Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öka växlingsfilens storlek i Xp.


Behruz

Rekommendera Poster

Hej. Nån gång har jag läst i det här forumet att man kan ändra/öka  växlingsfilens storlek. Om man går till   -Min dator > Egenskaper  >  System  > Avancerat >  Inställningar under Prestanda  > Avancerat  > Ändra under Virtuellt Minne .....  Där står att min datorn's  minsta storlek är 672 MB och största är  1344 MB, och då tänkte jag att öka dessa storlek något .

Så frågan är : 1) Hur mycket ska  jag öka där  för att göra datorn snabbare ?   2)Och kan datorn  hänga sig eller få fel.med. eller liknande efter det, för att minnet då kommer att ta  mer utrymme från min hårddisk(?) ? 

Mitt RAM-minne är 512 MB och det är laptop acer aspire3000 jag har.

Tacksam för alla svar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer brukar inte bli snabbare av att man ökar växlingsfilens storlek, däremot så blir det möjligt att ha fler öppna program samtidigt utan att Windows klagar på att det virtuella minnet tar slut.
Du ser hur mycket av växlingsfilen som används i Aktivitetshanteraren - Prestanda - Växlingsfil. Om det antal MB som anges där ligger nära den maximala storleken så kan du göra växlingsfilen större annars så är det ingen vinst med de.

Datorn blir inte mer ostabil av att det finns fler eller större filer på hårddisken så länge som det finns en hygglig mänd ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga enkla regler kring valet av storleken av växlingsfil. Det tvistas om man får bättre prestanda genom att lägga den på en annan fysisk hårddisk eller ej t.ex. Men nu ska jag inte gräva ner mig i sådana detaljer.

I ditt fall skulle jag välja att sätta storleken så att du har samma värde på initial och max storlek och då välja någonstans mellan 1000 - 1500, lite beroende på hur 
mycket program du brukar köra samtidigt. Är det så att du ofta kör mycket 
program samtidigt så välj den större siffran och den mindre om du 
sällan kör mer än ett eller ett par program samtidigt. Orsaken att man 
väljer samma värden är för att undvika att Windows skall behöva utöka växlingsfilen 
mitt i arbetet och på så sätt riskera onödig fragmentering av växlingsfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...