Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lämplig nivå på kryptering


Mikael63

Rekommendera Poster

Kommer att etablera ett nytt kontor i en fastighet som även rymmer andra företag, däribland även konkurrenter. Personer, från andra kontor i samma företag, som besöker vårt kontor ska få tillgång till filservern och internet och detta via trådlöst nätverk. Är det tänkt. Min egen erfarenhet av trådlösa nätverk är att köra utan någon som helst kryptering. På vilken "nivå" ska man lägga sig vad gäller kryptering - i detta fall - utan att det blir överkurs/prestandaförlust?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlösa förbindelser ska man kryptera med någon WPA-metod och inte med WEP som relativt lätt kan knäckas. En bra router/nätverkskort kör WPA-kryptering utan att det märks nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Jag använder mig av WPA-PSK i mitt trådlösa hemmanätverk. Jag rekommenderar att du även läser denna artikel för ett säkert trådlöst nätverk i tre steg.
http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.120073
Artikeln innehåller värdefulla tips som jag använt när jag säkrade mitt nätverk. I kombination med ett antivirusprogram i klienterna som innehåller ett realtidstidsskydd t.ex Avast 4.7 får nätverket ett bra skydd under förutsättning att routerns brandvägg är aktiverad och korrekt inställd.

Hälsningar
/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan kryptering tycker jag inte att du ska köra. Ställ in din router på och köra wpa. Då krävs det endast ett lösenord för att kunna ansluta. de kan du då ge till de som ska ha tillgång till det. sen så tycker jag att du ska byta lösenord då och då så inte alla kan det tillslut ifall de nu fanns konkurenter.

Är du som jag som är dålig på att hitta på bra lösenord. så är sidan http://www.pctools.com/guides/password/ väldigt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Hade bevakningen och poängsättningen fungerat  nu så...
(själv kör jag utan kryptering, hemma, eftersom jag anser att risken, där någon med en bärbar dator i en bil ståendes på den smala gatan utanför husväggen, är ganska låg..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...