Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkslösning för mindre företag?!


joth81

Rekommendera Poster

Tjenare,

jag har blivit tilldelad uppgiften att ta fram alternativ för mitt företag angående hur vi skall lösa vårt nätverkssystem?! Idag kör vi en 98-maskin som "filserver" och 12 klienter som har tillgång till denna. På våra arbetsstationer har vi ej tillgång till internet utan nätverket ligger helt bortkopplat så att säga... Känns rätt "old school" så att säga...

Vad vi idag är ute efter är att alla arbetsstationer (MSVista) skall ha tillgång till internet/mail samt ett par skrivare. Vi måste dessutom ha en central "filserver" för tillgång till gemensamma filer.
Vi är tämligen känsliga mot att tappa data eller att få stopp på systemet därför är RAID och UPS samt goda backup-möjligheter viktiga för oss.
Vi är inte i behov av att själva hantera mail-flöde och dylikt utan tankar gärna hem från leverantör.

Nu har vi funderat på några alternativa lösningar:

1: Inköp av en komplett server med WindowsServer2003

2: Inköp av en komplett server med WindowsServer2008 (ett halvår eller så efter att det släppts m.a.o. kring årsskiftet)

3: Inköp av en router/brandvägg och NAS för fildelning.

4: Inköp av en XP-maskin som nyttjas som filserver.

Alternativ 1 och 2 känns som att de är väldigt dyra med tanke på vilken funktion som vi efterfrågar medan alternativen 3 och 4 är mer oklara om vilket som fungerar bäst?!

Som jag förstått det så ger alla alternativen oss möjlighet till att köra RAID på ett par diskar så frågan är ju då vilket alternativ verkar vettigast för våra krav och vad skall jag tänka på vid inköp, vad skall jag satsa på?!

Hemskt tacksam för alla tänkbara svar jag kan få som gör mig klokare :-)

// Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Fascinerande att någon kör en 98a som server. Jag förstår att en uppgradering behövs.
Jag tycker att dina alternativ är lite "spretiga". Har ni egentligen gjort klart för er vilka behoven är? Utifrån ett verksamhetsperspektiv. Sedan kan man försöka hitta tekniska lösningar och bygga en infrasktruktur. Kompromisser behövs för att få en rimlig kostnad.

Exempel på frågeställningar att beakta i behovsanalysen:

Hur används e-post. Behöver ni ha egen mailserver.

Till vad skall internetförbindelse användas. Surfning (http), filöverföring (ftp), affärsapplikationer, annat.

Hur känsliga är affärsdatat. Är det godtagbart att det lagras i samma nät som används för internet. Finns motiv att kryptera data i vissa lägen.

Om internetförbindelse skapas så krävs det en brandvägg.

Hur skall administration av brandvägg, router, servrar, uppdateringar, virusskydd, spamfilter mm organiseras.

Finns det kompetens inom organisationen för den framtida lösningen. Skall kompetensen byggas upp. Kanske delar av drift och administration skall köpas externt.

Lagringssäkerhet och backup. I vilken omfattning behövs redundans. Frekvens och omfattning av backup. Lagring av backuper.


Ni har 12 klienter. Det pekar ju på att organisationen inte är så stor, och att ni har en begränsad budget. Då är det viktigt att behoven/kraven hålls på en måttlig nivå. Annars drar kostnaderna iväg.
Gör gärna också en enkel riskkalkyl på den lösning som skissas. Den kan indikera var man skall sätta in lite extra krut. Det blir ofta i sådana saker som har med säkerhet att göra.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...