Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen Vista-skiva hängde med


Nisse_Nisse

Rekommendera Poster

Nisse_Nisse

Hej!

Min kompis vann en bärbar dator i en tävling. Det var en Fujitsu Siemens Amilo... någonting.

Men det hängde inte med någon skiva med Vista eller annan software. Hur ska han göra om han någon gång i framtiden behöver installera om hela systemet en dag? Eller programmen som hängde med?

MVH Nisse Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltför ofta snålas det på att skicka med installationsskivor. Oftast finns det dock någon form av program som kan skapa en ominstallations CD/DVD från installationsdatat som ligger i en egen partition på hårddisken. Detta gäller oftast bara datorer från stora datortillverkare så som t.ex. ACER, DELL osv. Så kolla om det är så att det finns något sätt att skapa installationsCD/DVD via något program eller genom att klicka på någon ikon på skrivbordet.

Sök annars runt lite i supporten på Fijutsu Siemens hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse

Alltför ofta snålas det på att skicka med installationsskivor. Oftast finns det dock någon form av program som kan skapa en ominstallations CD/DVD från installationsdatat som ligger i en egen partition på hårddisken. Detta gäller oftast bara datorer från stora datortillverkare så som t.ex. ACER, DELL osv. Så kolla om det är så att det finns något sätt att skapa installationsCD/DVD via något program eller genom att klicka på någon ikon på skrivbordet.

Sök annars runt lite i supporten på Fijutsu Siemens hemsida.



Det fanns två partioner på hdd:n. Men en av dem var tom, så det lär ju inte finnas någon sådan där. Jag har inte sett att det finns något sån program som skapar en skiva, ska kolla det. På Fujitsu Siemens hemsida hittar jag inte mycket.

MVH Nisse Nisse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad det står i manualen om installation av Windows, återställning till leveransskick etc.
Partitionen med återställningsinformation är ofta dold (så man inte ska råka förstöra den) så det är inte alltid så lätt att se den innifrån Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade information om hur man går till väga i en manual för en Amilo-dator hos http://www.fujitsu-siemens.se/ . Jag tog bara en modell i den enormt stora mängden av olika Amilo-modeller. Gå in själv och leta upp manualen som heter något i stil med "Amilo Notebook Restoring installed software" för din kompis datormodell (du behöver alla bokstäver och siffror som specificerar exakt vilken Amilo-modell).

Kortfattat verkar det som att man måste gå in via Avancerade Startalternativ (dvs. den menyn som kommer upp om man trycker F8 innan Windows startar) och därifrån navigera vidare för att sedan kunna bränna en återställnings-DVD EN gång. Man kan också betala för att få skivor från FujitsuSiemens, men det stod inte hur mycket det skulle kosta i manualen av förklarliga skäl.

Eftersom jag inte vet vilken modell det är av Amilo tänker jag inte lägga upp några av de instruktioner jag hittade här eftersom de kanske inte är tillämpbara på din kompis bärbara dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Det pratas mycket om hur man ska lösa detta. En del menar att man kan ta hem en piratkopia och bränna och använda den tillsammans med sin riktiga licens. Alla vet ju tyvärr inte hur detta funkar, att ladda hem och om man är ute på hal is, men jag skulle inte se det som något större problem. Det ska funka enligt dom som gjort så, men vilket brott man gör sig skyldig till har jag ingen aning om.

På min Compaq Evo från 2001 fanns en drös med återställningsskivor med, men ingen riktig programskiva. På Dellen jag köpte 2005 fick jag göra en Windows CD det första jag gjorde när burken hoppade igång, ja det var iallafall då direkt och sedan försvann det valet och det verkar som det är en orginal CD som är gjord utifrån systemet på datorn. Sedan finns en återställning också på disken som man kan använda och återställa till, som det var från början. Jag har inte behövt återställa någon av mina datorer, eller installera om och hoppas att det så förblir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...