Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollpanelen har dött


Senilo

Rekommendera Poster

Jag har Windows XP. När jag försöker öppna kontrollpanelen från startmenyn får jag upp ett felmeddelande:

    "Det går inte att skapa en genväg här. Vill du att genvägen skall placeras på                   skrivbordet i stället?"

Om jag väljer det alternativet skapas en genväg, men att klicka på den ger ingen som helst effekt.

Man kan ju för en ikon välja alternativet "Fäst på startmenyn". Det fungerar inte heller. Vad ska man göra åt detta?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kolla att kontrollpanelen verkligen fungerar och att problemet bara ligger i din startmeny eller liknande så kan du gå in i startmenyn och välja Kör... Skriv control och tryck enter. Nu ska kontrollpanelen komma upp om allt är som det ska. Kontrollpanelens exe-fil finns typiskt i C:\Windows\System32\control.exe om du vill fixa en ny genväg till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant, men jag får inte upp kontrollpanelen. Inte heller kommer "Mina dokument" o s v, utan en sida med sökresultat som inte innehåller något. Jag kan alltså inte göra något åt startmenyn. Behöver man ominstallera Windows eller finns det något enklare sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tolka det som att om du försöker köra control.exe så får du inte upp något då heller?

I Windows\System32 ligger en hel hög av filer som slutar på .cpl. Kan du dubbelklicka på en eller ett par och se om du får upp några dialogrutor som ser ok ut? Var och en av dessa cpl-filer motsvarar ett alternativ i den klassiska kontrollpanelen, t.ex. lägg till och ta bort program, tjänster, regionala inställningar, brandvägg, tangentbort, mus, spelkontroller etc.

Ibland kan vissa typer av problem gå att lösa genom att skapa ett nytt användarkonto på datorn då problemet kan vara knutet till en specifik användare. Har du redan flera användarkonton på datorn som har administratörsrättigheter så prova om alla kontona lider av problemet eller om det bara är det du använder nu. Administratörsrättigheter krävs nämligen för många av funktionerna i kontrollpanelen (kanske tom alla, har inte provat själv).

Att skapa användarkonton förusätter givetvis att du kan skapa en ny användare och för det måste du hitta rätt .cpl fil som mostvarar den för att lägga till användare. Troligen heter den nusrmgr.cpl, den gör så i WinXP Professional, engelsk version. Sedan måste du manuellt kopiera över dina favoriter, dokument etc. som du kan tänkas vilja ha kvar från ditt gamla användarkonto. Har du installerat program och valt att det bara skall vara tillgängligt för en specifik användare så kan du behöva installera om det programmet. Vanligtvis installeras de allra flesta program så att alla användare kan använda programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver "control" får jag upp en sida med ikoner som gäller kontrollpanelen, men kontrollpanelen kommer inte. Man ska kunna fästa ikoner på startmenyn, men det går inte heller. Vissa chat-sajter som jag är med på kan jag inte logga in på. Verkar som om det vore dags att installera om Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja om du inte har något emot det så brukar ju ominstallationer lösa det mesta. Lite jobbigt bara och kanske onödigt. Men om jag läser mellan raderna verkar du redan ha siktat in dig på en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg upp några skärmdumpar innan du installerar om. Det är alltid lättare att hitta en lösning om man ser något rent konkret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...