Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nytt RAM-minne

Pensionär65

Recommended Posts

Pensionär65

Jag har bara 512 Mb RAM-minne i min stationära PC (AMD Athlon 2800+) och kollade upp vilka möjligheter till uppgradering jag har.
Använde crucial.com/systemscanner som berättade att jag hade två tomma platser. Gick och köpte ett minne (512 Mb) och installerade detta. Doch visade det sig att jag bara hade en tom plats . Körde sedan samma kontroll igen.

Fortfarande säger programmet att jag har 512 Mb + två tomma kortplatser???

Hur gör jag för att kolla att mitt nya kort är installerat och fungerar...? 

I texten som visas när datorn just slås på innan windows logotypen kommer upp brukar den totala mängden minne installeras. Det är det enklaste sättet att se att du har det minne du förväntar dig ha installerat. Om det är svårt att hinna med att se där kan man för det mesta trycka på paustangenten på tangentbordet. Tryck sedan på entertangenten för att fortsätta när du läst klart. Om det är svårt att se så kan du prova nästa alternativ här nedan. Längst ner i mitt inlägg så beskriver jag också två möjliga fel vid installationen av minnet och hur man åtgärdar det.

Progammet på den här länken är ett litet program som talar om mer specifikt vad du har för hårdvara i datorn och är ett av de bästa jag träffat på.

http://www.cpuid.com/download/cpuz_144.zip

Det visar nästan all info man kan behöva om din dators hårdvara. Det visar en massa saker som är väldigt tekniskt också men det är inte svårt att hitta det man söker. Det bästa med det är att du inte ens behöver installera på datorn något utan bara packa upp zip-filen på hårddisken och dubbelklicka på cpuz.exe. Detta program finns även på någon PC för Alla CD även om det var ett tag sedan.

Starta programmet och gå till fliken Memory och titta vad som står.

e95e95f99aa002b4

På fliken SPD bredvid kan man titta vad som sitter installerat i respektive minneskortplats. Det finns en liten ruta där uppe till vänster där man kan välja minnesplats och till höger om den visas vad som sitter där. I ditt fall så bör alla vara fulla.

6073e30a92ff9143

Vissa äldre datorer kräver att man går in i BIOS (Basic Input Output System står den förkortningen för) för att datorn skall upptäcka att man stoppat i mer minne. Vanligtvis räcker det med att gå in i BIOS och sedan bara gå ut igen och spara ändringarna när frågan kommer. Det brukar stå att man skall trycka Delete, F1, F2 eller någon annan tangent för att komma in i BIOS. Exakt vilken tangent står vanligtvis på skärmen precis efter att man startat datorn och den första texten kommer upp, långt innan Windows logotypen visas. Återkom om du har fler frågor om det.

En annan möjlighet är att du helt enkelt inte fick ner minnena ordentligt. Det sitter små vingar/haspar i ändarna på minneskortplatsen. Dessa ska snäppa till och omsluta kanten på minnet då det har kommit ner ordentligt i minnesplatsen. Du ser enkelt att allt är som det skall genom att titta på minnesplatserna intill och se vad deras haspar ligger i för läge.

Pensionär65

Tack för tipset och din utmärkta förklaring.

Jag körde programmet och konstaterade att bara det NYA minneskortet finns med. Det gamla (i slot #1) finns tydligen inte.
Förmodligen har jag kommit åt det gamla kortet under installationen. Ska bums skruva isär eländet igen.
Återkommer...

Pensionär65

Visst - jag hade lyckats komma åt "gamla" minneskortet.

Dock verkar det som om det bara går att använda ett kort i taget. När det gamla var "löst" funkade det nya. När jag sätter i båda korten går datorn inte igång, den startar men bildskärmen får ingen signal. När jag plockar ut nya kortet funkar allt igen (med det gamla).

Alltså - båda korten verkar var okay men fungerar inte samtidigt.

Eller...?

om din dator har olikfärgade minnesplatser som gul-svart-gul-svart elr liknande, ska du lägga i det nya minnet på en likfärgad plats, t.ex. om du har det "gamla" minnet i en gul, ska det nya också vara i en gul plats, men har din dator inga färgade platser borde det int vara någon skillnad. Det andra som du borde kolla är att hur snabbt ditt gamla minne är och vadför anslutning det använder, som DDR, DDR2, elr DDR3, men, det kan också vara SDRAM elr DRAM elr vadsomhelst, och sen måste du ta reda på hur snabbt det gamla är och hur snabbt det nya är, t.ex. DDR2 brukar i allmännhet vara 800 MHz elr 667 MHz, SDRAM är 133 MHz, för att nämna några exempel

jag fattar inte hur du kan ha kommit åt den andra minnet då man ju måste vika ner byglarna och även då sitter det ju fast ordentligt

pröva att sätta det gamla minnet där du satt det nya, det är för att utesluta att det är nåt fel på moderkortet.

vad har du köpt för minne?

Pensionär65

Det är DDR-minnen.

Det gamla PC2700 (166MHz)
Det nya     PC3200 (400MHz)

Hela beteckningen på det NYA är:

TVDR512M400
512MB DDR400MHz
DIMM

Pensionär65

Fattar heller inte hur jag kom åt låsningen. Men den ena var i alla fall öppen.

Minnet har jag köpt hos Kjell & Co och heter Selectra.

Nu tänker jag göra som följer:

Sätta det gamla minnet på den tidigare oanvända platsen
Sätta det nya minnet på den plats det gamla alltid suttit på.

Om någon förstår vad jag menar...

Fattar heller inte hur jag kom åt låsningen. Men den ena var i alla fall öppen.

Minnet har jag köpt hos Kjell & Co och heter Selectra.

Nu tänker jag göra som följer:

Sätta det gamla minnet på den tidigare oanvända platsen
Sätta det nya minnet på den plats det gamla alltid suttit på.

Om någon förstår vad jag menar...

iofs sig så åker väl minnet upp en liten bit när bygeln åker ner/tillbaka så det kanske inte är så märkligt

jag vet inte hur pass bakåtkompatibelt det nya minne är men jag tycker det borde gå

jag har för mig nåt sen min gamla AMD att det va vissa minnen som inte funka till AMD men det här är ju 5 år sen så jag vet inte hur aktuellt det är idag

Pensionär65

Nu har jag gjort följande vetenskapliga utredning:

G= gamla minnet, N= nya minnet

Slot #1               Slot #2                 Fungerar?

G                                                      ja
                      N                                                      ja
                                                 G                           ja
                                                 N                           ja
                      G                        N                           nej
                      N                        G                           nej

Pensionär65

Förtydning

Att det inte fungerar med båda minnen isatta samtidigt visar sig i att det inte går att starta datorn - den jobbar och fläktarna går men lampan som indikerar att den är igång lyser inte, bildskärmen får heller ingen signal.

Enligt handboken ska det gå att sätta i ett extra minne på upp till 512 MB.
PCn är från ca 2004-2005 - HP Pavilion 320t.

Det faktum att du har två olika minnestyper kan vara orsaken till problemen. Det kan vara så att moderkortet helt enkelt inte stödjer att köra med olika typer samtidigt. Vissa moderkort gör det och andra inte. Jag satte i ett 400MHz DDR minne i min flickväns dator härom veckan och hon hade två 333MHz sedan tidigare och det fungerade bra. 

Har du moderkortsbeteckningen (märke och modell) så kanske jag kan gräva vidare? Det står på handboken för moderkortet.

Möjligen kan det gå att slänga ut ditt gamla minne och köpa ytterligare ett nytt minne om det inte går att köra de två minnena du har med varandra eftersom de funkar var för sig men inte tillsammans.

Pensionär65

Saknar tyvärr handbok för moderkortet.

Men jag köpte ju två 512 MB-minnen eftersom jag, enligt den scanning jag gjorde, skulle ha två oanvända slots (men hade ju bara en). Nu är frågan om jag ska chansa och testa ditt förslag att sätta dit ett nytt till (och kanske förlora några hundringar om det inte fungerar).

Livet är kort - jag gör så. Håll tummarna!

jag skulle bli mycket förvånad om inte två nya minnen funkar. det går väl att lämna tillbaka dom isf.

å andra sidan så får du en ny buget dator för 2000 kr, det bruakr va 1 gb ram, 80 gb disk, 2.0 ghz

Ska du in i lådan kan du leta efter moderkortets modellbeteckning och märke. Men om det ena 400MHz minnet funkar så borde två också fungera.

Pensionär65

Yes, nu fungerar det - totalt 1 G i internminne blir väl ett lyft för min gamla dator.

JoAr - du hade rätt om att det kanske inte gick att köra minneskort av olika typ. Nu sitter mina två nya i och enligt det programmet CPUZ så är allt som det ska dvs båda minneskorten fungerar.

Ett stort tack till alla som hjälpt till.

Pensionär65

Nog för att jag är snabb, men den här gången hade jag ju redan köpt två 512-minnen eftersom jag enligt uppgift skulle ha två lediga minneskortplatser, vilket jag inte hade.

Hade alltså hoppats på 3 x 512 MB men får nu nöja mig med 2 x 512, vilket jag är nöjd med.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...