Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att uppdatera Bios eller inte, det är frågan?


Gäst ollemunter

Rekommendera Poster

Gäst ollemunter

Det skrivs ganska mycket om BIOS och att uppdatera detta BIOS. Jag har 2 datorer, en från 2001 med Windows XP Pro och så en köpt 2005 också med XP Pro och jag inte uppdaterat BIOS som så många gör och frågar om. Att uppdatera BIOS kan vara en risk och eftersom mina datorer mår aldeles utmärkt, så kan man fråga sig, vad har jag vunnit på att uppdatera BIOS och hur kan det komma sig att mina datorer fortfarande funkar, för om man skulle tro allt som skrivs om BIOS så borde dom vara odugliga vid det här laget, så mycket som jag experimenterat och använt dom till många olika ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS är ett lager mot hårdvaran. Ibland så kan det finnas felaktigheter i BIOS som leder till konstiga problem med datorn t ex felaktigheter i grafik, då får man uppdatera BIOS för att åtgärda problemet. Ibland så behöver man uppdatera BIOS för att kunna byta ut processorn mot en snabbare eller för att kunna använda mer eller snabbare RAM-minne.

Jag tycker att det i detta forum sällan föreslås att man ska uppdatera BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Kanske inte i detta forum, men onekligen dyker den upp då och då.

Jag har inte upplevt några problem när jag uppdaterade min gamla dator med mera minne, jag upplever att den funkar för bra, för att jag ens skulle våga mig på denna manöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte alltid som man behöver uppdatera BIOS för att man stoppar i mer minne, men ibland så behövs det. Som exempel datorns ursprungliga BIOS har bara stöd för 1 GB RAM-minne men med en nyare BIOS så kan man använda 2 GB minne.

Här är ett exempel på att en nyare BIOS behövs för att byta till en bättre CPU:
Här ett annat problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Hund här. Har man inga problem finns det absolut ingen orsak att uppgradera BIOS. Misslyckas man pga att man väljer fel biosfil eller om stömmen går under arbetet med uppgradering eller om något annat strular så kan det vara kört med gamla moderkort då felaktigt/korrupt BIOS gör moderkortet värdelöst. De senaste åren har dock många moderkort fått en återställningsfunktion som kan återställa BIOS till fabriksinställningen vilket är en mycket bra funktion ur trygghetsfunktion. Dessutom börjar många moderkortstillverkare med möjligheten att uppgradera BIOS via Windows gränssnittet vilket också förenklar för ovana användare. Den traditionella vägen är att boota datorn från diskett eller CD och uppgradera via kommandoprompten.

Behöver man stöd för nyare processorer, hårddiskstorlekar etc. inför en uppgradering eller om man drabbats av ett problem som det står att en ny BIOS version skall lösa så ska man ju inte tveka att uppgradera om man känner sig bekväm med att utföra jobbet själv. Annars kan man alltid låta en datorbutik göra jobbet om man är redo att bekosta jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...