Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställningar på minnen


orcher

Rekommendera Poster

Hej.
Jag har ett MSI K9A PLATINUM med en AMD X2 64 6000+.
När jag byggde datorn så satte jag in två corsair xms2 6400 minnen och datorn funkade klockrent, nu är det så att jag köpt två till corsair minnen och datorn startade om sej ibland efter 1 minut ibland efter 10 minuter, provade att sätta dom i olika platser men det hjälpte inte men om jag hade tre minnen i så funkade datorn fint.Jag uppdaterade bios och då funkar det med alla minnen i datorn men moderkortet blir väldigt varmt ca 60 grader, jag har sett att man kan ändra inställningar i bios som i mitt fall skulle vara 5-5-5-12, vad är detta för något och var i bios gör man detta?
En grej till som jag undrar över, i bios står det att jag har 4096 Mb fysiskt  minne men bara 3328 Mb används?

Mvh
Orcher

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra flera saker för att kolla upp det här. 

Först skulle jag köra datorn med enbart de två nya minnena (ta ur de gamla) för att säkerställa att det inte är något fel på dem. Strular det lika mycket med bara dem så är de troligen defekta.

Det andra jag skulle prova är att skruva ner timingen på minnena i BIOS då du har två uppsättningar minnen som inte nödvändigtvis lirar helt bra med varandra. Jag tror att det är CAS latency som är den springande punkten för det mesta. Har bara haft det problemet en gång och det var många år sedan så jag minns inte riktigt.

Det tredje är att bättra på kylningen i datorn. 60 grader för moderkortet låter mycket. Mina olika datorer brukar ligga på ca 40 så visst kan det vara överhettningsproblem för minnena. Det finns kylflänsar att köpa för minnen men det ska bara behövas om man överklockar minnenen.

Ang. det där med 4gb resp. 3gb användbart har att göra med Windows arkitektur. Det är så att 2gb av minnet är till för program och 2gb för operativsystemet. I de två för operativsystemet så ingår även alla minnesadresser som övrig hårdvara använder. Därav kan du bara nyttja ungefär 3gb. Det finns sätt att få tillbaka lite mer minne men du måste köra 64bitars operativsystem för att spränga gränserna på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...