Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart vitt när jag tittar på film


daaajM

Rekommendera Poster

Hej och god kväll gott folk!

Det har hänt en mycket märklig sak idag, min syster ska ha en kompis sovandes över och då har jag fixat några filmer till dom. Av någon anledning så var alla tre DVD-spelare i vardagsrummet. Jag tog en av dom, koppla in den i tv:n.

MEN, när man tittar på filmen så är det svart vitt, mycket konstigt tyckte jag, efter som det har funkat innan. Prövade med massor olika saker, jag bytte film, bytte kabel, bytte DVD-spelare, bytte TV. Inget fungerar....

Men sedan prövade jag att koppa in DVD i TV:n som står i vardags rummet och där fungerar det att glo i färg :/

Så nu fungerar det ej att titta på DVD-film på tvp st olika TV apparater, prövat 2 st olika sladdar och 2 st olika DVD-spelare.

Det har fungerat på dom hära två olika TV apparaterna.

Jag prövade också att byta ström utag ( 3 olika över hela huset tongue.png )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte min starkaste sida men jag har lite erfarenhet av trassel som liknar det du har. Om DVD-spelaren är inställd på att skicka ut en S-Video signal via scartkontakten och du kopplar in den i ett scartuttag på TV:n som inte kan hantera S-video så får man normalt sett svartvit bild. Detta kan man lösa på två sätt.

1. Se till att stoppa in scartkontakten i ett uttag på TV:n som stödjer s-video. Prova alla då det oftast finns både två och tre kontakter på TV-apparaterna.

2. Ändra om i DVD-spelaren så att den skickar ut en RGB-signal istället och koppla in scartkontakten i det uttag på TV:n som stödjer RGB-signal. DVD:n ställer man normalt sett om via en setupmeny av något slag. Exakt hur det ser måste du kolla själv då alla ser olika ut. Du ska i alla fall leta efter någon form av inställningsmeny där du kan ställa in signaltyp som skickas från DVD till TV:n. Kom ihåg att kolla upp vilket uttag på TV:n som stödjer RGB genom att titta i TV:ns manual. Detta är den variant som jag själv föredrar då det blir bättre bild med RGB än S-video.

Om det löser just ditt problem vet jag inte men jag får väl hålla tummarna för att det funkar smile.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra och seriöst svar, men det hjälper dock ej mig :/
1. Båda TV-Apparaterna som ej fungerar har bara en kontakt :/ Så jag bör ha valt rätt laugh.png
2. Humh, tro det eller ej men inga av DVD-spelarna har en inställnings meny, den ena har inget kontroll dry.png

Alla tre DVD-spelare är av budget varianten, och ganska gamla. Typ 3,2 och 1år.

Men alltså det är riktigt jävla sjukt, vi har 3 st TV-apparater och 3 DVD-spelare, alla DVD-spelare har fungerat på alla TV-apparater.

Nu fungerar det bara på 1 TV :/ Så jävla mysko stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vild chansning. Har du provat att vända på scartkabeln. Det är inte vanligt men det förekommer billiga scartkablar som inte har riktigt alla stift och därför bara fungerar åt ett håll tillfredställande. Det är som sagt ovanligt men värt att pröva i alla fall.

Sökte på lite snabbt på nätet och det finns så många som har ditt problem men tyvärr alltför få som lyckas rättat till det och när de väl lyckas skriver de inte vad de gjorde.

S-video-varianten verkar i alla fall vara en vanlig orsak då man hittar orsaken. Men i de andra fallen vet i sjutton...

Läste att det kan finnas knappar på TV:ns fjärr där man kan byta mellan t.ex. AV1 och AV2 trots att man bara har en kontakt. Vissa har lyckats lösa problemet genom att byta med den knappen.

Använder du scart till scart eller s-video till scart? Antar det förstnämnda. Men om det är s-videokabel till scart så se till att använda en 7-polig variant av kabeln och inte den 4-poliga. Dessutom tror jag att det finns vissa s-video till scart adaptrar som har en switch för att lösa problemet med svartvitt. Men har det funkat för dig förr så borde du ju ha allt du behöver för att få det att fungera. Frågan är bara vad som ändrats sedan sist.

Hittade en samlingstråd om problem och förslag på lösningar på svartvitt-strulet. Den handlar iofs om att koppla in en xbox till en början men tråden verkar ta upp annat och länka lite här och var också. Prova och se om du hittar något. Har inte läst den själv. http://www.minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t95982-0.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...