Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN kopplar ner sig


Toste

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en bärbar PC där jag har en Contivity VPN-klient för uppkoppling till jobbet. Hemma har jag en trådlös router Netgear FWG114P. Jag har ingen kryptering på nätet men det krävs att macadressen finns registrerad.

Mitt problem är att när jag använder min PC via routern (med eller utan tråd) och använder VPN-klienten så kopplar den ner sig efter ett tag (varierar från 1-20 min). Om jag däremot tar tråden från ADSL-modemet och kopplar in den i PCn utan att routern är inblandad överhuvudtaget går det bra.

Likadant om jag använder min PC via routern utan att använda VPN-klienten så går det bra.

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta så skulle min familj bli glad (just nu har jag ju ensamrätt på nätet).

Tack på förhand!

Toste

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om du hittar något bra tips på den här sidan:
//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=849220

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Cecilia, men det verkar mest handla om modemet. Jag kan alltså köra via modemet om jag tar kabeln direkt till PCn, men så fort jag går via routern så kopplar VPN ner efter ett tag (jag kommer alltså in, men inte så länge mad.png ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst var det det, men om jag fattade rätt av vad jag läste så var det modem och router i ett. Jag ska läsa en gång till för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du nämner inte ifall du kör trådlöst eller trådbundet.
men blir de samma problem med båda?

testa att stunta i mac-låset och kryptera istället. testa även att uppgradera din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...