Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista, partition försvunnit, dessutom saknas återställningspunkt


corrado95

Rekommendera Poster

    Hej!
Jag har en PC med 2 SATA-diskar på 500GB. Jag köra Vista sen 6 månader tillbaka på den ena och har nu börjat installera XP på den andra (tänker går över till XP i stället).
På båda diskarna har jag tre partitioner.
Nu till problemet. Jag hade kört XP-disken, startade om, gick in i BIOS och valde att boota från Vista-disken. När Vista startar får jag larm om att "skrivbordet refererar till en plats som inte är tillgänglig". Jag försöker starta OE, går inte. Då tittar jag i utforskaren och ser att jag saknar partion D. Där har jag lagt skrivbord, mail mm mm. Detta för att kunna göra backup på C. Det finns ej heller någon systemåterställningspunkt vilket är märkligt när jag kört Vista så pass länge.
När jag går in i diskhanteraren så ser jag D men den enda noreringen i den rutan är storleken på partitionen. Det står ingen bokstav och inget NTFS!
När jag bootar om och startar XP-disken så kan jag se alla tre partionerna på Vista-disken. Min slutsats är då att detta inte är ett HW-fel utan ett fel i Vista.
Nu till frågan, vad kan ha hänt och hur lösa det?
Jag gjorde en sak i XP dagen före, jag ändrade namnet på diskarna (ej bokstaven) till Vista1, Vista2, Vista3 samt XP1, 2, 3. Men namnet ska väl inte styra ngt i diskhanteringen?
Problemet vore väl inte så viktigt om det inte vore det att jag skulle behöva exportera allt från Windows Mail så jag kan importera det till OE i Vista. Konton, mejl och adresser(kontakter). Det som är speciellt viktigt är min mejlgrupp med  kunders mejladresser.
Då kanske vän av ordning undrar, varför har jag ingen backup på det? Jo det har jag haft tills helt nyligen. Jag har nämligen kört Raid1 spegling, men detta förstördes då jag fick problem med moderkort och flashade om BIOS och sen inst. jag ju XP på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...