Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från digital filmkamera till dvd skiva


Ami222

Rekommendera Poster

Har ett antal ggr försökt få bra kvalite från digitalfilmkamera ( JVC GR-D720)överförd till dvd skiva (DVD-RW, DVD+RW) men får bara suddig taskig bild när den spelas på dvd spelare och på datorn kan jag inte alls spela upp den via skivan. Jag har använt nero och windows media player. Lika taskigt på båda. Finns det ett gratis program som är bra som man kan ladda ner? Ska man spara den i ett speciellt format. Har provat avi. mpg. wmv. Andra bra tips?

Tacksam för hjälp

/ Ami

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur för du över filmen till datorn ? Firewire?  Pal, 720 x 576 i upplösning?

Har du rätt inställningar i Nero ? High Quality  2-pass vbr. Pal ,720 x 576 i upplösning.

9b5fac6d274720bb

Använder själv Adobe Premiere Pro .Sparar sen filmen i avi format .För över filmen sen på skiva med Nero Vision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur för du över filmen till datorn ? Firewire?  Pal, 720 x 576 i upplösning?

Har du rätt inställningar i Nero ? High Quality  2-pass vbr. Pal ,720 x 576 i upplösning.

9b5fac6d274720bb

Använder själv Adobe Premiere Pro .Sparar sen filmen i avi format .För över filmen sen på skiva med Nero Vision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jag laddade ner Adobe och har lagt in filmen på nytt i datorn. Gick bra. Skulle använda Nero för att föra över filmen på skiva,...men när Nero dragit in filmen på 1 timme så ville den inte använda skivan jag satt in. Ska jag använda ngn speciell skiva? Jag har nog inte samma version på Nero som du för jag har inte de valmöjligheterna som du skrev om. Ska ladda ner en nyare version.

/ Ami

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat allternativ är att konvertera filmfilen till VOB filer.Öppna Nero Burning. Välj DVD och DVD-video. Dra in VOB filerna i den röda mappen (VIDEO_TS ) Bränn skivan.

Gratis filmredigeringsprogram. VideoSpin.Behövs bara en registrering och koden kommer med e-post. Har inte testat VideoSpin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag hämtade hem Nero 8.3.2.1 men det är bara en 30 dagars version. Men i vilken fall som helst så har jag försökt få över filmen på skiva men brännaren matar ut skivan efter att Nero läst in filmen med texten Sätt in en tom skiva (den är tom). Jag har kört DVDInfo för att kolla vad min brännare kan ta och det ska fungera med DVD-RW.  

Vilken Nero version har du och vad väljer du för alternativ?

/ Ami

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-RW, DVD+RW är återinspelbara och går att raddera och spela in igen.

DVD+R Eller DVD-R är inspelningsbara en gång .

Prova att föra över filmen på en DVD-R eller DVD+R skiva.

Hur har du fört över filmen till datorn ?

-S-Video Ut  eller -DV ut   och villket program ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt firewire, -DV ut + Adobe (som du skrev innan). sparat som avi. Ska prova de skivor som du skrev. Filmen är helt ok på datorn. Det är bränníngen som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inget positivt resultat. Har provat olika skivor men resultatet är detsamma. När Nero har är klar och ska bränna så blir meddelandet "sätt in en tom skiva" . Det är en tom skiva direkt från butiken!!?? När jag lägger in skivan i brännaren hörs inget heller att den känner av den finns där. Konstigt!

Jag har avinstallerat Nero totalt från daton och lagt in igen. Nu ska jag avinstallera brännaren och hoppas på att det går bra att installera den igen.  Har du några supertips till mig så är jag tacksam.

I enhetshanteraren står det HL-DT-ST DVD-ROM GDR8162B samt _NEC DVD+RW ND-1100A,....är det den sista som är brännaren?

Jag har kört DVD Info-Pro för att kolla om de skivor jag har ska funka,...och det ska dom.

/ Ami

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Molle98 för din hjälp.

Det sista jag gjorde nu var att köpa en annan sorts skiva.

Det funkade!!!!! .....Äntligen

Vill ge dig poäng men vet inte hur man gör.

/ Ami

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

biggrin.png  Roligt att det funkar nu Ami222  .biggrin.png 

Har inte varit  på forumet på ett tag.

Enklast , är att investera i en inspelningsbar DVD  spelare  med hård disk. För över filmen på hårdisken. Redigera filmen och sen kopiera filmen på DVD skiva.Blir inte så struligt, som att fixa filmen i datorn.

Lycka till med dina filmer i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...