Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortet paj?


Kattugglan

Rekommendera Poster

Min gamla Athlon AMD med WinXP började plötsligt slockna och starta om utan förvarning, och efter några gånger kommer det nu varje gång en blåskärm som tyder på att det är nåt med nån hårdvara. ?Byt ut videokortet?, står det bland mycket annat. Även start i felsäkert läge ger blåskärm. Betyder det att grafikkortet har pajat? Jag har för mig att jag har läst att om man byter ut grafikkortet räknas det som en ny dator och då måste man köpa nytt Windows, stämmer det eller gällde det nåt annat kort? Och vad händer om jag köper nytt grafikkort och felet kvarstår? Får jag byta kortet om jag har brutit förpackningen?

undrar en desperat Kattuggla som nu skriver från en annan dator


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i första hand misstänka att nätaggregatet nu sjunger på sista versen och i andra minnesfel. Pröva riva ur "överflödiga" komponenter som inte behövs bara för att väcka upp datorn och jobba med den. Har den då blivit stabilare är det en indikation på att strömtillförseln var för låg.

Arbetsminnet bör testas vilket kan göras med Memtest86:
Memtest86

Gör också en översyn av moderkortet då det kan vara det som har börjat ge upp tänker på kondensatorer ikring processorn vilka kan ha börjat svälla/spricka i topparna. Här finns en sida till hjälp om det:
Badcaps

Ovanstående har förstås inte så mycket att göra med grafikkortet... smile.png Men det är faktiskt inte heller den första komponenten att misstänka, som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta moderkort kan betyda att Microsoft anser att man bytt dator. Det brukar dock gå att ringa till Microsofts aktivering och säga att moderkortet gått sönder och att det blivit bytt men att du nu behöver hjälp med aktiveringen. Byta grafikkort är alltså inga problem med avseende på Windows OEM-licensen.

Jag skulle faktiskt också prova att rycka ut grafikkortet och sedan stoppa in det igen. Det låter vansinnigt men faktum är att jag löst folks grafikproblem mer än en gång på det viset.

Annars misstänker jag också arbetsminnet. Om du har flera minnesmoduler kan du prova att köra datorn med endast en och se om problemet kvarstår. Kommer det inte upp igen så byter du till nästa minnesmodul (ta ur den första också) osv. Memtest86 är ett kanonbra program men det löser inte alla problem. Även här kan det hjälpa med att stuva om minnena så att de får byta plats. Det är lite hokus pokus det med men det löste en kollegas problem med BSOD:ar, blue screen of death, på hans dator. Memtest86 hittade inga som helst fel i det fallet nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag testade att byta plats på arbetsminnena: samma blåskärm. Jag tog bort det ena: blåskärm fast med en annan text, som nu menade att det var hårddisken det var fel på.

Jag kollade Memtest86, men det är ju ett program som ska laddas ner och köras i datorn vilket ju var omöjligt eftersom blåskärmen kom så fort Windows startades.

Jag tog ut och satte i grafikkortet igen, och nu har jag ingen bild alls - skärmen är helt svart. (Och ja, jag satte i bildskärmsladden igen.)

Längre kom jag alltså inte. Men jag förstår inte vad "riva ur överflödiga komponenter" betyder - vad är det för komponenter i datorn som är överflödiga?

Moderkortet är för avancerat för mig, det vet jag knappt ens vad det är.

Nu är allt bokstavligen nattsvart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Memtest läggs på en diskett eller CD som man startar datorn från så någon fungerande Windows behövs inte. Däremot så måste datorn kunna starta och visa något på bildskärmen.

Kontrollera att du verkligen har tryckt ner grafikkortet ordentligt i kontakten.
Se efter om du har flera möjligheter att ansluta bildskärmen.

Moderkortet är det stora kortet i botten av lådan, det som du sätter fast grafikkort och arbetsminnena på. Kondensatorerna som RN skrev om ser ut som små torn och du ser dåliga kondensatorer på bilderna på "Bad caps"-sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, se till att grafikkortet verkligen sitter i. Det är ett vanligt återkommande problem med att minnesmoduler, grafikkort, kontakter etc. inte trycks in ordentligt. Observera att det antagligen sitter en liten hasp som måste låsa kring grafikkortet in emot mitten av datorn intill själva urtaget som grafikkortet sticks ner i. Sedan måste du se till att inte plåten på grafikkortet som vetter mot baksidan av datorn inte fastnat och därmed inte kommit ner i den springa som vanligtvis finns nedanför plåten med syfte att hålla kortet stadigt på plats. Båda dessa kan göra att grafikkortet inte kommer ner ordentligt så att det sitter rätt. Du ska vanligtvis på sin höjd bara skymta de guldpläterade kontakterna på grafikortet när det sitter rätt och om du ser något ska du se lika lite på alla.

Ta en titt här för att se hur det ska se ut (och inte se ut).
http://web.comhem.se/tipsochguider/monteragrafikkort.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och JoAr. Nej, självklart satt inte grafikkortet i ordentligt, nu har jag bild igen. Jag var för trött och uppgiven i går kväll. :(

I morse kom en blåskärm med en helt ny text som sa att det var Win32k.sys som orsakade felet. Jag googlade och det verkade vara antingen hårddisken eller arbetsminnet, så då testade jag först med det enda jag inte gjorde med minnet i går kväll: då bytte jag ju först plats på dem och tog sen ut nr 1, så nu tog jag ut nr 2 i stället - och sen dess har datorn funkat utan problem.

Det som sitter i nu är det ursprungliga minnet på 512 MB. Sen köpte jag ett till på 1 GB, och det är alltså det som tycks vara boven trots att jag hade med mig 512-minnet till affären och de försäkrade att minnena skulle funka ihop. Men det märkliga är att det är över ett halvår sen jag köpte det, och i början funkade det perfekt. Hade blåskärmen kommit direkt hade jag ju fattat med en gång att det var minnet. Kan det verkligen orsaka såna här problem flera månader efteråt?? Där rök en tusenlapp, för nu kan jag ju inte lämna tillbaka det.

Jag vågar inte andas ut än, men det ser onekligen bra ut än så länge. Peppar, peppar... Och tack igen för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du testar det större minnet med ett bra minnestestprogram och det kommer fram till att det är fel på minnet så är det troligen tillräckligt för att du ska kunna reklamera minnet och få ett nytt minne.
Reklamation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Memtest86. Välj en ISO-fil som du sedan kan bränna till en bootbar CD. Direktlänken är: 
http://www.memtest86.com/memtest86-3.4a.iso.zip

Boota sedan datorn från CD:n då du bara har det minne som verkar vara defekt installerat och kör sedan själva minnestestet. Får du fel så bör du kunna reklamera minnet med hjälp av den informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, Cecilia och JoAr. Jag ska följa era råd så småningom, just nu är jag bara så lycklig över att datorn funkar igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...