Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

min dator startar om sej utan anledning


halomaster

Rekommendera Poster

skulle behöva lite hjälp....

efter att min dator har startat, kommit förbi Asus M2N-E SLi-logon och kommit förbi Award-BIOSets sökning,så går det en stund, sen kommer det några vita rutor, sen startar den om sej helt oförklarigt, fick hårddisken formaterad efter en blue screen, efter formateringen vill den alltså inte alls funka. (PS. min ena hårddisk hittas i BIOS, men inte i Windows XP)wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det några problem under installationen av Windows efter formateringen, t ex några felmeddelanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte ens starta datorn från xp-skivan, hoppas att det inte är moderkortet elr grafikkortet som har gått sönder....och förresten, jag fick blue screen efter ett test av vista, när jag skulle installera drivrutiner för mitt Manli GeForce 8800GTS 512 MB.

jag har en stark misstro att det är den ena seagate-hd:n som är problemet, den som inte hittas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när jag provar från xp-skivan händer samma sak som utan skiva....

Datorns specs:

AMD Athlon 64 X2 3.0 GHz

Asus M2N-E SLi nForce 500 SLi

3 GB RAM-Minne

2 st. Seagate 80 GB hd:n( varav ena blev formaterad efter blue screen, ena funkar inte)

Manli GeForce 8800GTS 512 MB

Samsung DVD-RAM dvd-brännare

Antec TruePower 650 W nätagg.

måst prova de där me sea tools..

och en sak till: datorn e ganska ny, fick delarna förra veckan, funka fint före blue screen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag snubblar över problem likt ditt där man nästan säkert kan koppla felet till hårdvaran så gäller det att eliminera så många komponenter som möljigt.

Om jag var du skulle jag stippa datorn på så mycket som möjligt för att minimera komponenterna som kan orsaka problemen.

Börja med att ta bort hårddisken som inte riktigt identifieras och prova att starta upp datorn och se om det inte funkar. Annars är det bara att fortsätta tills du hittar något som gör att dator börjar bete sig lite stabilt igen. Ta t.ex. bort båda hårddiskarna och se om det åtminstone går att boota från Windows CD:n.

Ta bort alla minnesmoduler utom en och prova och se om det går bättre. Funkar inte med en får du byta ut den och byta till nästa och se om den funkar bättre. På så sätt kan du kanske hitta en defekt minnesmodul. Felaktigt minne kan orsaka bluescreens och allehanda konstiga fel. Du kan också ladda hem Memtest, ett program för att testa minnet. Du hittar det på http://www.memtest86.com/ under menyalternativet free downloads. Ladda hem lämplig variant och skapa en bootbar cd som du kan starta datorn ifrån och köra minnestesterna. Detta kan du göra utan att ens ha hårddiskarna installerade (vilket kan vara att föredra för att eliminera felkällor under testet).

Det är något att börja med i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tror inte att det är RAM-minnet som är boven här, jag gissar hellre på den ena hårddisken, för skulle de inte vara någå problem skulle de komma upp "No boot device", men ja ska prova de där me minnet, å så ska ja ta bort den ena hd:n å skicka tillbaka den för att få en ny, den funka inte ens från början

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No boot device brukar normalt sett innebära att datorn inte hittar något operativsystem att starta på någon av de bootbara enheterna i datorn.

Att det inte går att starta från XP skivan, kan det bero på att ordningen som datorn försöker boota enligt BIOS-inställningarna är felaktigt inställd så att CD:n är exkluderad eller kommer för sent i bootsekvensen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej altså datorn startar av sej sjelv från skivan OM det int skulle va någå problem, men ja ska slänga bort den trasiga hd:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och där finns förresten inget OS så normalt sett borde de komma antingen menyn för Win XP elr "No boot device"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men de konstiga e att min gamla dator, en PIII 933 MHz, fick BSOD en gång med XP, men hur många som helst med ME, men efter varje gång funka den perfekt igen, de va de Vista som gjord att allt gick åt h*****e, tror ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...