Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskproblem


Chrille2

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har en hårddisk på 10 GB, men när jag installerade windows 98 säger den att jag bara har 1,99 GB.

Vad göra?

 

Tacksam för snabbt svar.

MVH

Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Chrille2!

 

Du har väl sagt ja till stöd för stora hårddiskar? Tror att det kan vara det som spökar. Annars är det ditt BIOS som är för gammalt och behöver uppdateras.

 

/Stefan.E

 

**************************************************

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Problemet är bara att du har inte vald "stöd för stora hårddiskar" när du startar Fdisk. Om du svarar nej, använder du FAT16 och det stödjer inte större partitioner än 2 GB.

 

Svarar du ja, används FAT32 och du kan nå hela disken.

 

Gör om och gör rätt...;-)

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack så mycket för svaren.

 

Kan jag göra ändringarna i fdisk utan att behöva sabba det som ligger på hårddisken eller måste jag formatera om?

 

Jag har kört FAT32-konverteraren i Windows, men det kanske inte hjälper?

 

Tack

 

Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jacobsson

Nej, du bör nog partionera om & formatera den !!!

 

dock så finns det program som Partition Magic men det är inget jag kan rekommendera...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. Det var inte bra.. Eftersom jag har lagt in massa grejer på hårddisken... När jag startar fdisk får jag upp meddelandet om stort diskstöd, när jag sedan valt "j" så kommer jag in i main-menyn, men disken är fortfarande bara 2047 MB?

 

Kan jag skapa en ny partion, med nya diskstödet, och ha kvar gamla filerna på den gamla, och kunna använda båda diskarna?

Eller kan jag skapa flera 2GB-diskar med gamla diskstödet?

 

Vad som helst bara jag slipper formatera om...

 

Tacksam för svar

Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag skapa en ny partion, med nya diskstödet, och ha kvar gamla filerna på den gamla, och kunna använda båda diskarna?

 

Ja - om du byter ut "diskarna" mot "partitionerna" i din sista mening förstås...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fat32-konverteraren gör bara om klusterstorleken. Allting på hårddisken lagras i kluster. Med gamla FAT16 används stora kluster. Detta innebär att hårddisken inte utnyttjas maximalt om det finns mycket små filer. På en 2 GB partion används 32 kB stora kluster (om jag minns rätt) medan FAT32 använder 4 kb stora kluster upp till 8 GB. I ovanstående exempel innebär det att en fil som är på 1 kB kommer att uppta 32 kB i FAT16 medan den med FAT32 kommer att uppta 4 kB.

 

För att använda stort hårddiskstöd måste du svara ja när du startar Fdisk och skapa en ny partion. Detta innebär precis som Weyland skrev att du kan skapa nya partioner med FAT32 men de du redan har förblir opåverkade.

 

Du kan inte välja att använda FAT16 om du aktiverar stort hårddiskstöd. Men du kan ju för den delen skapa flera 2 Gb partioner med FAT32.

 

Du kan använda Partion Magic 6.0 (använd ingen tidigare version) för att förändra partionstorlek/konvertera med mera utan att förlora data. Men använd den bara om du vet vad du gör. Den är ganska pålitlig. Jag har använd den mycket och aldrig råkat ut för några olyckor. Men det finns andra som har gjort det så... se upp...

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...