Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika RAM minnen


s-amue-l

Rekommendera Poster

hej

har en dator med DDR2 RAM minne och jag tror att moderkortet är Elitegroup GeForce6100SM-M
men jag har faktiskt ingen aning, har kollat på acers hemsida (jag har en acer aspire e380 - GB7J) men hittade ingen vidare information där. vart kan man kolla vilket moderkort man har egentligen?


men men för att komma till saken så är det så att jag ska köpa ett nytt RAM minne och funderar på om det gör något om jag köper något av dessa ddr2 minnen eller är det sak samma?: (och vad är det för skillnad på dom?)
PC2-3X00
PC2-4X00
PC2-5X00
PC2-6X00
PC2-8X00
PC2-9XXX
kollade på www.datorbutiken.com och blev lite förbryllad.

Jag är ju inte så haj på såna här saker som ni märker men skulle upskatta lite hjälp. Tack på förhand! smile.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort kollar du enklast med programmet CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.php (länken uppe till vänster).

Du behöver bara packa upp filen och köra exe-filen (ingen installation krävs). Därefter bläddrar du till fliken Motherboard så ser du tillverkare, modell och upplaga. Det finns även en flik för Memory där det står vad du har för minne i datorn. Bäst är att köpa samma om möjligt eftersom det är inte säkert att moderkortet stödjer att du blandar minnestyper av olika hastighet.

Är du osäker kan du alltid posta skärmbilder från CPU-Z här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack för hjälpen! programmet var ju jättebra, det visade sig att jag har ett acer em61sm/em61pm som moderkort, men så här ser det ut på memory fliken:
25a116afbb3a440e
där står det ju inte hastigheten, men det kanske är det här som visar det; eller?
a486dd7953449791
i sånt fall antar jag att jag ska köpa ett ddr2 pc2 - 5x00 ?
har jag fattat allt rätt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i foldern pc2-5x00 på datorbutiken.com så hittar du mycket riktigt DDR2 pc2-5300 minnen där på 667MHz. Ett sådant ska du ha. Att det står 333 i CPU-Z beror på att det är dubbla minneskanaler vilket gör att du får 2 x 333 och med lite avrundningar kring decimalerna så får du 667MHz.

I CPU-Z kan du välja slot-nummer för att titta på de olika minnena i de olika minnesplatserna. Ett enkelt sätt att dubbelkolla att du verkligen har lediga minnesplatser kvar att stoppa i minne. Kolla också om det är en eller två minnesmoduler när du köper minne. Ibland säljs de parvis t.ex. 2x512MB istället för 1x1024MB. Det kan ha betydelse om du inte har så många fria minnesplatser. Att öppna datorlådan är iofs det säkraste sättet att se om hur många lediga platser du har :) De stora datortillverkarna så som ACER har en förkärlek att snåla på hårdvaran så det kan vara så att du har två platser upptagna och bara en till ledig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänta, om jag köper ett minne från t.ex. Corsair,och sätter in den i en ledig plats, så blir det väl inga kompitablitets problem med ett minne från en annan tillverkare som jag har nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett ska det inte spela någon roll. Ska man vara petig så har säkert moderkorttillverkaren en lista på "godkända" minnen, dvs. sådana de testat med själva och fått allt att funka. Jag har dock aldrig haft olösliga problem med minnen. Det värsta som hänt mig var att jag var tvungen att skuva lite i BIOS på minnesinställningen. Kika vad du har för minnen sedan tidigare annars och köp samma märke om du vill minimera risken med kompatibilitet. Du behöver inte satsa på entusiastminnen så som OCZ och vissa Corsair minnen är. Det är mycket sällan värt pengarna om man inte överklockar sin dator. Det viktigaste är nog som Cecilia nämnde och jag glömde att om du har två lika stora minnen i datorn och två platser lediga så ska du köpa två nya lika stora minnesmoduler (de nya måste vara lika, inte nödvändigtvis samma som de du redan har). Har du udda antal minnesmoduler eller udda antal minnesplatser nu så räcker det att köpa en ny minnesmodul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du menar altså att eftersom jag nu har  2 X 512 mb minnen och om jag ska expandera så måste jag köpa ytterligare 2 x 512 mb minnen? (eller ta bort dom befintliga och sätta dit 2 x 1 gb)??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan vi fortsätter någonting måste jag få en bekräftelse så att du inte handlar fel...

Jag sökte på ditt moderkort du angav i ditt första inlägg och hittade följande sida:

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Products/ProductsDetail.aspx?detailid=685&CategoryID=-1&DetailName=Specification&MenuID=46&LanID=0

Gå in på den, klicka på länken More Pictures under bilden på moderkortet. Motsvarar bilden ditt moderkort i datorn? Det finns nämligen bara TVÅ minnesplatser på moderkortet. Om du redan har 2x512 MB så är det fullt och då måste du ta ut minne för att kunna uppgradera minnet. Öppna gärna och kolla i datorn. Minnesplatserna är de två lila socklarn på bilden.

Jag skulle säga att det räcker att köpa 2 x 1GB minne till den hårdvara du har. Windows kan ändå inte nyttja mer än ca 3GB även om du stoppar i t.ex. 4GB pga begränsningar i Windows bakomliggande arkitektur. Dessutom kan de program du själv kör inte använda mer än 2GB då resten är reserverat för Windows (ska inte gå in på mer teknikaliteter än så för det är rätt komplexet). Nyttan med att stoppa i mer minne än 2GB i din dator är minimal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var det, men i sånt fall kan jag ju köpa 2x1gb och byta ut dom mot mina andra? (du sa ju själv att jag förmodligen inte har användning för mer minne än 2gb.)

jag misstänkte också att jag bara hade 2 ram minnes platser, vore lite skumt annars på en så billig dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller "det var det" kanske är fel uttryck kom jag på nu. jag tror det i alla fall, har inte tid och öppna datorn nu, men vi ska flytta till alunda om bara någon dag, och då kan jag kolla i datorn och kan meddela då med ett fotografi från datorn om ni vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte krångla med foton. Du ser ju tydligt vart de två minneskorten sitter och finns det inga lediga platser omkring dem så är det helt enkelt fullt. Då får du byta ut de du har. Vem vet, kanske kan du sälja dem för någon hundralapp till någon eller ge bort dem till någon som behöver lite mer minne i sin dator och som har plats.

Har du några fler funderingar så är det bara att posta här. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket för hjälpen! och nu när jag har öppnat datorn så vet jag ju att det är det där moderkortet med bara 2 ramminnes platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...