Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stillbilder på CD


grandpa

Rekommendera Poster

Que? Och varför inte? Om man använder Nero som ett brännarprogram så är det juh inte aktivt i bakgrunden? Men iaf, vem vet - det kanske är så.. ?

 

Fast jag har iaf läst skivor med UDF-reader och samtidigt haft Nero installerat tidigare... men jag har aldrig använd Neros paketskrivare förstås..

 

Weyland, du skriver om att välja mellan VCD eller SVCD. Om man väljer SVCD, får man då en högre bildkvalitet?

 

Jag satt också och funderade på det faktiskt, ska se vad det står om det... ... (eftersom svcd är högre bildupplösning normalt så borde det verkligen bli det)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-08-07 18:33:09 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Så ja, nu är Nero installerad! Det gick till så att setup varnade för samexistensen med CDD. Valde NEJ till avinstallation CDD. Set up fortsatte men varnade en gång till. Reboot ok och nu kan jag börja öva.

Det är Nero 99MP3 5.0.0.3

Detta med MP3 ger huvudbry. setup förekom tre versioner och MP3 var förhandsvald så jag godkände.

TILLÄGG

Jag har klarat av att bränna min första CD med bilder videoformat som slide show och den fungerar i min DVD spelare! Linken http://www.vcdhelp.com/burnmpg.htm var till god hjälp. Tack alla som gett goda råd. Nu håller jag med om att Nero är ett fint program!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-07 20:49:09 av grandpa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag berättade igår ovan, lyckades jag bränna min första skiva på Nero (automatisk bildshow)och var lycklig då min DVD spelare läste den helt OK. Märkte dock att bilderna var en aning "flimriga" jämfört med bilder på köpta dvd filmer. TV inställningarna OK. Undrar nu om man kan erhålla stabilare bild utan flimmer om man använder SVCD eller om man gör en skiva med manuella bilder? Inser att jag har mycket att lära mej om Nero, men håller redan NU med om att det är ett fint program. Win on CD får jag låna av en kompis för att se hur den beter sig.

 

 

En hälsning från Sibbo, Finland!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. intressant projekt hursomhelst - uppskattar all feedback som fås i den här tråden :)

 

Hursomhelst, SVCD är juh mpeg2-format, dvs i princip samma som på en DVD - så det borde rent logiskt sett vara rätt mycket bättre bildkvalitet om du väljer detta (istället för VCD som är ett begränsat mpeg1-format).

 

Men att det flimrar kanske inte beror på bildens upplösning och kvalitet, utan på något annat klurigt som har med visning på TV att göra? *klia* Återkom om du kommer fram till något ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att flimmret beror på att det är just stillbilder som du tittar på. DVD-filmerna har rörliga bilder. Då uppfattar man inte flimret lika lätt. En jämförelse mellan TV och datorskärmar är nog på sin plats. Datorskärmar brukar ju kunna visa stillbilder utan flimmer.

 

TV-skärm:

Uppdateringsfrekvensen är

50 Hz interlaced

Interlaced innebär att bara varannan linje ritas upp. Egentligen är det bara 25 bilder/sekund men det hade blivit alldeles för flimrigt, därav interlace-lösningen. Hade det verkligen varit 50 bilder/sekund hade bilden varit stabilare än interlaced eftersom det faktiskt går att uppfatta växlingen mellan jämna och udda linjer.

 

Datorskärm:

Uppdateringsfrekvensen varierar. Många rekommenderar:

85 Hz

Det klarar så gott som alla skärmar som säljs idag. Där är det verkligen 85 bilder/sekund, alltså inget interlace-trick. Då blir bilden verkligen stabil. Jag har tidigare haft en skärm som inte var så bra. På den kunde man köra 85 Hz interlaced. Alltså klart bättre än en vanlig TV, men definitivt inte tillräckligt bra för något vettigt datorarbete. Ingen lisa för ögonen precis:-)

 

Idag säljs en del TV med så kallad 100 Hz-teknik. Det innebär att man i TVn har ökat bilduppdateringsfrekvensen. Förmodligen skulle den tekniken reducera ditt bildflimmer. Tyvärr kostar de apparaterna en hel del (oftast över 10000 kr).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var väl iofs varför en stillbild (exempelvis statisk menybakgrund) på en kommerciell DVD inte flimrar lika farligt som när man bränner en själv.

 

Förmodligen kan det ha lite med bildens nivåvärden, något PAL-legalize-bildfilter kanske kan vara på sin plats ärligt talat?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta betyder att det inte var felinställning på min första bränning. Flimret är relativt lätt och uppfattas mer eller mindre beroende på bildens motiv, kontrast etc.

Snart kommer digital TV och detta kanske medför att man köper ny apparat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TobiasSvensson1

 

Nero är väldigt bra, men det saknar en viktig funktion: att bränna bin/cue-filer och det är inte kompatibelt med tex Cdrwin som klarar det!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatsKarlsson

"Nero är väldigt bra, men det saknar en viktig funktion: att bränna bin/cue-filer och det är inte kompatibelt med tex Cdrwin som klarar det!"

 

Humm...brukar döpa om bin filen till .nrg som är Neros format och sen öppnar man cue-filen i Notepad och ser om man ska ha datamode 1 eller 2 osv...funkar perfekt! ;)

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TobiasSvensson1

 

Det var intressant! Det har jag inte hört innan! Funkar det verkligen!? Berätta mer om hur du gör snälla!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ens döpa om .bin-filen, det är bara att öppna den direkt i Nero genom att välja "visa alla filer" ;)

 

Nero tar det mesta, egentligen...

 

CDRWin har jag bara dåliga erfarenheter av. Är man bekväm kan man bränna .bin/.cue med FirebUrner - klart bättre program än CDRWin.

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2001-08-09 01:36:40 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med mera - Cdrwin? "det är inte kompatibelt"?

Jag hade problem med Neros setup som varnade för att samexistensen med CDDirect, som borde avinstalleras före setup av Nero. Föredrog att behålla CDDirect, och setup av Nero gick bra ändå och har inte hittills märkt någon konflikt.

Är det någon av er som har både Nero och Win on CD på samma maskin? Jag skulle ha lust att prova Win on CD.

 

 

En hälsning från Sibbo, Finland!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålänge du inte installerar något annat pakets 'packet-writer' så kan du ha hur många olika cd-brännarprogram som helst installerade samtidigt utan problem.

 

Det där med "cdrwin ej kompatibelt" handlade om image-filer skapade av programmet cdrwin. Någon påstod att Nero inte kunde bränna dessa till cd-skiva - vilket det förstås kan med lite trixande ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man bekväm kan man bränna .bin/.cue med FirebUrner - klart bättre program än CDRWin.

 

Om man inte har en gammal HP-brännare då, "Fireburner" stöder iaf inte min. CDRWin bränner bin/cue hur bra som helst på samma häck. Jag har för mig att han som gjort "Fireburner" är PLEXTOR fetischist och egentligen inte inser meningen med några andra märken...

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal HP-brännare ;) (nåja, en i9100 nå'nting)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal HP-brännare ;) (nåja, en i9100 nå'nting)

 

Hah ! Jag har en ännu äldre; 8100 nån'ting. Rejsar i 4x ;)

(och är inkompatibel med vissa program, men bara 4-5 felbrända skivor på ca. 300 brända. Kanske bara var SBS på dom ?)

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis som Weyland skriver. Jag har nämligen själv både Nero och WinOnCD på min maskin. Det enda strulet jag råkade på var just att man inte kunde ha två packet-writers. Det hade jag inte tänkt på just då när jag installerade programmen, men så här i efterhand förstår jag att det är ganska naturligt att olika packet-writers inte kan samexistera. Packet-writern ligger i systemet och väntar på att du ska dra och släppa en fil över cd-brännaren. När du gör så sätter packet-writern igång och bränner ner filen på cdn. Har du två packet-writers så har du två program som försöker göra precis samma sak. Det blir en kollision. Men två vanliga brännarprogram är inga problem. Det är bara att låta bli att köra programmen samtidigt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fölåt min okunskap med vad menas med Packet-writer. Jag har nu Nero i maskinen och ämnar installera Win on CD. Min brännare är HP CD Writer plus och jag har också CDDirect kvar som hittills inte råkat i konflikt med Nero.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fölåt min okunskap med vad menas med Packet-writer. Jag har nu Nero i maskinen och ämnar installera Win on CD. Min brännare är HP CD Writer plus och jag har också CDDirect kvar som hittills inte råkat i konflikt med Nero.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

packet-writer - dvs ett program som tillåter dig att skriva fil efter fil till en cd-skiva direkt i utforskaren. Rekommenderar emot sådana överhuvudtaget eftersom de dels slösar på utrymmet på skivan, och dels inte kan läsas på andra datorer utan hjälp.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och dels inte kan läsas på andra datorer utan hjälp.. ;)

 

Har du redan glömt att dom går att avsluta ? Finns andra nackdelar dock, som vissa problem med långa filnamn. Att det ryms mindre gör inte mycket om man bara kör backup av filer, eftersom skivor är så billiga och då är formatet att bara använda utforskaren väldigt bekvämt...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TobiasSvensson1

 

Nero använder en annan metod för att kommunicera med brännaren än många andra program som använder aspi-lagret och ska därför inte vara kompatibla (inte kunna samexistera) med andra brännarprogram.

Jag har försökt få Nero att bränna bin/cue-filer, men inte lyckats, så jag fick avinstallera det och installera Cdrwin, men eftersom jag kör windows 2000 fick jag även "tjuvinstallera" det gamla aspi-lagret innan. Nya Aspi32 kan inte installeras direkt i win 2000.

 

Jag hade förresten också en HP 8100 innan som jag tyckte om, men nu har jag en Plextor som jag tycker ännu bättre om!

Packet-writers tycker jag inte om! De ligger bara och suger systemresurser!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte glömt, men är den avslutat så är den - inte riktigt meningen anar jag.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDDirect är då en packet writer. Jag har den ännu installerad trots Nero och hitills har det fungerat. Om, jag avinstallerar CDDirect kanske jag inte kan läsa mina cd skivor gjorda med den, eller?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om, jag avinstallerar CDDirect kanske jag inte kan läsa mina cd skivor gjorda med den, eller?

 

Du måste "avsluta" dom först. Varenda en. Sen funkar dom i andra datorer, men du kan inte bränna mer på just dom skivorna.

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...