Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flyytbar hårddisk


ylliw

Rekommendera Poster

Hej

Jag har införskaffat en flyttbar hårddisk på 500 ggb. Jag tänkte formatera om min
stationära  dator. Går det att överföra samtliga filer och program så att den flyttbara blir
som en spegel av den ordinarie.Och i så fall hur gör man  ??

Tips och ideer motses

Willy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är ute efter ett sätt att kunna ta en ögonblicksbild av datorn och lägga den som backup på din externa hårddisk så att du enkelt kan återställa datorn om något går snett så är det Norton Ghost, Arconis True Image eller något annat disk imaging program du behöver. Dessa program packar helt enkelt ihop all data på din hårddisk och sparar den i en stor fil som sedan kan användas för att återställa din hårddisk till det tillstånd den var i när du tog ögonblicksbilden.

http://www.acronis.com/

Norton Ghost (symantec.se)

Jag har för mig att det ska finnas bra gratisalternativ också men det kanske någon annan här på forumet kan tipsa om då jag aldrig använt något av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del hårddisk-tillverkare har program som "klonar" från en gammal hårddisk till en ny hårddisk. Detta då för att göra det lättare för folk att byta ut sin gamla hårddisk. Då får man en exakt kopia av den gamla hårddisken. Men jag vet inte om det är det du är ute efter, det beror på vad den flyttbara hårddisken ska användas till sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden, min tanke var att efter att ha formaterat den ordinarie hårdisken
på den stationära datorn ,  endast ha bilder osv. på den flyttbara.

Det verkar då som att man behöver specialprogram för att flytta över data
fån disk til disk, freeware någon ??

Willy



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hängde inte riktigt med vad du vill göra av det du skrev i förra inlägget.

Ska du kopiera över hela hårddisken till den externa och sedan installera om Windows och sist lägga tillbaka dina dokument, bilder, filmer etc.? I så fall räcker det väl med att bara använda Windows utforskaren och göra vanliga filkopieringar.

Fast jag missade kanske något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också. Varför ska du göra en kopia av hårddisken om du sedan bara ska använda en del av det du har kopierat över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill flytta över allt till den flyttbara hårddisken, spel, olika program bilder etc.
formatera den stationära, flytta tillbaka vissa delar typ spel , program etc.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel och program måste du installera om ifall du tänkt installera om Windows efter att du formaterat om din stationära dators hårddisk. Orsaken är att installationsprogrammen skriver ner en massa information i Windows register (i princip en databas med en massa inställningar) och denna information varker hittar du (finns hundratusentals inställningar i registret) eller kan kopiera mellan hårddiskar (alla inställningarna ligger i en och samma fil och är en del av operativsystemet). Att bara kopiera programmapparna funkar alltså inte. Dessutom är det smått hopplöst att hitta alla filerna som programmen installerar för dessa ligger ofta i fler foldrar än själva installationsmappen, bland annat i foldrar under "c:\document and settings". Spelens kopieringsskydd är dessutom medvetet gjorda så att det ska vara omöjligt för en vanlig person att kunna kopiera/flytta/knäcka spelen.

Jag tro nog att du får tänka om. Spara alla dina dokument, film, bilder, epost, sparade positioner i spel osv. på din externa hårddisk (eller kopiera hela alltet om du inte riktigt har koll på allt och vill vara säker på att du inte förlorar något för att du glömde ta en kopia innan installationen). Installera sedan om Windows. Program och spel installerar du också om. Därefter kopierar du tillbaka de dokument mm du vill ha kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...