Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista internet bekymmer


iMPOSTER

Rekommendera Poster

Hej
Jag har nyligen installerat Vista och har märkt att jag har stora problem med internet hastigheten.

Jag har uppdaterat till allt det senaste via Windows update, jag kör Zone Alarm som brandvägg och jag har en 24 mbit adsl uppkoppling som jag kopplar in direkt med kabel från adsl modemet.

När jag sedan går in i Iexplorer eller firefox så går det enormt långsamt för dem att komma in på websidor.

När jag väl kommer in på sidorna och skall tex dra ner en större fil så går själva "nerladningen" fort men inte att surfa runt på sidorna.

Jag har testat bredbandskollen och när jag väl kommer in i hemsidan och startar testet så får jag bra hastigheter.

Har jag gjort något konstigt med installationen eller är det någon inställning jag har missat? Så här var det nämligen inte med XP.

PS Jag har natruligtvis testat att stänga av brandväggen utan någon skillnad DS

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Kanske för klen dator, minne mm. Det kan vara mycket som påverkar. Men hur hade du tänkt dig? Blixtsnabbt internet borde det vara med 24 MB. Jag har 8 MB men har testat Vista i en virtuell installation på VMware Workstation och det funkar lika som på XP. Du får testa  vid olika tider och ibland uppstår ju flaskhalsar, som man inte kan göra nåt åt. Varför hoppar du mellan Firefox och Ie7, det kan vara det som är boven. Kör en av dom en vecka och utvärdera likadant med den andra webbläsaren och använd sedan bara en av dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på en Amd 4800 2,5 Ghz och kör med 2 gb i ram så jag hoppas verkligen inte att det är datorn som är för klen:(

Och jag bytte bara mellan webläsarna för att se om det är någon skillnad i den andre.

Jag är övertygad om att det inte är min internet uppkoppling som strular eftersom jag har en Laptop med Xp som är ansluten till modemet med Wlan och den fungerar precis som den skall.

Och när jag menar att den är långsam med att gå in på websidor så är det i klass med att det kanske tar 2 minuter att från det man skriver in www.google.se i adressfältet tills att sidan laddats in.

Jag har märkt att internet verkar laddas in i "stötar" i ca 10 sekunder så laddas alla sidor normalt och sedan så är det total stopp i kanske 2 minuter och så fortsätter det så.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Den stora flaskhalsen när det gäller internet kan vara hårddiskarna, själv sitter jag på två wd raptor 10000 rmp som raid 0, och då är internet ganska hyfsat tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört och läst om många som har/haft problem med nätverkshastigheter i Vista. Jag rabblar nu bara upp en drös av alternativ som du kan prova att undersöka.

Kolla upp att inte nätverkskabeln är skadad. Byt gärna med din bärbara om det inte är så att du kör trådlöst.

Kolla om det blir någon skillnad om du ändrar nätverkadapterns inställningar mellan full, halv eller auto på duplexinställningen. Viss hårdvara funkar uselt i autoläget och andra funkar dåligt i full duplex. Halv duplex 10MBit brukar vara det stabilaste alternativet i de flesta fallen. Välj bland alternativen och se om något händer med hastigheten.

Kolla att du inte har en trojan som utnyttjar din dator för att skicka spam och därmed utnyttjar all bandbredd. Har du haft hastighetsproblemet från första dagen så är detta kanske inte så troligt.

Slå av alla phishing-filter. Minns jag inte fel så har väl Vista ett sådant inbyggt. Slå även av liknande funktioner i brandväggen och se om det ger resultat.

Många har haft problem med att mjukvarubrandväggar sabbat hastigheten fullständigt när det kör Vista och McAfee har toppat listorna om  man ser till vad folk haft problem med. Prova därför att slå av din brandvägg och använd bara Windows inbyggda (alternativt förlita dig på din hårdvarubrandvägg i routern) och testa och se om det går bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man bort programmet Verisoft Logon Vizard från Vista? Det dyker upp ideligen trots att man inte vill ha fingertoppsläsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag verkar inte få till det alls så nu får jag testa att formatera hårddisken och installera om Vista från början och se om det hjälper och eventuellt börja felsöka genom att installera en sak i taget och se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapten Brassko

...När jag väl kommer in på sidorna och skall tex dra ner en större fil så går själva "nerladningen" fort men inte att surfa runt på sidorna. Jag har testat bredbandskollen och när jag väl kommer in i hemsidan och startar testet så får jag bra hastigheter...

Låter rätt så uppenbart att det inte är något fel vare sig på internetuppkoppling eller kablar. Segar datorn även vid andra tillfällen eller bara då du surfar? Vilket virusskydd använder du? Jag hade samma problem med min pappas dator efter han installerat Glocalnets säkerhetspaket (F-Secure). Allt gick som sirap och det verkade snarare vara virusskyddet än brandväggen som ställde till det. Fixade Eset Security till honom istället så han numera kan utnyttja sin dator. Kan bara tipsa om att granska aktivitetshanteraren om du inte redan gjort det. Ctrl+alt+del, kolla under fliken processer och sortera på CPU. Någonting verkar äta upp din processors kapacitet. Kan inte processorn jobba spelar det ju ingen roll hur många Mbit du har...

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...