två är sata. Den ena av dem har nu efter att jag fortmaterade och installerade om XP helt försvunnit. Två stycken funkar, men den tredje är med andra ord borta (sata).

När jag startar om datorn kommer det upp att den hittat en ny maskinvara och vill installera PCI Device. Jag sätter i både CD'n för XP och CD'n för moderkortet. Inget funkar. (tänkte att det kanske saknades drivrutier...)

Jag har även provat bytt sata-kontakter mellan hårddiskarna om det nu skulle visa sig vara fel på en sladd, men icke! Inte heller glappar det....

Den har fungerat tills nyligen då jag innan ominstallationen hade lite problem med den. Den kom upp under Den här datorn, men kunde efter ett tag helt försvinna, och kvar var mina andra hårddiskar. Därav ominstallationen av XP, men det hjälpte inte. sad.png

Är det nån som kan lyckas klura ut vad som är fel?!
Tacksam för alla svar!

/PA

Har du testat att gå till dom som gjort ditt moderkort och se om det finns någon drivrutin för XP och Serial ata hårdiskar. Vet att XP hade jätte problem med SATA i början och det krvädes att man installera en typ av drivrutin för det att funka. 'Du kan annars testa att ladda ner uppdateringar av XP och troligt vis så funkar det då.

Oftast heter det något likande som detta som jag hitta till mitt moderkort
"Serial ATA RAID Controller Driver" typ

Har du testat att gå till dom som gjort ditt moderkort och se om det finns någon drivrutin för XP och Serial ata hårdiskar. Vet att XP hade jätte problem med SATA i början och det krvädes att man installera en typ av drivrutin för det att funka. 'Du kan annars testa att ladda ner uppdateringar av XP och troligt vis så funkar det då.

Oftast heter det något likande som detta som jag hitta till mitt moderkort
"Serial ATA RAID Controller Driver" typ

Tjena
Jag förstår vad du menar, men om det vore problemet, då borde ju den andra hårrisken som också har sata-kabel ocskå krångla. Men den e fungerar perfekt. Så där ligger inte problemet....?  huh.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...