Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows


SBGJ

Rekommendera Poster

SBG

Hej.

Fundera på bärbar dator.
Windows operationssystem är installerat
Hur är det med licensen?Har frågat
försäljare fåt många konstiga svar.
Sänder ett stort tack på förhand.

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill veta egentligen?
Om Windows är förinstallerat på en bärbar dator, så ska det förstås finnas med en licens som gör att du kan använda den Windows-versionen på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du en bärbardator med Windows installerad ska du få licensen. Licensen ska bestå av ett serienummer och eventuellt en cd/dvd-skiva om så finns.

Köper du en dator då Windows är förinstallerad från ett stort företag har du troligen en OEM-licens. Denna licens är bunden till datorn och går inte att installera på någon annan dator än den första som den installerades på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Det sitter iregel en etikett på undersidan av datorn som talar om produktnamn och tillhörande produktnyckel för operativet. Etiketten är dessutom i regel holografisk för att bevisa äktheten.

Hälsningar
// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Mycket dumt har man hört. Etiketten på min Dell sitter ovanpå och likaså är det på den gamla Compaqen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att etiketten kan sitta var som helst på datorn eller finnas med på ett papper som levereras med datorn och finns då inte alls på datorn. Länken jag postade ovan leder till en sida där alla etiketter, hologram mm. beskrivs inklusive varianter som beror på typ av tillverkare (små datorbutiker, stora kända märken osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...