Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PowerPoint


Attas

Rekommendera Poster

Har en del PowerPoint presentationer som jag själv gjort och lagt till ljud. Problemet är att när jag kopierar PowerPoint filen och lägger den på skrivbordet så försvinner ljudet. Jag har hämtat filen direkt från min mapp (där den fungerar med ljud och allt) och skickat den med mail, då försvinner också ljudet. Har bränt ner den på CD och ljudet försvinner. Varför blir ljudet bara kvar i "originalfilen"? sad.png

cry.png Hjälp cry.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej riktigt var felet ligger.

Testade själv lite här med ljudet i PowerPoint och sparade filen som  Powerpoint - bildspel och allting funkade.

Visas det någon högtalare i Powerpoint - bildspelet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade snabbt i PowerPoint 2003 och där står sökvägen till ljudfilen inlagd när jag högerklickar på högtalarikonen för ljudet jag lagt till och väljer redigera ljudobjekt. Uppenbarligen sparas inte ljudet med presentationen utan den refereras bara. När du flyttar eller skickar din presentation någon annanstans så finns inte ljudet på den sökvägen som pekas ut och inget ljud spelas.

Om det går att ställa in så ljudet verkligen sparas i powerpointfilen vet jag inte för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att använda Arkiv -> Paketera för CD. Där verkar det som att man kan fixa till så att ljudet bäddas in i filen istället för att länkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildspelet funkar klanderfritt. Jag har två olika ljud varav det ena ljudet ska högtalaren vara synlig och den andra dold, inga problem. Ljuden börjar och slutar där jag vill.

Angående att använda Arkiv > Parkera för CD så lägger den in allt möjligt i den mappen. Jag vill bara ha en fil som nu, PowerPoint-bildspel. Det är för att då är filen "låst" och ingen kan ändra i den. Ligger den däremot i en mapp så är allt med som presentationen är uppbyggd med och då går det att ändra. Jag får jobba på detta i natt om ingen kommer med en lösning innan 24,00 då servern stängs ner. Det måste väl gå på något sätt? sad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kvart kvar. Prova att gå in i Verktyg -> Alternativ.
Gå till fliken Allmänt och skruva upp storleken på ljudfiler som tillåts bäddas in i dokumentet istället för att länkas. Kan vara så att endast wav filer bäddas in. Hinner inte testa nu. Max 50MB stora får filerna vara tror jag. Lite för brådis med midnattsdeadline för att kika vidare på det.

Tillägg:
Om du högerklickar på en ljudikon i presentationen och väljer redigera ljudobjekt så ska det stå [innefattade i presentationen]. Lyckades inte få till det med mp3-filer men wav-filer funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på Verktyg > Alternativ > Allmänt. Där stod 100kB. Har provat med olika värden men inget hjälper. Har även konverterat till Wave fil. Det enda som gjorde skillnad där var att filen som Wma var på 2833 kB blev som Wave fil 31 217kB. Ljudet blev faktiskt bättre också i Wave. Men inte blev det "inbyggt" i PP-presentationen.

Fick ett tips. Ett program som heter Camtasia. Det är väl på engelska som är problem för mig.

http://camtasia-studio.se.malavida.com/d3818-ladda-ner-windows

Någon som känner till detta vore jag tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skruvar upp det där 100kb värdet så måste du sedan ta bort ljudikonerna i din presentation och sedan lägga till dem på nytt. Befintliga ljud i presentationen konverteras inte från länkad till inbäddad bara för att du ändrar i inställningarna. PowerPoint gör valet när ljudet läggs till presentationen.

Camtasia känner inte jag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så hjälpte inte det med att skruva upp värdet (max 50000kB).

Om ljudet kommer med i filen så bör den bli på ca. 33 000kB om jag använder Wave ljudfiler och på ca. 4 000kB om jag använder Wma ljudfiler. Nu är den i PowerPoint-presentation (arbetsfil) 481kB och nersparad som PowerPoint-bildspel (visningsfil) på 272kB.

Det måste bara gå att lösa på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...