Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oinstallation av windows xp pro


Jonatan13

Rekommendera Poster

Jag ska installera om operativsystemet (xp pro) i ett försök att snabba upp datorn. Ja tror att det innebär att formatera hårddisken, men eftersom jag inte har gjort det tidigare så är jag osäker på hur man gör. Kan någon berätta hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att tänka på att när du ominstallerar och formatera så försvinner allting från hårdisken. Innan du installerar bör du ha Serienumret för din Windows-licens framme då den behövs vid visa ominstallationer.

Har du köpt din dator med ett förinstallerat operativsystem så har du antigen en cd eller så finns installationens cdn på hårddisken som en dold partion.

Har du köpt din dator och på skivan står det Dell, Hp eller likande så kan installationen variera ofta beroende på dator. Ofta är det bara att följa instruktioerna, och så kommer det då en text som berättar om du vill göra en hel ominstallation (formatering ingår) eller en reperation (formatering ingår inte).

Du stoppar in cdn innan Windows har börjat laddas, direkt efter BIOS. Ett tips kan vara att starta om datorn men med cdn innan omstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag gör en hel ominstallation så raderas allt på hårddisken och sen installeras windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag gör en hel ominstallation så raderas allt på hårddisken och sen installeras windows?

Ja, i princip.
Om hårddisken är indelad i partitioner (C: och D: t ex) så är oftast D: kvar oförändrad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte installera från bios men då stod det att det kunde bli konflikter med dubbla operativsystem eftersom hårddisken redan innehöll windows xp pro. Då gick jag in i windows och tänkte formatera c-hårddisken, men i så fall så försvinner ju formateringsprogrammet väl? Jag kunde inte installera från cdn inne i windows då datorn är begagnad och jag inte har det här serienumret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Varför formattera och ominstallera? Det är enklare att städa och defragmentera hårddisken, ingen omstallation av windows säkerhetsuppdateringar behöver göras. Ccleaner är ett bra städprogram. Revo uninstaller är ett utmärkt program för avinstallation av gamla onödiga program, du får hjälp med att städa bort registerposter i samband med avinstallationen. Ultradefrag är ett mycket bra defragmenteringsprogram som inte bara defragmenterar utan även kan flytta (samla) filer på ett bra sätt. De program jag nämnt är gratis och finns i PC för allas programbank.

Personligen har jag aldrig behövt ominstallera för att snabba upp datorn, det har räckt med städning och defragmentering.

Hälsningar
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När listan med partitioner kommer upp under installation så ska du välja att ta bort partitionen och sedan skapa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde ccleaner 1 gång om dagen utan större resultat, nu kan jag dessvärre inte köra ccleaner eller något annat program eftersom jag gjorde ett försök att ominstallera, beskrivning följer nedan:

Jag gick in i bios, startade med skivan och valde c som installationsmål. Sen erbjöds jag en formatering vilket jag glatt tackade ja till. Efter detta tids-tagande moment så installerades windows. Problemet då? När datorn startas om så frågar den efter Product key, en 25-siffrig kod som jag inte fick vid köpet av den begagnade datorn.

Slutresultat: windows är installerat men omöjligt att nå eftersom jag inte har den där koden.

Hjälp...oroligoledsen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köper en dator, bör du alltid se till att få serienumret med annars gäller inte garantin och det går inte att ominstallera. Serienumret är unikt för varje cd, om möjligt kontakta personen du köpte datorn utav annars rekommenderar jag att du köper ett nytt Windows Vista Home Basic eller Windows XP beroende på vad din dator klarar av. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...