Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkortet stöder UDMA33 kan jag köpa UDMA100?


coldplayer

Rekommendera Poster

.tjena

 

tänkte komma förberedd till butiken när jag ska köpa ny hårddisk :)

 

har ett FIC VB-601 moderkort som har 2 40-pin IDE connectors UDMA 33... verkar omöjligt att hitta hd's med udma 33 nuförtiden... har läst att man kan köra UDMA 66 diskar, men att det blir som att köra UDMA33...

 

ngn. som vet om samma sak gäller för UDMA100? Verkar vara svårt att hitta ngt annat (om man ska ha UDMA)

 

tacksam för svar

 

 

while (!asleep) { code; }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UDMA100 och UDMA66 är bakåtkompatibla med UDMA33 hårdiskar, du får ingen

ökad överföreringshastighet förens du

skaffar ett moderkort/hårddiskkontroller som stöder

UDMA100 och UDMA66. Kolla även att moderkortet stöder stora hårddiskar(8,4gb) jag vet inte hur står hd du har idag.

MVH Bengan

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köp en ATA100-disk. Den är anslutningsmässigt kompatibel med din IDE-kontroller du har på moderkortet. Du kan däremot inte nyttja överföringshastigheten med ditt moderkort. Du kan utnyttja ATA100 när du byter moderkort eller skaffar en kontroller som stöder ATA100 (det finns en del del lösa kontrollers som du kan ansluta till en PCI-plats). Men det är som du säger, det går inte att köpa en ATA33-disk. Och varför köpa en ATA66-disk? Förefaller meningslöst... ;-)

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts, en ATA100-disk lider inte av att sitta på en ATA66-kontroller, knappt någon hårddisk idag kräver en snabbare buss än ATA66.

 

Med en ATA33-kontroller som du har kommer du att tappa litegrann i prestanda, men inte överdrivet mycket. Du kan förebygga förlust av viss prestanda genom att placera den nya disken ensam som master på en egen kanal, så den inte delar bandbredd med något annat.

 

Så ja, köp en snabb ATA100-disk, det är lugnt ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OK. tack för justa svar... en undran till: är UDMA och ATA samma sak ... jag frågade om UDMA i första inlägget... sista inlägget handlade uteslutande om ATA...

 

tacksam för svar... sedan bär det av till butik (efter studiestödet har anlänt :)

 

/tk

 

 

while (!asleep) { code; }

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...