Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt ljud tack!


kallemedk

Rekommendera Poster

Hej där!
Ett par frågor:

Jag funderar på att inskaffa ett PCI ljudkort och testa skillnaden jämfört med ett inbyggt.
Någon som har ett bra förslag på ljudkort där man verkligen märkerskillnaden men ändå inte behöver ruinera sig(gärna egna erfarenheter). ett 5.1 eller 7.1

Nån som har ett bra ljudsystem för max 1200 att rekomendera?(bra bas tack)
Undrar

även om nån vet vad som är bäst att ha av ett 5.1/7.1 system eller ett

2.1 när man sitter framför datorn och lyssnar på musik och tittar på

film.

Trevligt med bra svar laugh.png
Kalle 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir lite som att jämföra inbyggda grafikkretsar med separat grafikkort skillnader kan vara milsvida. Vad har datorn för OS? För XP anser jag SoundBlaster X-Fi bör vara val nr ett (modellen XtremeAudio borträknad då det egentligen bara är ett Audigy SE vilket i sin tur grundar sig i SB Live! 24-bit). Under Vista försvinner dessvärre X-Fi:s funktioner såsom Dolby Digital Ex och DTS-ES som förstås är intressant vid filmtittande, men förhoppningsvis kommer detta att implementeras i framtida drivrutiner.

För spel är X-Fi oöverträffat ljudkvalitetsmässigt. Det klarar t ex EAX 5.0 och 128-kanaligt ljud och kräver inte i närheten lika mycket processortid som inbyggda ljudkretsar gör (vilka saknar någon egentlig ljudprocessor att tala om). Här bör det dock nämnas att det för Vista inte räcker med enbart kortets drivrutiner utan även programvaran ALchemy behövs (vilken finns att hämta från samma sida som själva drivaren). Andra tillverkare får bortsett från fram till helt nyligen i och med  Auzen X-FI  Prelude    inte  använda  högre än  upp till  EAX  2.0, en standard som nu är nästan tio år gammal.

Mitt förslag på ljudkort inkl högtalare blir iaf X-Fi ExtremeMusic för ca 600kr...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61395&s=inkfrakt
...samt 5.1-systemet Inspire T6100, också ungefär 600kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115053&s=inkfrakt

Med ovanstående får du väldigt bra ljud för summan 1200kr du uppgav!

P.S. Håller klart med esd 5.1 är absolut att föredra framför 2.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade ett par högtalare för upp till 1200, tack ändå men något tips i den prisklassen? (jag tror jag uttryckte mig lite otydligt btw  blush.png )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...